Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 22:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Da jeg for en lille uge´s tid siden mødte op i lufthavnen for at flyve til min arbejdsplads, blev jeg hevet til siden efter at have tjekket min bagage ind. En sød blond kvinde fortæller mig at jeg er blevet udtaget til en urinprøve, jeg kan se at de 5-6 andre der også er blevet udtaget er på ca. samme alder som mig(20-25). To dage før dette sker, har jeg taget en dosis MDMA og røget en joint på come downet. Med andre ord, JEG ER FUCKED.
Der flyver forskellige tanker igennem mit hoved. Jeg overvejer at krybe til korset med det samme, men tanken om at skulle afslører mit forbrug over for de 30-40 af mine kollegaer der også står ved tjek in, for det til at løbe koldt ned af min ryg. I en tilstand af handlingslammelse smiler jeg venligt tilbage og skjuler min nervøsitet, hvor efter jeg pisser i koppen. Jeg bliver efterfølgende spurgt om jeg har indtaget noget medicin og skriver så under på en række forskellige sedler.
Jeg får af vide at nu skal prøverne sendes til London og analyseres.

Den sidste uge har jeg været under psykisk pres. Jeg har intet hørt fra mit rederi eller min skipper, men svarende fra urinprøverne må være lige på trapperne.

Hvad skal jeg gøre når jeg bliver konfronteret med dette? Det kan meget vel være min karrierer som sømand der står på spil. Det rederi jeg sejler for hører ind under Mærsk. Hvis jeg bliver fyret her fra vil jeg blive blacklistet af Mærsk og kan skyde en hvid pil efter et hvert job der har noget med dem at gøre. Desuden vil jeg nok ikke få den bedste udtalelse efter dette.

Efter grundig overvejelse har jeg tænkt mig at prøve, at snakke til deres fornuft således:
"Jeg har nu sejlet hos jer i ca. 3 år, i kan ringe til samtlige skippere jeg har sejlet under og de vil uden tvivl give jer et positivt billed, af en hårdt arbejde ung mand der er dygtig til sit håndværk og særdeles pligtopfyldende. I har brugt mange tusind kroner på kursuser, som i vil miste sammen med mig. For ikke at snakke om den ekspertise og erfaring jeg har inden for netop mit område. I en tid hvor I i forvejen mangler medarbejder er det fuldstændig hul i hoved at give mig sparket."

Der udover har jeg overvejet at tilbyde dem en ren urintest en gang om måneden (de praktiske foranstaltninger for dette har jeg ikke udtænkt i nu)

På den anden side har jeg ikke lyst til at bukke nakken for deres hovedløse og ekstremt uretfærdige politik.

Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver denne her tråd. Nok mest fordi i er de eneste jeg har at dele mine tanker om dette med. Lige pt. lever jeg jo sammen med mine kollegaer og dette her emne passer ikke lige i det forum :D.

Desuden for at give endnu et eksempel på den modbydelige diskrimination som alle os stofbruger kender så godt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
avs. noget af en knibe. den kan jeg ikke rigtig svare dig på.

Junior medlem
Brugeravatar

Da du blev ansat hos din arbejdsgiver, må du have underskrevet nogle papirer der giver dem lov til at lave regelmæssige check uden advarsel...? - Ellers skal du slet ikke sige ja til at de laver sådan en urin prøve.

- Men eftersom du ikke nævner noget omkring det, så må jeg regne med at du har udfyldt sådanne papirer.

Start med at fortæl hvordan politiken omkring euforiserende stoffer er i din "virksomhed" eller hvad man kalder det?

Det er lidt svært at give gode råd som: "De har ikke ret til at tage sådan en urinprøve" - hvis det er en del af deres regelsæt, at man overhovedet ikke må tage euforiserende stoffer mens man arbejder hos dem.

I regelsættet må der også stå noget omkring konsekvensen hvis man overtræder en af de regler... - hvis ikke, så tror jeg ikke du skal være bange for en direkte fyring. Nok nærmere en regelmæssig test som du selv skriver.

Der er selvfølgelig altid den udvej at benægte at have taget det selv, og at det "må være en der har smuglet noget i din drink i byen". Men det er selvfølgelig kun en mulighed, hvis du ved at du står til direkte fyring.

