Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 15:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Er der nogen herinde, der har gode råd til mor til en teenage-ryger?

Min 14-årige søn ryger ca tre gange ugentligt sammen med andre. Derudover ryger han også alene. Jeg ved ikke hvor meget. Det er primært skunk, siger han. Det virker som en forelskelse, der startede for nu 7 måneder siden. Han er vild med niveauet af gadgets, fordybelsen i emnet og så selvfølgelig selve rygningen. Han ryger typisk efter skole.

Jeg er bekymret, fordi hans grænser rykker sig, hver gang vi taler om det. For fire måneder siden syntes han "to gange ugentligt var alt for meget" og "en gang imellem i weekenden var ok". Det har så ændret sig nogle gange, og nu siger han, at han "ikke vil ryge hver dag; i hvert fald ikke i frikvartererne". Der er (selvfølgelig) en klar sammenhæng mellem de forandrede grænser og et stigende forbrug. Han og et par andre holdt en pause i januar, efter forældre og skole opdagede det. Siden februar har han røget fast. Han spiller en smule computer, men har ellers ingen interesser. Han oplever ikke selv, hans rygning giver ham problemer.

Jeg har en god ven, der arbejder med stofmisbrug, som min søn talte med i januar. For et par måneder siden havde han en håndfuld samtaler med en psykolog, der arbejder med unge med hashmisbrug. Siden da er hans forbrug steget støt, og jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst griber det an. Han gider ikke tale mere med andre om det og ønsker heller ikke, at vi sammen taler med en tredje part om det.

Som mor taler man primært med andre forældre eller professionelle folk om, hvad man skal/ikke skal gøre. Jeg tænkte, at der måske var nogen herinde, der kendte til at være i min søns sted, og derved kunne rådgive mig.

Medlem
Brugeravatar

Det lyder godt nok som et eskalerende misbrug din søn er ved at rode sig ud i. Det værste du som forælder kan gøre i den her situation er at blive sur og sige at han absolut ikke må ryge, så mister du lynhurtigt hans tillid og kontakt. Selvom det er en meget ung alder at begynde i, og en alder hvor de fleste herinde nok vil sige at han slet ikke burde ryge endnu, er det måske et lidt urealistisk mål lige pt.

For at løse problemet må du først forstå hvorfor han ryger. Nogle ryger for at få alt på afstand og glemme hverdagen, lidt ligesom alkoholikere drikker sorgerne i bund, og andre ryger pga. det sociale eller simpelthen bare fordi de elsker følelsen.
Du er nødt til at sætte nogle grænser/mål, f.eks. at han skal udføre en uddannelse, lave sine lektier eller hjælpe så og så meget til derhjemme - rygningen skal være noget der sker efter man har gjort de vigtige gøremål. Prøv desuden at få vendt det tilbage til kun at være i weekenden, hvad jeg forstår på hvad du siger, begynder han at ryge i pauserne i skolen inden længe, hvis det fortsætter.

Det var alt hvad jeg lige umiddelbart havde at byde ind med, der er helt sikkert mange andre herinde med lidt mere personlig erfaring om misbrug end mig.
- Jeg ønsker dig og din søn alt held og lykke i fremtiden.

Junior medlem

for det første synes det er godstil a dig som mor at undersøge sagen med nogle der muligvis kender til din og sønnes situation. personligt har jeg selv stået i netop din søns sted, må indrømme det en svært for en forælder at se ens børn/barn øelægge en mulig fremtid. havde jeg en masse gode råd, så havde du fået dem.. men prøv at nå indtil din søn og hører ham om hvorfor han har lyst til at ryge, for de fleste der starter på rusmidler er ikke tilfredse med deres livførelse, og 'flygter' lidt for at ikke mærke føleserne der dukke op pga den utilfredshed. når i taler om det kan det virker som et begyndene misbrug, så glem din mor rolle lidt, og fokusere på hans situation.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
kan kun sige, at det sidste jeg gad var at høre på en misbrugskonsulent der snakkede med det perfekte toneleje og rigtig pædagogisk. Det kan de godt stikke langt op, det kommer man ingen vegne med, hvis man har bare lidt tankestrøm selv.

Det er svært at sige hvad der er din søn har gang i, uden at kende ham. Er han fornuftig? Går han i skole, passer han det? Er han social?
Hvis han lever et fornuftigt og udemærket liv, så kan jeg ikke se hvorfor der skal gøres noget ved han ryger. Så længe tingene ikke falder fra hinanden - og jo, det kan godt lade sig gøre at leve et liv selvom man ryger hverdag - jovist, det er lidt sværere at stå op om morgenen, og motivationen til ting kan godt mangle lidt - men det er så endnu mere grund til at få lortet gjort.

