Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:03


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 jun 2013 20:28 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2010 19:59
Indlæg: 966
http://www.irf.dk/dk/publikationer/vejledninger/nedtrapning_af_benzodiazepiner_og_benzodiazepin-lignende_stoffer.htm

Faldt lige over de her udtrapningsplaner for div. benzodiazeoiner, og det ser ud til at det er dem de praktiserende læger også bruger. Så hvis man gerne vil stoppe med benzoer, og måske ikke har lyst til at gå til lægen med det i første omgang, så synes jeg helt sikkert at man skulle overveje at prøve at følge en af udtrapningsplanerne.
I linket ovenfor er der nogle PDF filer med de forskellige udtrapningsplaner, så man kan tilpasse den til en selv. Hvordan man gør kommer længere nede i teksten.

Citat:
Nedtrapningsskemaer

IRF har udarbejdet en række nedtrapningsskemaer til brug for lægen i det daglige arbejde med at få patienter ud af afhængighed af benzodiazepiner. Skemaerne skal ses som en forlængelse af IRF’s og APO’s vejledning om Benzodiazepiner i almen praksis (1), som kan hentes på IRF’s hjemmeside eller rekvireres ved henvendelse til IRF.

Skemaerne er fortrinsvis hentet fra et medicinsk forskningsmateriale fra en nedtrapningsklinik for benzodiazepiner i England (2). Desuden er enkelte nedtrapningsskemaer udformet efter de erfaringer, som praktiserende læger og farmaceuter her i landet har fået gennem praktisk arbejde med patienter, der har gennemgået en nedtrapning fra en ofte mangeårig afhængighed af benzodiazepiner (3).

Skemaerne er vejledende og kan aldrig være en facitliste. Der er stor individuel forskel fra patient til patient mht. følsomhed for nedtrapning, og derfor skal der tages individuelt hensyn til hver enkelt patient, når en nedtrapning planlægges.

Generelt kan alle nedtrapninger foregå med det præparat, som den enkelte er i behandling med, når blot nedtrapningen foregår tilpas langsomt, fx 10-20 % reduktion med 1-2 ugers interval.

Se nye nedtrapningsskemaer til direkte nedtrapning - se nederst i dette dokument:

-Alprazolam 1 mg
-Alprazolam 6 mg
-Clonazepam/Rivotril 1,5 mg
-Diazepam 10 mg
-Flunitrazepam 2 mg

Diazepam kan dog være et bedre valg ved nedtrapning og udfasning af et benzodiazepin-forbrug af flere grunde:

-Diazepam er langtidsvirkende og giver en stabil blodkoncentration gennem døgnet
-Diazepam kan indtages blot en gang i døgnet
-Diazepam findes i flere tabletstyrker, der egner sig til at sammensætte en nedtrapningsplan
-Diazepam egner sig til nedtrapning på dosisdispensering

Ved erstatning med diazepam skal man være opmærksom på, at den længere halveringstid medfører, at det tager flere dage at nå steady state, og at patienter kan opleve døsighed ved at have en døgndækkende behandling af diazepam. Det er en balance at finde den rette dosis og nedtrapningsskemaerne giver et bud på, hvad denne dosis kan være.

På grund af diazepams lange halveringstid kan det ikke anbefales at anvende omlægning til diazepam hos personer, der kører bil/har kørekort.

Princippet i erstatning med diazepam er, at man erstatter en dosis lægemiddel (1 tablet) pr. uge med 2 eller 5 mg diazepam. Man bliver således ’stående’ på den samme totale ekvi-effektive diazepamdosis, mens erstatningen finder sted. Den egentlige udfasning af diazepam begynder først, når erstatningen med diazepam er gennemført, og det kan i sig selv tage flere uger.

Mange nedtrapninger ’lander’ ved en diazepam-dosis på 10 mg til aften/nat, og herfra kan man anvende standardnedtrapningen, som er vist i skema 1.

