Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 21:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Hej psy.
Dette er et indlæg om alkohol.

Først vil jeg lige fortælle lidt om min situation.

Jeg har indenfor den seneste 1½ uge indset at jeg har et problem når det gælder alkoholindtag, den ene øl tager den anden og det går hurtigt, eller problemet har jeg været bevidst om i lang tid, men det er først nu jeg gør noget seriøst ved det.
Dette resulterer ofte i at jeg går kold før tolv, til stor irritation for mine venner.
Jeg har i lang tid forsøgt at styre mig selv, bl.a. ved at drikke langsommere, mindre osv., men så snart jeg har fået alkohol i blodet kan jeg ikke styre indtaget og det tager overhånd.

Jeg har nu besluttet mig at holde en pause fra alkoholen på en måned, hvor jeg vil tænke over tingene.

Normalt er jeg en velovervejet person og hvis jeg selv skal sige det har jeg god styr over livet.
Jeg har i aften været i byen hvor jeg undlod at drikke, men jeg fandt hurtigt ud af at at det slet ikke var noget for mig. For at sige det ligeud fandt jeg ud af, at jeg simpelthen ikke kan have det sjovt uden alkohol hvis andre omkring mig drikker.
Er der andre der har det på samme måde, eller kender folk der har det lige sådan?
Er min eneste mulighed at stoppe med at drikke? Det har jeg absolut ikke lyst til, da bunden for de fleste af mine venskaber er fest og alkohol.
Jeg håber i er istand til at hjælpe mig på en eller anden måde.

Ps. Det skal lige siges at jeg i aften for første gang, da jeg fortalte min vel nok bedste ven om min pause, er blevet konfronteret med dette.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udkanten af Aalborg.
Det er møghamrende kedeligt at gå i byen uden at drikke. Nuff said.

Jeg ved ikke hvor gammel du er, da det også har en del at sige. Men da jeg var yngre, drak jeg mig også altid lam og kom tit op og toppes med mine venner, da jeg slet ikke kunne styre mit temprament, især ikke når jeg drak. Det blev bedre med årene, og jeg begyndte at kunne styre hvor meget jeg drak, og hvad jeg drak, da jeg også synes det har en del at sige. Sprut kom jeg helt op og køre af, og øl blev jeg mere døsig af.

Det hele bunder vel i at du har valget mellem at stoppe med at drikke eller blive ved.

Hvis du bliver ved handler det om selvbeherskelse, og det er ikke sikkert du besidder den egenskab lige nu mht. alkohol, men det kan læres hen ad vejen. Rom blev ikke bygget på en dag. Desuden kunne du også bede dine venner om hjælp, da du selv siger de er træt af du går kold tidligt, så kunne de måske hjælpe dig med at styre hvor meget du indtager.

Ved ikke om du kunne bruge det til noget. Men held og lykke med det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Universet
En hård og dyr måde at "redde" Dig selv fra at gå kold var hvis du tog senere afsted til opvarmning med færre øl. Så var du tvungen
til at købe dit alkohol og byen, og som fattig studerende burde du kunne holde dig bare nogenlunde tilbage når regnen løb
op i nogen ubehageligt høje beløb :)

Insane psychedelia user!

Kan det ske, at du fokuserer for meget på det at blive fuld frem for at være social? Jeg kan relatere til meget af det du skriver. Især det med at når først man når over en vis beruselses-grænse, så er der ingen turning back. Jeg synes dog at hvis jeg drikker langsomt nok, så når jeg aldrig den grænse. Der er også bare nogle typer alkohol som det ALTID går galt med. De fleste former for shots, tequilla, etc. Til gengæld synes jeg at visse drinks, som fx. Manhattan, kan være en hjælp, da de smager af muggen røv og man kun kan drikke en smule af dem ad gangen. Alternativt kan du også prøve at nyde alkoholen. Det er jo ikke sundt for dig at drikke. Så når det skal være, så gør noget ud af det. Forkæl dig selv med gode øl og nyd dem langsomt. Man kan da godt købe billige øl og drikke dem som var det vand, men hvad får ens sind og krop egentligt ud af det? Det haster ikke med at blive fuld, så vær opmærksom på at holde dig under grænsen, og tænk over hvilke konsekvenser det vil få for dig dagen efter, hvis du ikke holder dig under den.

