Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 07:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hej,

jeg orker ikke at skrive det helt store lige nu.. Lang historie kort, så er jeg kørt lidt død i livet og har gennem længere tid haft et forbrug grænsende til et misbrug. Det er vel nok et misbrug.. Jeg trænger til forandring, eller i hvert fald én på opleveren. Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge mine 6 ugers ferie på at arbejde et andet sted. Men nu overvejer jeg at pakke rygsækken og smutte langt væk i en måneds tid. Måske rejsen uden adgang til rusmidler er nok i sig selv? Men jeg overvejer alligevel lidt om jeg ikke skulle finde et slags alternativt afvænnings/healing/spirituelt center et sted langt væk. Lige nu går jeg og overvejer Nepal. Det må gerne være et sted med fremmed, smuk natur, som slår benene væk under en.

Jeg kender f.eks. til ayahuasca centrene i Sydamerika, som også laver afvænningsophold, men sådan en tur går desværre langt ud over hvad min økonomi rækker til. Det behøver heller ikke at være et decideret center. Et par dages besøg hos en spirituel vejleder et eller andet sted, hvor man alligevel rejser rundt, kunne også være en mulighed. Hvis jeg f.eks. rejste lidt rundt i Nepal en måned kunne det jo være oplagt at slå et smut forbi sådan et sted, hvis det eksisterer?

Forslag til et spændende land, et afvænningscenter, en shaman, eller det hele på en gang.. Alt er velkomment. Jeg er sikker på nogen af jer kender nogen, som kender nogen, eller måske selv har været afsted på en mindre dannelsesrejse, aka. "kom væk fra narko og dårligdomme", et fedt sted.

/edit - Ved nærmere eftertanke burde emnet måske have ligget under generelt.. Feel free to move :)

Senest rettet af Entheo 05 jul 2012 19:58, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

P.s. Uden at det skal blive for rodet et svar jeg søger, så mangler jeg også praktisk erfaring, som kan bruges til optagelse på bachelor i psykologi. Måske en af jer kender til et godt sted med frivilligt arbejde, som giver gode points i den retning? Det ville bestemt også være givende for min situation!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Nu du snakker om Nepal, hvad med at finde et ashram i Indien? Jeg fik engang anbefalet et, som jeg desværre har glemt navnet på igen, men der kunne man bo for ca. 600 kr om måneden - jeg vil tro de fleste ligger i det prisleje. Jeg har været i Indien to gange, og synes det er rigtig fedt, elsker al deres larm, skidt, kæmpe natur og masser af mennesker (som er flinke) - det har været store oplevelser, og synes det er en dejlig diametral modsætning til pæne, rene leverpostejs Dk.

Edit: og du kan måske samtidig få point til at søge ind på studiet ved at hjælpe til sådan et sted.. dunno dog.

Dedikeret medlem

Jeg synes jeg har hørt om det før og efter kort tids læsning lyder det rigtigt interessant! Tak skal du have!

Medlem
Brugeravatar

jeg har ikke nogen eller noget svar på dit spørgsmål, vil bare ønske dig held og lykke.
har du overvejet, at du måske ikke kommer til at få oplevet så meget, hvis du har abstinenser, måske vil det være meget hårdt, at være alene med abstinenser et fremmed sted i et fremmed land, hvis du ikke er på et form for misbrugscenter .
uanset hvad håber jeg det vil gå dig godt, og at det vil lykkedes dig at komme ud af dit misbrug.