Venter med flere råd indtil du fortæller lidt om virksomheden og deres regelsæt..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
HolmQ84 skrev:
Der er selvfølgelig altid den udvej at benægte at have taget det selv, og at det "må være en der har smuglet noget i din drink i byen".

Den kan han da ikke bruge når den viser positiv for cannabis? :?

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Som Holm skriver, så er det interessant hvad der står i din kontrakt. Men det virker jo desværre som om, der er en regel om euforiserende stoffer udenfor arbejdstiden, siden de tager en tilfældig urinprøve?

Jeg håber selvfølgelig ikke det får en hård konsekvens for dig, og jeg ville også selv holde en tale ala din hvis jeg blev hevet ind til en afskedigelse, i hvert fald hvis jeg havde et godt forhold til min arbejdsplads.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Det står desværre indskrevet i min kontrakt at de må tage urinprøver. Jeg har hørt om et par stykker der er blevet fyret på grund af hash i urinprøven. Jeg har altid troet at disse test blev udført på folk de ville af med, eller folk der var en begrundet mistanke til. Meget naivt og dumt.

Jeg har overvejet at bruge den med at der er nogen der har puttet noget i min drink, men både hash og MDMA? Desuden tror jeg at jeg vil blive afvæbnet med udtagelsen: "Så må du jo melde det til politiet"
Jeg ville måske kunne klare frisag på den, men jeg vil for efter tiden være stillet i dårligt lys på kontoret (rederiet) og det vil være et spørgsmål om tid før de finder en anden måde at komme af med mig på.

Der skal vel nok være et regelsæt som jeg kan læse igennem. Jeg har bare ikke rigtig mulighed for at kigge det igennem uden at spørge mig til råds blandt mine kollegaer og det er ikke noget jeg har lyst til lige pt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er også vammelt at skulle gå rundt at leve et dobbeltliv for ikke at miste sit job og stemples som et "dårligt menneske". Jeg ønsker dig alt det bedste i denne sag.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Av... Sådan noget pis.... Har prøvet det på egen krop, min erfaring er at den bedste strategi er at krybe til korset. Trygl og be om tilgivelse, om nødvendigt, lyv og sig at det har været et problem for dig, men at du er villig til at aflægge regelmæssige urinprøver og at det samtidig vil være en hjælp for dig, til at holde dig på måtten. Hvis du kan knibe en bette tårer ville det heller ikke være en dum idé, det duer ikke at have stolthed i sådan en situation...

Medlem
Brugeravatar

Hold da fast hvor jeg føler med dig! Hvis du som du selv siger passer dit arbejde til UG kryds og slange så er det så fucked op at de skal tjekke dig på den måde. Utroligt man skal gå at ligge skjul på en del af sit liv, for at andre mennesker ikke får ondt i røven over det. Jeg ønsker dig alt held og lykke..

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Medlem

Citat:
Det står desværre indskrevet i min kontrakt at de må tage urinprøver.

Medlem
Brugeravatar

simpzon3 skrev:
Citat:

Fint men det ændre ikke ved det faktum at han passer sit job, og det derved er helt ude i hampen.

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er helt enig i at det er ret diskriminerende at have sådan noget stående i en kontrakt..

Personligt arbejder jeg i en børnehave, og får stortset hver dag ros for mit arbejde. Men hvis de vidste at jeg røg mindst 2 joints hver aften, så ville mange nok se mærkeligt på mig, og være bange for at jeg skulle passe deres barn.

Så længe man passer sit arbejde, og gør det godt, så synes jeg også det er fuldstændig uacceptabelt at man skal til kontrol for noget man laver i sin fritid, og derfor ikke vedkommer nogen som helst andre end dig selv.

Men desværre er det ret irrelevant i denne situation, og for at vende tilbage til topic..:

Jeg ser desværre kun følgende muligheder for dig.

- Vente og håbe på at de ikke finder noget. (Der er vel en minimal chance for at de kun leder efter specifikke stoffer, såsom kokain eller amfetamin.)
- Vente på at de kontakter dig, og derefter:
- benægte at du har indtaget det med vilje. (Nogen har smuglet noget i din drink (Det bliver bare svært hvis de finder både mdma og cannabis))
- krybbe ned på knæ og bede om forladelse (Evt tilbyde at de kan lave regulære kontrol tests)
- Selv kontakte dem, og fortælle det som det er, og derefter håbe på at de kan se igennem fingre med det.