Medlem
Brugeravatar

jeg har haft præcis samme problem og har også skabt mig helt tosset som følge deraf. lyt til den gode doktor.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Kan det ske, at du fokuserer for meget på det at blive fuld frem for at være social?

Det er godt du siger det, fordi det er faktisk ikke noget der er faldet mig ind, det er dog nok svaret på hvorfor det altid går galt. Jeg drikker næsten aldrig shots, medmindre det er Arnbitter (det hjælper sgu nok ikke på situationen.)
Tak Phibes.

Marcusdee skrev:
En hård og dyr måde at "redde" Dig selv fra at gå kold var hvis du tog senere afsted til opvarmning med færre øl. Så var du tvungen
til at købe dit alkohol og byen, og som fattig studerende burde du kunne holde dig bare nogenlunde tilbage når regnen løb
op i nogen ubehageligt høje beløb :)

Jeg er ikke fattig studerende, livet var dog sjovere dengang jeg var.

Trixzadelic skrev:

Jeg ved ikke hvor gammel du er, da det også har en del at sige. Men da jeg var yngre, drak jeg mig også altid lam og kom tit op og toppes med mine venner, da jeg slet ikke kunne styre mit temprament, især ikke når jeg drak. Det blev bedre med årene, og jeg begyndte at kunne styre hvor meget jeg drak, og hvad jeg drak, da jeg også synes det har en del at sige. Sprut kom jeg helt op og køre af, og øl blev jeg mere døsig af.

Jeg er 20 år.
Jeg har aldrig været oppe at slås seriøst, mit temperament har jeg godt styr over. Problemet er simpelthen at jeg formår at opnå en meget høj promille på meget lav tid, jeg har formået at ligge mig til at sove på trappestenen ind til et værtshus, flere udendørs bænke, på gaden i London(!), i detentionen i Dublin (blev fundet på en bænk af politiet). Jeg overlever dog altid, men det er ikke sikkert det forbliver sådan i fremtiden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udkanten af Aalborg.
Trixzadelic skrev:

Jeg er 20 år.
Jeg har aldrig været oppe at slås seriøst, mit temperament har jeg godt styr over. Problemet er simpelthen at jeg formår at opnå en meget høj promille på meget lav tid, jeg har formået at ligge mig til at sove på trappestenen ind til et værtshus, flere udendørs bænke, på gaden i London(!), i detentionen i Dublin (blev fundet på en bænk af politiet). Jeg overlever dog altid, men det er ikke sikkert det forbliver sådan i fremtiden.

Så er det også jeg tænker hvor dine venner er disse situationer? Hvis du ikke vil/kan stoppe med at drikke, så må du rette ryggen op og begynde at styre dit indtag og få dine venner til at holde styr på dig? Du siger du slet ikke kan stoppe igen når du først har fået den første genstand, men kan du efterfølgende ikke prøve at drikke en "virgin" drink eller en omgang vand. Ellers kan jeg ikke se anden udvej end at du må stoppe med at drikke.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

@ Trixzadelic.
Jeg er begyndt en periode hvor jeg vil tænke meget over hvad jeg gør, jeg vil fx drikke et stort glas vand mellem hver bajer/shot, jeg vil i fremtiden tænke mere over at være social. Det er tit jeg ikke snakker særligt meget med mine venner, fordi jeg har haft en mentalitet der simplethen gik ud på, at det sociale ikke er vigtigt hvis jeg bare kunne blive ved med at drikke.
Jeg vil også forsøge at drikke noget andet end øl, da jeg har en lille anelse om at det muligvis er humlen der sløver mig gevaldigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Arturo Bandini: når jeg ser tilbage, så har jeg også drukket forholdsvist uhæmmet og idiotisk fra tid til anden, og jeg har det også sådan, at når jeg når til et vis punkt, så tager den ene genstand den anden og det ender i voldsom beruselse. Da jeg var helt ung var det seriøst ikke noget jeg reflekterede over. For hvad var alternativet? Og fungerer det ikke sådan, at man "formodes" at drikke sig hammerlam?