Dedikeret medlem

Jeg håber på at jeg mere eller mindre kan undgå fysiske symptomer, og nøjes med lidt cravings, så længe jeg får et skift i hverdagen. Nye oplevelser! Jeg er trods alt stadig i stand til at passe et arbejde, hvor man skal være vågen og klar, og have ansvar for andres liv. Jeg er bare virkelig i "into the wild" stemning for tiden, så er sikker på at jeg vil få det bedre, bare ved at forlade hverdagen for en stund ;-)

Btw. tak for din støtte endnu en gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan anbefale Hampi i Indien - det er et helligt sted oppe i bjergene med en masse templer, og rusmidler er forbudte. Jeg har været der sammen med min far, da jeg skulle sparkes i røven og blive clean. Det var en helt fantastisk oplevelse. Der er så meget ro og plads til at tænke og reflektere at det i sig selv er en rus. Du kan jo lige prøve at google det, og hvis det fanger din interesse er du mere end velkommen til at skrive. Så vil jeg lige komme med et mere fyldegørende referat af min oplevelse.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg kan anbefale Hampi i Indien - det er et helligt sted oppe i bjergene med en masse templer, og rusmidler er forbudte. Jeg har været der sammen med min far, da jeg skulle sparkes i røven og blive clean. Det var en helt fantastisk oplevelse. Der er så meget ro og plads til at tænke og reflektere at det i sig selv er en rus. Du kan jo lige prøve at google det, og hvis det fanger din interesse er du mere end velkommen til at skrive. Så vil jeg lige komme med et mere fyldegørende referat af min oplevelse.

Er det en oplevelse du gerne vil dele med os andre også, Arthur?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Den historie vil jeg da gerne høre Hr. Spooner ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg vil også hoppe "s"'s vogn og sige at den bedste idé er nok at klare nedturen først, og så bagefter bruge din rejse på at bygge videre, i stedet for at tage til langtbortistan for at få det bedre. Efter min erfaring så kan det nemlig sagtens resultere i at alle problemer vender tilbage når du lander i DK igen. Healing kommer jo ikke af at man gør noget i trods! Og hvis du gerne vil udvide din spirituelle horisont så kan det jo sagtens ske her i DK, i mine øjne er det i hvert fald ikke geografisk baseret mht trancendens.

Og for at yderligere komme med idéer, så kan du jo gøre brug at dine non-narko venner og sige at du trænger til forandring og om de ikke lige gider at tage dig under vingerne i en periode indtil du er klar til at stå på egne ben igen :) det har jeg gjort de gange det blev for meget og folk er mere imødekommende end man giver dem credit for, så længe man bare er ærlig over for dem, og lægger kortene på bordet :)

Medlem

Hvad for nogen stoffer misbrugte du, hvis jeg må spørge?

Medlem
Brugeravatar

Hvad med at at sætte et mål for dig selv for en periode, hvor du ikke skal røre noget. Evt indtil du tager afsted :) Det tager vel også lidt tid at få alting arrangeret osv? Hvis nu du kunne holde dig helt fri af forbrug/misbrug et par måneder eller noget, så tror jeg du ville tage afsted med ENDNU mere rank ryg og større sejrs-følelse.

Det kunne også bare være en måned.

Men fed idé du har fået og jeg vil ønske dig en godt tur!

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det er godt oppe over monsuntid i Sydindien, hvor Hampi ligger - det skal du lige undersøge, hvis du er tændt på den idé. Når det så er sagt, er jeg helt enig i, at Hampi er et helt fantastisk sted!

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på den kobling du laver mellem at rejse væk og komme ud af et tenderende misbrug. Jeg tror, at du skal gøre dig helt klart, at chancen for en spontan spirituel opvågnen, ikke bliver nævneværdigt større af, at man tager en tur i Ashram, besøger en shaman. Selvfølgelig kan sådanne oplevelser være med til at kickstarte en proces, men jeg tror du vil få mere ud af dit projekt her, hvis du havde en klarere idé om hvilken type "system" du ønsker at stifte bekendtskab med og hvorfor.

Der findes rigtig meget spirituelt gøgl rundt om i verden, designet så travle vesterlændinge kan komme på besøg i et par uger og shoppe lidt rundt mellem de forskellige traditioner, og så smutte hjem til det daglige trummerum igen. Men min erfaring er, at det sjældent bringer nogen varig ændring med sig. Det er en ærlig sag, at have rejsefeber og trænge til at komme væk, men det er ikke en løsning på dit tenderende misbrug. Dit opgør med det starter her - nu, i det øjeblik hvor du sætter dig for, at du simpelthen ikke vil det mere, og du er parat til at gøre en aktiv indsats for at blive klogere på dig selv, hvad der motiverer dig, hvad der keder dig og hvorfor strukturerne i dit liv, er indrettet så du føler trang til at flygte fra det.

