Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 06:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hvad ved I om cannabis og depression?

Medlem
Brugeravatar

Hmm, jeg har erfaret at Canabis kan øge humøret hvis jeg har haft en dårlig dag, men det er jo short term.
Hvis du er depressiv, vil jeg foreslå at du holder en pause med røgen, tag ikke rusmidler hvis du er ked af det eller nede, samme som med alkohol

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
Når man ikke rigtig føler noget, eller ikke kan mærke sine følelser, er det typisk et tegn på depression.

Nu ved jeg ikke hvor meget du ryger? Men cannabis misbrug kan let føre til, at alle dage bliver meget ens. Man glemmer at værdsætte det der gør en glad og det der betyder noget for en. Det har jeg ihvertfald erfaret selv og set i min omgangskreds.
Hvis du gerne vil til at føle noget igen, tror jeg du med fordel kan tage en holdbar pause fra røgen og reducere dit forbrug i fremtiden. Dine følelser vil garanteret dukke frem, når du får kigget lidt ud af osteklokken.

Medlem
Brugeravatar

Mine erfaringer med depression og canabinoler er, at der er en klar sammenhæng. I mit tilfælde nægtede jeg over for mig selv at det var røgen der gjorde mig syg. Hvilket gjorde mig endnu mere depresiv og til sidst psykotisk igennem flere år. Vejen ud af en sådan tilstand er hård, og jeg kan kun anbefale dig at lægge røgen på hylden et stykke tid.

Junior medlem

Jeg har været til lægen omkring det pga. selvmordstanker, søvnproblemer og manglende motivation. Jeg kan også nikke genkende til, at dagene flyder sammen. Jeg har efterhånden rimelig seriøse hukommelsesproblemer. Også i perioder hvor jeg ikke ryger. Men lægen nævnte ikke cannabis i sin forklaring, selvom jeg sagde, at jeg gennem lang tid havde røget.

For en uges siden sagde jeg til mig selv, at jeg ville holde en lang pause uden nogen som helst form for stoffer. Men så kom jeg så til at drikke og ryge fredag / lørdag. Jeg fik det ikke specielt godt overhovedet, det var også derfor jeg skrev.

Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal finde motivation til at holde en pause fra alkoholen og hashen. Har I nogle idéer/erfaringer?

Medlem
Brugeravatar

Har et forslag til dig som har hjulpet mig og mange andre mennesker.

Gå til et møde i AA eller NA. Der vil du møde mennesker der forstår dig og selv har stået i din situation eller det der er værre. Disse møder er alletiders måde at komme videre i livet på. Du får mulighed for at lytte til andres erfainger og selv sætte ord på dine.

Du kan finde mødelister på nettet for hele landet.

EPICDEATH skrev:
Jeg har været til lægen omkring det pga. selvmordstanker, søvnproblemer og manglende motivation. Jeg kan også nikke genkende til, at dagene flyder sammen. Jeg har efterhånden rimelig seriøse hukommelsesproblemer. Også i perioder hvor jeg ikke ryger. Men lægen nævnte ikke cannabis i sin forklaring, selvom jeg sagde, at jeg gennem lang tid havde røget.

For en uges siden sagde jeg til mig selv, at jeg ville holde en lang pause uden nogen som helst form for stoffer. Men så kom jeg så til at drikke og ryge fredag / lørdag. Jeg fik det ikke specielt godt overhovedet, det var også derfor jeg skrev.

Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal finde motivation til at holde en pause fra alkoholen og hashen. Har I nogle idéer/erfaringer?

Det vigtiste er du erstatter dit "misbrug" med noget andet. Motion/sport er en klar vinder sammen med AA møder :D

Junior medlem

Tag en pause fra alt hvad der hedder rusmidler på ca. 1 måned, få dyrket en masse motion og spis godt med bananer og mørk chokolade, og se om det ikke hjælper. Hvis du stadig ikke har det godt, så få en tid hos en psykolog og få snakket om dine problemer, og få evt. udskrevet en recept på et SSRI præparat hos din læge.
Har selv været i dit sted og SSRI'erne hjalp mig af med tankemylderet og gjorde mig generelt gladere, dog er der en del irriterende bivirkninger ved dem, som fx nedsat sexlyst og leverfunktion.

Junior medlem

Tusind tak for alle svarene. Jeg sætter virkelig pris på dem! De hjælper

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
sunshine reagge skrev:
Mine erfaringer med depression og canabinoler er, at der er en klar sammenhæng. I mit tilfælde nægtede jeg over for mig selv at det var røgen der gjorde mig syg. Hvilket gjorde mig endnu mere depresiv og til sidst psykotisk igennem flere år. Vejen ud af en sådan tilstand er hård, og jeg kan kun anbefale dig at lægge røgen på hylden et stykke tid.

Meget det samme jeg gjorde i min gymnasietid. Var dog ikke igennem en så lang periode som det lyder til at du har været. Nægtede også blank at det var røgen. Valgte også ikke at fortælle mine forældre noget som helst om det fordi jeg var sikker på de bare ville give røgen skylden og jeg så blev nød til at kvitte.. Heh wonder why :roll: .

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]