Personligt ville jeg råde dig til det sidste forslag, da du i sidste ende vil have fortalt sandheden, og derfor vil have det en del bedre med dig selv i forhold til de andre valg.

Men det er selvfølgelig også det sværeste af valgene, da du jo har en lille chance for at de ikke finder noget, eller vurderer at det ikke er noget specielt.

Ønsker dig held og lykke med det, kan sagtens sætte mig ind i hvor ubehagelig en situation du er i pt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

HolmQ84 skrev:
- krybbe ned på knæ og bede om forladelse (Evt tilbyde at de kan lave regulære kontrol tests)

Please don't do that!

Medlem

Baggårds Pumaen skrev:
simpzon3 skrev:
Citat:

Fint men det ændre ikke ved det faktum at han passer sit job, og det derved er helt ude i hampen.

Han har selv accepteret betingelserne, og bryder med dem - passer han så sit job?

Vi kan godt blive enige om at det ikke er rimeligt, rart, sjovt, osv.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
OverSoul skrev:
HolmQ84 skrev:

Please don't do that!

Måske er jeg skruppelløs, men jeg har ingen problemer med at spille sådan en situation for at slippe ud af kniben, jeg føler kun at det er retfærdiggørende for min situation. Især hvis jeg ved, at mit forbrug ingen indvirkning har på min indsats på abejdspladsen. Så må man jo tage konsekvensen og aflevere rene pisprøver, så hårdt synes jeg heller ikke man skal holde på sin ret til at indtage ulovlige rusmidler - just sayin' :|

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Snoezel skrev:
OverSoul skrev:
HolmQ84 skrev:

Please don't do that!

Måske er jeg skruppelløs, men jeg har ingen problemer med at spille sådan en situation for at slippe ud af kniben, jeg føler kun at det er retfærdiggørende for min situation. Især hvis jeg ved, at mit forbrug ingen indvirkning har på min indsats på abejdspladsen. Så må man jo tage konsekvensen og aflevere rene pisprøver, så hårdt synes jeg heller ikke man skal holde på sin ret til at indtage ulovlige rusmidler - just sayin' :|

Fair nok :) Jeg forstår udemærket, at du vil argumentere for din arbejdsindsats og vil vende situationen på den måde. Det ville jeg 100% også selv gøre!
Det strider bare imod mine principper, det med at trygle og be i sådan en situation. Man vidste jo udemærket at urinprøver kunne forekomme, da man selvfølgelig læser sin personalehåndbog ved ansættelse. Det er det samme, når man lover rene urinprøver bagefter - da det jo allerede er det man lover, når man underskriver kontrakten.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mht. at snakke sig ud af cannabis - passiv rygning?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Alice skrev:
Mht. at snakke sig ud af cannabis - passiv rygning?

Jo, men det er jo de to stoffer taget sammen, der er problematiske. Hvis kun den ene viser sig, kan man dog køre på "jeg blev dopet" vs. "passiv rygning", men da det ikke er lovens lange arm, men en arbejdsgiver, kan det dog se sort ud.

Held og lykke med det hele!

Medlem
Brugeravatar

Puha for en omgang :(
Gode tanker her fra, hold os endelig opdateret om forløbet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er bare generelt en smadret måde, som samfundet ser på folk der tager stoffer - som om at man er en uduelig, hjernedød, upålidelig junkie, og at der ikke eksisterer en "gylden" (det bliver aldrig gyldent, men I ved hvad jeg mener) middelvej.
Efter min opfattelse, er der en del her på boardet, som har godt styr på deres liv, uddannelse, arbejde, osv.
Man bliver jo ikke nødvendigvis ødelagt af det, så længe det er et forbrug og ikke misbrug. Jeg selv er f.eks. kun steget i karakterer det sidste år men narko hver anden weekend hvis ikke oftere og står nu til at blive matematisk student med et snit på 10 +/- 0,2.
FY FOR SATAN!!!
Det er virkelig at smide guld på gaden hvis man fyrer en dygtig medarbejder pga. fordomme.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]