Junior medlem

Flux Du ved godt at det eksalere meget hurtigt, tror at det er tlfældet her, han ryger mere og mere, tror ikk det er på det fornuftige plan.. det tager overhånd.

Junior medlem

alle der er faste ryger som jeg selv, kan indrømme at motivationen forsvinde mere og mere hvis man konstant lever i en hash tåge.. man magter ikk de opgaver men har for dagen , det lettere at ryge pinden og 'glemme' for en stund

Medlem
Brugeravatar

Hvis han lever et fornuftigt og udemærket liv, så kan jeg ikke se hvorfor der skal gøres noget ved han ryger. Så længe tingene ikke falder fra hinanden - og jo, det kan godt lade sig gøre at leve et liv selvom man ryger hverdag - jovist, det er lidt sværere at stå op om morgenen, og motivationen til ting kan godt mangle lidt - men det er så endnu mere grund til at få lortet gjort.

Nej. Vi snakker altså om en knægt på 14 år! Selvfølgelig kan man godt leve et liv selvom man ryger hver dag, men her snakker vi altså om en dreng på 14. Han har, om han vil det eller ej, en masse pligter der skal opfyldes. Han har, forhåbenligt, en masse ting der skal læres og erfares, samt sociale færdigheder der skal udvikles. Argumenterne for, at det er skadeligt med et sådant forbrug i den alder, er utallige.

I de perioder hvor jeg har røget meget, har jeg kunnet mærke, at det simpelthen var i mangel på bedre ting at lave. Cannabis kan føles virkelig befriende og får ligesom tiden og tingene til at glide, i tider hvor tilværelsen føles kedelig og uden substans. Find sammen med ham en grund til ikke at ryge hver dag. Hvis han har en travl og spændende hverdag får han slet ikke tid til at ryge hver dag efter skole. Det er nok lettere sagt en gjort...

Junior medlem

Introducer ham til en sport eller en anden hobby som han kan fordybe sig i og finde mening i. Han mangler sandsynligvis en mening med sin tilværelse. Desuden, så mener jeg personligt at du skal sætte grænser for ham, og det er foruroligende at du kan have ladet det komme så langt mht. hans forbrug.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hans brug er, efter min mening, alt for højt til en 14-årig knægt. Ved du om hans brug går ud over hans skole? Laver han sine lektier? Påvirker det hans social liv? Hvordan klarer han sig i skolen? Problemet bliver når cannabis bruger begynder at prioteres højere end skole og det sociale - det er oftest her det ender i en ond spiral der kan være svær at bryde.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Yes okay, en 14 årig knægt... Det er rigtigt, det er tidligt. Men hvis i har løsningen på hvordan man får en 14-årig knægt til at lytte, så tror jeg resten af verden er interreseret i jeres viden.

Er fuldt ud enig med jer.

Medlem

3 gange ugenligt er et meget højt forbrug, selv for os hærdede voksne.
Egentlig synes jeg er også det er alt for tidligt at starte, også selvom det kun er i weekenderne. Cannabis er ikke helt så harmløst som det nogen gange bliver fremstillet, og alle erfaringer fortæller mig at det vil påvirke hans sind, udvikling, motivation og sociale liv med dem, som ikke ryger.
Hvis jeg var dig vil jeg være meget påpasselig med at lade det fortsætte, selvom han helt sikkert vil blive rasende på dig. Måske det ville være en ide at ringe rundt til de andre forældre og få en snak om hvad der kan gøres ved rygningen. Pas på med misbrugskonsulenter, skideballer og løftede pegefingre.

Tænk også over om der er noget, der kan være årsag til rygningen. Kedsemhed, problemer i familien osv.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg ved godt det er lidt tidligt, men jeg mener der er nogle efterskole der optager 14 årige, det lyder hvert fald på mig som om, at han trænger til at komme væk fra sit vante miljø og komme ud og få nogle oplevelser og nye venner - faren er selvfølgelig at han bare ender på en skole hvor der bliver røget og dermed falder længere ned i et misbrug eller bliver smidt hjem. Jeg ville tage at kigge på nogle efterskoler sammen med ham (hvis du da har mulighed for det rent praktisk og økonomisk) og finde ud af hvad han synes lyder spændende og så lade ham vælge ud fra det. Hvis efterskolen ikke er en mulighed, synes jeg du skal fortælle ham hvordan du har det med hans forbrug, uden at fordømmende eller vred, men fortæl ham at det bekymrer dig og gør dig ked af det, at se ham tage de valg han gør og at du synes valgene er forkerte og skadelige for ham. Jeg ved ikke hvordan det er at være forældre til en 14-årig i dag, men dengang jeg var 14 år, var konsekvens-pædagogik stadig et effektivt værktøj, og jeg fik engang imellem taget computeren fra mig hvis det stod rigtig grelt til, faren ved at gøre det, er selvfølgelig at han ser sig sur på dig og bare trækker sig endnu længere væk fra dig. Jeg vil dog mene at hvis du bare gør det for en kort stund, 1-2 uger, hvor du siger at han skal holde sig fra alt røg og så kan han ligeså stille få mere computertid efter det hvis han overholder det - for ikke at virke alt for stram overfor ham kan du også foreslå at rygning ENGANG imellem er ok, men at du forventer at han har et fornuftigt forbrug, altså max én gang i måneden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Hvis i snakker godt sammen og han er åben og ærlig om sit forbrug, så kan du da også være åben og ærlig og sige hvad du føler.
Fortæl, hvad du har fortalt herinde, at du har kunne se din søn eksperimentere med cannabis i fornuftige rammer, til, hvad der lyder, som et hverdags forbrug. Lad være med at brug ordet "misbrug", det lyder så grimt. Jo vist, det er et misbrug han har gang i, men det sidste man vil høre, når man tror man har kontrol over en situation, er at man er helt ude og skide.

