Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 23:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Hey, for et års tid siden havde jeg en rigtig klam oplevelse med røgen. Det havde nok været en god idé, at stoppe/holde en pause, men, dum som jeg er, fortsatte jeg med at ryge en måneds tid mere. Hver gang jeg røg blev det som med den klamme oplevelse, jeg fik angst. (Jeg er godt klar over, hvor dumt det lyder, at jeg bare fortsatte med at ryge, men jeg ønskede så inderligt den lækre skæve fornemmelse igen)
Og nu, cirka et års tid efter jeg er stoppet, har jeg kun røget meget få gange, men med et resultat af angst og paranoia.

Ud over det har det også haft nogle konsekvenser. Jeg lever en hverdag med angst, ikke voldsom angst, men dog stadig nok til at det er udmattende. Jeg er rimelig sikker på det ikke er en psykose jeg har fået mig (jeg kan selvfølgelig ikke være sikker), for har undersøgt det lidt, og det virker ikke så voldsomt, som en psykose er beskrevet. Jeg er også blevet en del mere nervøs generelt, f.eks. plejede jeg ikke at have problemer med at fremlægge stof for min klasse, men det sidste års tid har det været til af en kamp at stå og holde oplæg.

Det er mest om natten/når jeg går i seng det rammer mig, jeg ved ikke lige hvorfor, og jeg kan til tider have utroligt svært ved at falde i søvn, men hvad værre er, jeg har virkelig svært ved at sove andre steder end hjemme, kan virkelig blive bange når jeg ligger hjemme hos andre og skal til at sove.

Jeg ved sådan set ikke helt, hvad jeg forventer at få svar på, kunne være meget lækkert med nogle råd eller noget i den dur. Håber i hvert fald der er nogle, som gider tage sig tid til noget feedback, for jeg er ret meget på bar bund.

På forhånd tak! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det lyder da rigtig til at røgen har udløst / forstærket din angst.

Når du siger du er mere nervøs generelt, hvad mener du så ?

Her er et link til noget om Generaliseret Angst som det godt kunne lyde til er dit problem..

http://www.angstintern.dk/angstforening ... eret-angst

Medlem
Brugeravatar

"frygt for at blive sindssyg". den kan jeg i hvert fald krydse af. meget af min angst er baseret på, at jeg er bange for at blive sindsyg.

"Nogle forsøger at løse problemet ved at være konstant i aktivitet". man glemmer det ligesom, hvis man er fordybet i noget interessant.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vårhus
Denne tråd hører nærmere til i "Medaljens Bagside" end Cannabis Generelt. Du må også gerne tænke over hvilke overskrifter, du giver dine tråde, så man får noget at vide om indholdet fremfor forfatterens sindstilstand.

Når det er sagt, synes jeg, du skal glemme cannabis i forbindelse med dit psykiske besvær. Du skriver, at du stort set ikke har røget i et år, så der er næppe en direkte årsagssammenhæng mellem dit tidligere hashmisbrug og din nærværende angst. Nu hvor du har lagt den på hylden, er det vel heller ikke så meget mere at gøre ved den sag. Hashen har naturligvis været en udløsende faktor og konfronteret dig med den afgrundsdybe angst, du bærer rundt på, og bragt den op til overfladen, men selvom en del af forklaringen skal findes i stoffer, er det helt sikkert, at løsningen ikke skal. Det kunne lyde som om, du har pådraget dig en længerevarende depression med svær angst til følge, og mit bedste råd er at søge professionel hjælp. Besøg lægen og forklar ham, hvordan du har det; så kan du blive vist videre til psykologbehandling, der forhåbentligt kan hjælpe dig med at tage hul på dine problemer og komme videre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

SKOGEN skrev:
"frygt for at blive sindssyg". den kan jeg i hvert fald krydse af. meget af min angst er baseret på, at jeg er bange for at blive sindsyg.

"Nogle forsøger at løse problemet ved at være konstant i aktivitet". man glemmer det ligesom, hvis man er fordybet i noget interessant.

Præcis.

Har selv generaliseret og social angst, så ved lidt fra mig selv om det.
Har selv altid haft problemer med at sove pga. alle de negative tanker / bekymringer.

Som Swedenborgs fly siger, tag en tur forbi lægen :)

Medlem
Brugeravatar

ja okay, det lyder som en god idé. men hvad med dig?
har du været til lægen, fik du medicin/psykologhjælp?
er det blevet bedre?