Indholdsfortegnelse

Nedtrapningsskemaer:
Skema 1: Diazepam 10 mg
Skema 2: Flunitrazepam 2 mg
Skema 3: Lorametazepam 1 mg
Skema 4 Nitrazepam 10 mg
Skema 5: Triazolam 0,125 mg
Skema 6: Zaleplon 10 mg
Skema 7: Zolpidem 10 mgSkema 8: Zopiklon 7,5 mg
Skema 9: Zopiklon 15 mg
Skema 10: Alprazolam 6 mg
Skema 11: Bromazepam 9 mg
Skema 12. Clobazam 30 mg
Skema 13: Clonazepam 1,5 mg (udgået)
Skema 14: Lorazepam 6 mg
Skema 15: Oxazepam 45 mg


Oversigt over ekvi-effektive doser og halveringstiderBillede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

http://www.irf.dk/dk/publikationer/vejledninger/benzodiazepin_nedtrapningsskemaer_til_praktiserende_laeger.htm

_________________
Every individual reacts differently to every chemical.
Know your Body - Know your Mind - Know your Substance - Know your Source.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2013 20:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Nice den kunne jeg godt have brugt da jeg tog en kold tyrker på 5 mg flunitrazepam - for dælen jeg blev mærkelig. Og det holdt heller ikke så længe som planlagt, selvom jeg aldrig nåede op på samme dosis igen.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2013 16:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jun 2004 17:06
Indlæg: 830
To super gode indlæg, det her og det om opioid-nedtrapning Psyduck thumbs up for det! Jeg vil gerne opfordre til at begge bliver gjort sticky.

_________________
O Laziness, have pity on our long misery! O Laziness, mother of the arts and noble virtues, be thou the balm of human anguish!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jul 2013 18:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 jul 2013 18:23
Indlæg: 67
Jeg har kun godt at sige om IRFs nedtrapningsskemaer. Jeg har bl.a. været med til at trappe en ud af 20 x 15 mg Oxapax daglig vha. de skemaer, og bortset fra nogle få og spredte uger med optrapning, kørte det helt efter bogen: først en langsom udskiftning af 15 mg Oxapax med 5 mg Diazapam (en ad gangen til har var helt ovre på Diazepam), og så eller nedtrappe dagsdosis med 1 mg Diazepam hver eller hver anden uge. En langvarig proces der krævede tålmodighed, men som forløb fuldstændig uproblematisk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2015 00:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2008 01:42
Indlæg: 361
Hej jeg forsøger at hjælpe min kammerat med at trappe ud af et Rivotril(Clonazepam) misbrug. Han har været vant til at tage 2-3 mg om dagen. Så henvender han sig til rådgivningscenter, modtageenheden amager, hvor en læge fortæller ham at at han skal tage 1mg hver 3. dag.

Jeg var oppe med ham og træne, hvor han bliver helt mærkelig at se på, og han afbryder sin træning. Hans abstinenser blev for meget, og han kunne ikke kaperer at være hvor der var andre mennesker. Det var her jeg spurgte specifikt ind til hans nedtrapningsplan.

Jeg er ikke læge, og jeg ikke særlig meget forstand på dette emne. Jeg har dog ikke en skid tillid til læger! Efter lidt søgen på google så finder jeg den her nedtrapningsplan på http://www.benzoinfo.dk/cha/am-kap2b.php#skema5

Billede

Fra 2-3 mg om dagen ---> 1 mg/3. dag er det ikke fuldstændigt hul i hovedet? Jeg kontakter stedet i morgen og spørger hvad der sker?

Hvad mener i?

_________________
“I think of going to the grave without having a psychedelic experience is like going to the grave without ever having sex. It means that you never figured out what it is all about." - Terence McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2015 14:41 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 dec 2015 14:33
Indlæg: 2
Hej allesammen,
Jeg vil lige komme med et råd - ikke en nedtrapningsplan, men et godt gratis råd alligevel.

Jeg ved at der her sidder er en kvinde (afhængighedsbehandler med aktiv erfaring - ikke bare en som har læst bøger) der hedder Pia Walsh som har vanvittigt meget styr på det med ned/udtrapning - og en samtale med hende er gratis og lægen behøver ikke vide noget. Måske hun kan komme med nogle guldkorn?
http://www.frederiksberg-centeret.dk/piller-medicin-afhaengighed/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2016 08:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 jul 2016 23:27
Indlæg: 17
Er der evt et skema til Rivotril?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2016 16:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2008 01:42
Indlæg: 361
Rivotril (Clonazepam)
http://www.benzoinfo.dk/cha/am-kap2b.php#skema5 :)

_________________
“I think of going to the grave without having a psychedelic experience is like going to the grave without ever having sex. It means that you never figured out what it is all about." - Terence McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team