Jeg husker selv hvordan mit misbrug af cannabis det eskalerede. Samtidig med at man ryger mere og mere, holder man også op med at ligge mærke til den sunde fornuft. Du kan høre at han på et tidspunkt syntes at det var for meget at ryge i hverdagen, men nu er det ok så længe det ikke er i frikvarteret. (Indirekte fortæller han at han har prøvet at ryge i frikvarteret, men det fungere ikke når man så skal time og koncentrere sig igen.) Cannabis misbrug er ond spiral som hele tiden et skridt foran den sunde fornuft.

Det bedste du kan gøre, efter min mening, er, at få ham til at føle den bekymring du har over for hans "forbrug" af cannabis. Spørg om han ikke kan vise dig at han godt kan være clean i 2 uger. Han har jo selv fortalt at det ikke er noget problem.

Medlem

Få ham flyttet fra sit normale miljø,få ham væk fra sine ryge venner.Hvad går han ellers op i? Hvis han har en hobby eller en sports aktivitet som han brænder for,så støt ham endnu mere i det end du i forvejen gør.

Uanset hvad nogen måtte mene,så er hash rygning FULDSTÆNDIGT OG ALDELES uaceptabelt for en dreng på den alder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
da jeg var 13 år begyndte jeg også at ryge, ville ønske der havde været mere kontrol over det dengang da det har gjort en del ting senere hen i livet meget mere besværligt, det er jo heldigvis ikke alle der tager skade men i en alder af 13 år skal man altså ikke ryge cannabis.

den måde mit misbrug som 13-14 åri blev sat brat på pause var ved at mine forældre og jeg flyttede til sverige, det der var noget lort for mig dengang var min omgangskreds, de venner jeg begyndte at hænge ud med dengang var mildest talt rådne unge mennesker, deres mentalitet smittede, 2 års tid gik hvor jeg boede i sverige og røg kun sjældent der da der ikke var ligeså stor adgang til det trods jeg stadig gik på skole i danmark, det hele gik dog ned af bakke igen da jeg kom på en efterskole hvor jeg løb ind i nye folk der kun var fokuseret på cannabis, grunden til at jeg røg var nok nogle indebrændte problemer og ting der ikke rigtig blev snakket om.

mit råd er lidt som de andres, få ham på en eller anden måde væk fra sine "rådne" venner, det er self svært men du har vel ret som forældre til ikke at ville have dit barn hænger ud med visse personer, forklar ham at cannabis er et narkotika ligesom alkohol og alt andet man kan beruse sig på, bruger man det engang imellem er det helt fint og tilmed også sjovt, bruger man det ofte bliver rusen ensformet (magien) forsvinder og til sidst skal man bare være påvirket for at holde sin dag og sine absinenser for ud, man bliver kort og groft sagt en bums af at misbruge et stof, og han bliver nød til at holde sit forbrug nogenlunde "normalt" for at undgå ubehalige episoder i fremtiden, du kan hilse ham og sige fra mig (gammel cannabismisbruger) at jeg snart ikke kender en der har misbrugt cannabis over en længere periode der gik fra det uden ar, jeg lider stadig selv til tider af angst-anffald 100 % pga at jeg lige røg et par joint mere end jeg skulle, og det er ikke for at skræmme men det er da værd at tænke over - selv for en knægt på 13.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Få ham flyttet fra sit normale miljø,få ham væk fra sine ryge venner.Hvad går han ellers op i? Hvis han har en hobby eller en sports aktivitet som han brænder for,så støt ham endnu mere i det end du i forvejen gør.

Uanset hvad nogen måtte mene,så er hash rygning FULDSTÆNDIGT OG ALDELES uaceptabelt for en dreng på den alder.

Dette er også min mening.

Dedikeret medlem

Dette er også min mening.