Held og lykke - og god tur :)

Dedikeret medlem

Hvad for nogen stoffer misbrugte du, hvis jeg må spørge?

Det har været lidt af et blandingsmisbrug, hovedsagligt GBL men også en del hash, amfetamin, sprut og hvad man ellers kom i nærheden af. Festerne har mere eller mindre været min livshobby indtil nu. Problemet er nok, at venner er blevet færre og færre med alderen og de fleste af dem mere voksne og fornuftige. Så jeg nu er endt med tit at "feste" med mig selv på hjemmebasis. Hvilket selvfølgelig hverken er sundt for mig, eller mine sociale relationer og evner.

Dedikeret medlem

Hvad med at at sætte et mål for dig selv for en periode, hvor du ikke skal røre noget. Evt indtil du tager afsted :) Det tager vel også lidt tid at få alting arrangeret osv? Hvis nu du kunne holde dig helt fri af forbrug/misbrug et par måneder eller noget, så tror jeg du ville tage afsted med ENDNU mere rank ryg og større sejrs-følelse.

Det kunne også bare være en måned.

Men fed idé du har fået og jeg vil ønske dig en godt tur!

Det tager netop lidt tid at få arrangeret med jobbet og det hele. Så det er ikke her og nu, selv om jeg gerne ville. Hvis det var så let for mig at stoppe, havde jeg selvfølgelig bare gjort det. Jeg har mange gange sat mig et mål om at lade være, men et par dage efter vil jeg skide høj og helligt på det og bare være fucked. Jeg har det med at være meget lyst-styret og dét blandet med humørsvingninger, dårligt selvværd, indelukkethed og kedsomhed og jeg kunne blive ved, er bare ikke nogen god kombo. Jeg stoler ikke på mig selv.. Viljesvag

Det hele drejer sig vel om at få udfyldt det hul, som festerne, stofferne og computeren har fyldt godt ud det meste af mit liv. En rejse væk løser ikke noget på lang sigt, uden andre tiltag, men det vil give mig en måneds ædruelighed og skabe klarhed. Det er vel nok det jeg trænger til; Et sted langt væk, fra alt hvad jeg kender, med ro til at skabe orden i mit kaos og evt. med en kyndig vejleder.

Andreas/Saiko-Pod du har helt ret i, at det er en "nu-og-her" beslutning der skal til, som det er med alt misbrug. Jeg mangler bare gnisten og motivationen og går let i forfald, hvis man skal sige det sådan. Men jeg ryger den sidste lille nol hash i dag og så det slut med hashen. Jeg mistænker lidt den for at være motivationsdræberen, på trods af at det bare er en lille pi've om aftenen. Det kender de fleste af os vel til :wink:

Men Hampi, Indien, og andre ashrams/retreats vil jeg helt sikkert undersøge. Tanken om et simpelt liv med alt for meget tænke tid, grænsende til askese, lyder virkelig som noget der kunne gøre mig godt. Jeg vil gå i dybden med det, det næste stykke tid :)

Tak for svarene indtil videre alle sammen. Gode inputs!

Administrerende Direktør
Brugeravatar

@Entheo

Jeg håber at du får en inspirerende oplevelse, der kan være med til at gøre klart hvad du har lyst til at gøre med dit liv. Yoga og meditationspraksis kan være en glimrende indføring, men husk på, at der er mange spirituelle systemer overalt, der lever af at "indfange" åndeligt søgende mennesker. Disse systemer kan være god inspiration og på mange måder givende, men kan også være farlige for dem, der i deres søgen glemmer dem selv. Gå ind til det, der venter dig med et åbent sind, en villighed til at arbejde disciplineret og ikke mindst med en grundlæggende tillid til din egen intuition og sunde fornuft - så er jeg sikker på, at du nok skal få en god og interessant oplevelse :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]