Egentlig hjalp det mig mest at finde ud af, at skal der ryges lidt hash, så nytter det ikke at være døddrukken. Så jeg må sige det gør meget nemmere med at styre det i dag, og mine søndage (når jeg endelige kommer ud) er meget mere behagelige end før. Men det er sgu lidt skræmmende at se tilbage og erkende, at jeg reflekterede så lidt over tingene i så mange år. Det har dårlig nok noget at gøre med alder, for hold da op hvor har jeg mange venner, bekendte og kollegaer, som stadig over de 30 drikker sig fuldstændig i hegnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg havde samme problem som dig. Den med at man ikke kan have sjov uden druk passer ikke, og nu prøver jeg ikke at lyde som en SSPmedarbejder. Det handler KUN om din mentale indstilling.

Hvis du sidder og drikker rødvin til maden, så skaber du dig næppe åndsvagt, men hvis du er lettere beruset til en fest hopper du rundt som en tosset og drikker dig i gulvet. Alkohol er ikke en magisk drik, som pumper glæde ind i din krop... du har stiftet bekendtskab med Mr.Placebo! At det er placebo gør det dog ikke mindre virkeligt. Mit eneste råd er at arbejde på din indstilling til fest og alkohol. (Jeg ved godt at al alkoholberusning ikke er placebo, men just morskaben og festligheden tør jeg vædde min gamle sæk på er placebo!)

Evt. kunne du følge Dr.Ps råd med at nyde alkoholen, dette kan dog hurtigt gå galt. Jeg selv har sværere ved at lade alkoholen ligge efter jeg lærte at værdsætte smagen af en god øl, vin eller drink. Men hvad fanden, mormor og morfar tog ikke skade af morgen, middag og aftensjussen!

Håber du finder ud af noget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg har det på samme måde, og for tre år siden indførte jeg en hård og konsekvent rusmiddel politik for mig selv, nu holder jeg mig fuldstændigt fra alkohol.

Det var desværre først da, det gik op for mig, at verden er fuld af potentielt gode rusmidler, man skal bare finde ud af hvilke man har det bedst med.

I dag kører jeg de fleste byture på en stabil kombo af skunk og kaffe, evt med et psykedelisk twist. Jeg har aldrig tømmermænd, er den sidste der går kold og bruger sjældent over 300.- på en bytur (alt inc.)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Tror at det er den generelle danske mentalitet, det med, at man skal være så stiv som muligt for, at det er sjovt at være sammen. Og ærligt talt, intet kunne være mere forkert. Eller, jo, en god koger med vennerne er ikke af vejen i ny og næ, men bliver det hver gang man fester bliver det hurtigt dødsygt.
Men det, at du er blevet bevidst om problemet er helt sikkert første skridt på vejen, og Phibes råd om at være mere social end stiv er et af de bedre.
Da jeg selv havde min alkohol storhedstid og blev opmærksom på problemet tog jeg kun fem-seks øl med til forfest, intet dankort og maks 200kr med i byen bagefter. Jovist, man ender med at få lidt drikkelse af andre i løbet af en aften, men det bliver alligevel ikke til helt så meget, som hvis man har et glødende dankort i baglommen. Og for dælen, hvor har jeg mange gange ærgret mig over de penge, jeg har brugt på en enkelt bytur, uden egentligt at have haft det mega sjovt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg gjorde det idag officielt at jeg vil stoppe med at drikke. Blandt andet denne tråd var inspiration. Jeg har tænkte mig at starte med at lade vær med at røre alkohol i en måned også derefter bare drikke en øl i ny og næ for smagens skyld. Sidst jeg drak var det lige efter skole på vores torv også til forfesten til vores gymnasie fest. Jeg var pisse stiv til de to første lejligheder men havde ikke råd til selve festen så der blev jeg ædru efter noget tid. Det gik op for mig at selvom jeg var ædru kunne jeg sagtens feste. Så nu vil jeg prøve en måned hvor de eneste rusmiddler er Hashish og Thein.

Jeg har haft mange gode og få dårlige oplevelser med alkohol. Men jeg syntes egentlig de sidste 50 stykker har været ens og jeg tror godt jeg kunne have oplevet de fede ting deri uden alkohol.

Jeg har tænkt mig at lade være med at udskifte alkohol med hash for en anden grund til jeg stopper er at jeg vil arbejde med mine drømme og alkohol og cannabis ødelægger det helt.