Medlem
Brugeravatar

sidder og sammensætter min angst som man vælger slik i en kiosk. :P
rigtig god hjemmeside til at få sat nogle ord og begreber på hvad jeg føler.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er næsten færdig med et Kognitiv Terapi- forløb, det har hjulpet mig rigtig meget med min social angst, men kræver også hårdt arbejde.
Foregår 1 gang om ugen á 2 timer, hvor vi har lært nogle metoder til at tackle angsten - alternative tanker og masser af eksponering (at udsætte sig for det man er angst for, forberedt med alternative tanker til de ellers negative automatiske tanker)

Derudover er jeg på nogle ssri'er.

Men ved dog ikke hvordan behandlingen af Generaliseret angst foregår, dog er der en del ting man kan gøre for at reducere angsten generelt - motion, ordentlig søvn, undgå stimulanser mm..

Medlem
Brugeravatar

jeg motionerer ikke, jeg sover rigtig rigtig dårligt, men det er jo som sagt pga. af angsten og jeg drikker en del kaffe og er ryger.
så det går da kun i den forkerte retning.

jeg tænker altid tilbage på den tid, inden jeg fik angst og har haft en forestilling om at når man er på ssri'er er det "som før". kan de bekræfte/afkræfte det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har altid haft angst så kan ikk be/afkræfte så meget :)

Medlem
Brugeravatar

øv.
er der nogle, der bare kan tage medicinen og så være fri eller er det altid sådan, at man skal gennem et langt psykologisk forløb. jeg ved godt man ikke kan sætte det op i bokse på den måde.
mén kunne godt tænke mig lidt mere info omkring behandling.

Medlem

SKOGEN skrev:
jeg motionerer ikke, jeg sover rigtig rigtig dårligt, men det er jo som sagt pga. af angsten og jeg drikker en del kaffe og er ryger.
så det går da kun i den forkerte retning.

jeg tænker altid tilbage på den tid, inden jeg fik angst og har haft en forestilling om at når man er på ssri'er er det "som før". kan de bekræfte/afkræfte det?

Du kunne jo, måske prøve og begynde og motionere noget. Det er ikke sikkert det vil hjælpe på Angsten, Men det vil da helt klart gøre dig noget gladere, og du vil også have nemmere ved at falde i søvn. Det ved jeg hvertfal af egen erfaring.

Synes også du skulle tage ned forbi lægen, og forklarer ham situationen.

Medlem
Brugeravatar

okay, men er der nogen der kan fortælle mig om man kan komme af med angsten, altså fuldstændig. Jeg drømmer virkelig om, at have det som før.

Hvad sker der når man er færdig med sådan et forløb, altså det er jo ikke ligesom influenza, der jo forsvinder igen - vil man ikke altid have angsten i baghovedet?

Medlem

Jeg kan anbefale denne tråd, hvor netop dette emne diskuteres:

Den udefinerbare angst

God vind til dig, Skogen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

SKOGEN skrev:
okay, men er der nogen der kan fortælle mig om man kan komme af med angsten, altså fuldstændig. Jeg drømmer virkelig om, at have det som før.

Hvad sker der når man er færdig med sådan et forløb, altså det er jo ikke ligesom influenza, der jo forsvinder igen - vil man ikke altid have angsten i baghovedet?

Nu var mit forløb jo primært fokuseret på social angst, men altså, jeg er ihvertfald ikke angstfri her om et par uger når forløbet er forbi.

Dog har jeg fået nogle gode redskaber til at tøjle angsten så den ikke volder mig de problemer som før.

Medlem
Brugeravatar

cake skrev:
Dog har jeg fået nogle gode redskaber til at tøjle angsten så den ikke volder mig de problemer som før.

hvilke?

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
At se Angst som en sygdom er at skabe en sygdom. Når man siger at angsten er noget dårligt som bør fjernes, sygeliggører man folk der føler angst, og dette skaber endnu mere angst (for angsten) og skam over at være syg. Jeg er meget imod angstforeningens måde at se angst på, og tror ikke på at angsten forsvinder i det lange løb, ved at spise piller.