Den må jeg også tilslutte mig - det hæmmer udviklingen på mange måder og er ikke sundt for psyken.
Da jeg læste ts indlæg kunne jeg ikke lade være med at tænke på økonomien i det for det koster en del at ryge og der bør man som forældre kunne hjælpe med at regulere også selv om faren for pengene så bliver lavet på kriminalitet lurer.

Medlem
Brugeravatar

Vis ham hvad du har skrevet her og svarene her til. Det kan være det sætter tingene lidt i perspektiv for ham og han begynder at undres lidt om hans forbrug/misbrug er godt for ham og hans skolegang.

Medlem

^^ this guy said it! jeg er selv en ung knægt! havde min mor kommet, sat sig ned og tvunget mig til en samtale hvori hun viste mig dette indlæg og svarene, havde jeg taget det dybt seriøst og det havde givet forståelse for hvordan du har det! Det ville sandsynligvis give ham et stort følelsesmæssigt puslespil, med en masse brikker, som skulle sættes sammen oppe i hoved, men helt sikkert noget der ville gavne ham på nogen vis. Om ikke andet viser du ham at han betyder rigtig meget for dig! Gør det, og vend gerne tilbage med et resultat på et tidspunkt! det er altid godt at vide hvad der virker i situationer som denne :D

Medlem

Grundlæggende tror jeg ikke, det er særlig nemt/rart at være til, hvis man føler behov for at være skæv hele tiden. Jeg siger ikke, der er noget helt galt med din søn, for teenageårene er jo i sig selv svære og forvirrende, og jeg kan se masser af grunde til, man skulle få lyst til at ryge hash for at få det hele til at give mening/få det på afstand - jeg tror faktisk, det er tiltalende for alle teenagere, hvis de først får smagen for det, det betyder bare slet ikke, at det er i orden. Det er altså denne periode, hvor man er under intens udvikling, og lige præcis hash er rigtig slem her, hvis man ryger det ofte, da udviklingen mere eller mindre går i stå. Dvs du lærer ikke at tackle problemer på en fornuftig måde, du lærer ikke, hvordan du skal agere socialt - i takt med, at dine jævnaldrende udvikler sig. Der bliver stillet andre krav til dig, men din hjerne sidder fast, og det værste er, efter min mening, at du ikke selv ser det.

Kort sagt: det er enormt vigtigt, at din søn indser, at det har været en sjov og hyggelig periode, men nu skal han tage sig lidt sammen, for hans egen skyld. Ellers vil han få det meget svært, når han kommer ud i "det virkelige liv". Hvis der er noget i hans liv, han er utilfreds med, er det nu, han skal i gang med at arbejde på det - det forsvinder ikke af, at han ryger hash. Måske keder hans jævnaldrende ham? Sådan er der mange unge der har det, og det forstår jeg ærlig talt godt med de åndsvage, overfladiske idealer, man bliver bombarderet med i den alder. Så er det vigtigt han forstår, at der ikke er noget galt med ham. Ud og mød nogle nye mennesker! At være i et miljø, man ikke synes om, kan suge livsglæden ud af dig og føre til misbrug. Omvendt kan det, at møde mennesker, der er spændende og inspirerende være noget der giver en mod, og vigtigst af alt, lyst til at leve. Det kan man jo ikke altid styre selv, men man kan godt prøve at opsøge det. Jeg tror også helt klart, at en efterskole er fantastisk, og det, at starte et nyt sted er spændende og gør SÅ meget for udviklingen, men på sådanne steder bliver der jo altså røget en del hash tit. Jeg tror i sidste ende det handler om, at man finder noget, der får livet til at give mening og gør tilværelsen til noget rart og dejligt - det er vel også det, han forsøger at gøre med hash.

Held og lykke med ham! Det kan være svært at nå ind til drenge i den alder. Hvis du finder at du om et halvt års tid står helt magtesløs, hashrygningen er blevet oftere og din søn er blevet mere tåget - så tror jeg det er på tide, at du får ham til en god psykolog som han kan snakke med. Men lige nu tror jeg blot, det ville gøre det hele værre. Det er godt at prøve at sætte sig lidt ind i din søns tankegang, hvis du vil forstå, hvorfor han ryger hash, og jeg synes det er enormt flot, at du formår at snakke med ham uden at være fordømmende

Det blev meget langt, men pointen er egentlig bare, at folk, der misbruger hash/andet som regel gør det, fordi de er frustrerede over livet, så vil du det til livs, må du hjælpe ham på rette vej. Også selvom det nok er svært, da en 14 årig dreng desværre sjældent gider lytte til hvad hans mor siger. Men nu har du nogle ting, du måske kan snakke lidt ham om, for det virker jo som om, i snakker godt sammen på trods af alt. Hold fast i det!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]