Junior medlem

Har engang drukket virkelig meget og igennem flere måndner dagligt også så jeg fik blackouts og gik kold. Stoppet med at drikke i langtid og røg så en stille pind istedt en gang imellem derefter holdt jeg op med at gå rocker kold,
vil selvfølige ikke råde dig til at ryge hash hver weekend hvis det er så ofte du drikker. ps er en smule ordblind

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus ;)
jeg vil også sige rent personligt synes jeg det er væsentligt lettere at styre sit alcohol indtag, hvis man er på lsd mens fester.
Så kan man bare fise rundt og sutte sine øl/drinks i sig stille og roligt, mens man hygger sig med syren og festen :)

Junior medlem

Geografisk sted: Vejle
Det tager mange år at blive alkoholiker. Jeg har været alkoholiker i 9 år og hvis du spørger mig blev jeg afhængig efter at have drukket hver dag i nogle år. Alkohol er meget hårdt for kroppen i forhold til feks. heroin.Jeg sidder i dag med fedtlever, skrumpelever, åreknuder i spiserøret samt hepatitis B og C(Ceren stammer fra stofmisbrug). Udover det har jeg et par gange været indlagt med indre blødninger. Du behøver ikke være så bange for det tager mange år at udvikle alkohololisme, men pas på. Alt godt fremover.
mortenhy

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

@ Mortenhy: Jeg er ikke bange for alkoholisme på den måde, så ofte drikker jeg ikke. Jeg har de seneste 2-3 år drukket mellem 1 og 3 gange i ugen.
Det er mest det sociale aspekt og den fart alkoholen ryger ned som irriterer mig.
Det skal lige siges at jeg smuttede til koncert i fredags og faldt i med mit kortvarige stop, det har jeg det slet ikke dårligt med, den aften gav mig et indblik i hvordan jeg muligvis i fremtiden vil prioritere min bytur. En joint eller to før jeg drikker, så drikker jeg automatisk med måde og jeg får ikke samme gåkoldtur som hvis jeg starter med alkohol og muligvis ryger fed senere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg har nu prøvet den første weekend i 3-4 måneder uden alkohol. Jeg syntes det sværeste var at alle har en forventning til mig om at være den der drikker fordi det har jeg altid været. Desuden var jeg igår til en fest hvor der var mange der ikke kendte mig og de syntes det var ret mærkeligt at jeg ikke ville drikke. Men senere på aftnen så de at jeg godt kunne feste alligevel.
Den aften har ihvertfald påvirket mig. Jeg kedede mig kun under drukspillene. Jeg har det sådan at grunden til jeg ikke havde den fedeste fest ikke var jeg ikke drak mig fuld men mere det at de 100 andre gæster havde samvær omkring det at drikke og jeg var der bare. Normalt så snakker man om hvor fuld man er osv. Det kunne jeg jo ikke rigtigt.
Jeg har tænkt mig at holde den her måned også bagefter se hvordan mit nye syn på alkohol skal være. Efter den her weekend tænker jeg at jeg vil drikke det engang imellem for smagens skyld og så til specielle lejligheder bruge det som rusmiddel.

Junior medlem

Arturo Bandini, Godt at høre det ikke er så slemt. Jeg skal ikke spille overhoved og smart, men pas på alligevel. Så hellere en joint, det kan du ikke blive "rigtig fysisk" afhængig af. Jeg vil også sige at hvis du først har alkoholabstinenser er eneste udvej benzoer(klopoxid, diazepam, oaxepam osv) for at tage abstierne, og de et helvede at komme ud af. Godt liv til dig.

Junior medlem

mortenhy skrev:
Arturo Bandini, Godt at høre det ikke er så slemt. Jeg skal ikke spille overhoved og smart, men pas på alligevel. Så hellere en joint, det kan du ikke blive "rigtig fysisk" afhængig af. Jeg vil også sige at hvis du først har alkoholabstinenser er eneste udvej benzoer(klopoxid, diazepam, oaxepam osv) for at tage abstierne, og de et helvede at komme ud af. Godt liv til dig.

Når man kan, vil man ikke. Når man vil kan man ikke.
mortenhy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]