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Når jeg tænker over det, så tror jeg, at det der nager mig mest er det fact, at jeg ikke kan ryge hash længere. Som nævnt i første post, så får jeg det dårligt og bliver angst når jeg ryger nu, og jeg er stadig i den samme omgangskreds, hvor alle ryger en del.

Jeg savner det virkelig meget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
At se Angst som en sygdom er at skabe en sygdom. Når man siger at angsten er noget dårligt som bør fjernes, sygeliggører man folk der føler angst, og dette skaber endnu mere angst (for angsten) og skam over at være syg. Jeg er meget imod angstforeningens måde at se angst på, og tror ikke på at angsten forsvinder i det lange løb, ved at spise piller.

Hilsen Fanny

Lev du HELE dit liv begrænset af angst og kom så og sig at det er noget godt som bør tilbedes under LSD-trips el. andet.

Piller mod angst, nej tror jeg heller ikk så meget på
Piller mod symptomer på angst - som derved gør det lettere at håndtere og arbejde med sin angst derimod, det er noget helt andet.

IMO.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2 km under år 2000
Hej Skogen.

Jeg har haft generaliseret angst ca siden jeg var 18, så altså i 5 år. Jeg er overbevist om at hashen var en såkaldt trigger.
Det sjove er, at ligesom dig - så kunne jeg heller ikke lade være med at stoppe; Jeg elskede den skæve fornemmelse, i starten da jeg røg var jeg i stand til at freestyle pladder lige fra toppen af hovedet på en måde som jeg ellers aldrig havde kunnet før. Jeg følte også det gav mig noget som musiker. Desværre begyndte jeg lige så stille og roligt at reagere anderledes på hashen. Den var med til at forstærke min angst, og selvom jeg nok godt vidste det, så kunne jeg ikke lade være, indtil sommeren 2007. Dér opgav jeg hashen helt i over et år. I mellem tiden (fra jeg var 19 ca., og frem til nu) har jeg levet med en general angst der gør at jeg er nødt til at spise benzodiazepiner hver dag for at sove om natten, og næsten altid også i løbet af dagen. Det er ikke stærke benzodiazepiner - Alprox 0,5 mg. 1 om dagen, og 2 om aftenen - for at sove. Jeg har egentlig aldrig følt at det har været en depression, men mere en ubalance i mine energiniveauer der gør at jeg ikke kan slappe af. Der har været tider hvor jeg har været modløs og deprimeret 1 uge, måske 2 uger ad gangen, men det har altid været selvforskyldt - alt for meget druk, eller noget dumt som coke og lign.

Angsten bunder også i en dårlig selvtillid som dog meget stille og roligt synes at forbedres, som årene går.
For nylig er jeg begyndt på at løbetræne seriøst. Når jeg siger seriøst, så mener jeg regelmæssigt. Jeg løber rundt om kastellet (På østerbro, red.) 2 gange om ugen - og det er virkelig noget der hjælper på en generaliseret angst. Jeg får åbnet for de kreative kanaler igen, og holder humøret oppe.
Jeg har en psykiater der siger at hvis jeg holdte helt op med at drikke mig fuld i weekenderne - så bliver jeg også helt fri for min angst. Han har sikkert ret, men der er bare nogle ting jeg ikke ønsker at give afkald på - i stedet så accepterer jeg de mentale smerter som tømmermænd og især cannabis ofte kan give mig, og så er jeg vedholdene med min løbetræning.
Og tro det eller ej, jeg har STADIG problemer med at lade være med at ryge, hvis jeg er godt fuld så kan jeg godt ryge en joint uden at mærke det alt for meget på mine nerver men næste dag så har vi balladen. Er jeg dum? muligvis, for én ting er at man ved hvad man skal gøre - hvis så man alligevel ikke gør det, ja så er man lidt dum, min mening..

Det er svært at acceptere at man pludselig skal til at lave så store ændringer i sit liv, og jeg ved ikke om du er lige så stædig som jeg er, jeg håber det ikke :)..

Det du skriver lyder ihvertfald som mig for år tilbage, ikke at jeg ikke har et godt liv - men det er hårdt hvis man er så tykhudet.

Men motion, det hjælper, og så bare start med at acceptere at du har nogle angstproblemer - det vil spare dig for flere år med pinsler, det er jeg sikker på. Og selvfølgelig, lad være med at ryge cannabis (ja hvad kan man sige.., du ved det er det du bør gøre, men så er det op til dig selv at lytte til dig selv).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]