Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 01:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Hey.

Jeg skal forhåbentlig snart starte i behandling med Suboxone, og derfor vil jeg gerne høre fra andre der har gennemført eller vedligeholder.

Jeg ved, at man skal stoppe med opiater dagen før man begynder, men hvordan foregår første dag ellers?
Og senere hen; med udlevering osv. Jeg ved godt, at det sikkert er forskelligt fra hvor i landet man bor + en masse andre ting. Men sådan lidt generel information ville være rart.

Jeg skulle have været til informationsmøde i dag, men det er blevet aflyst, så jeg er lidt utålmodig! :)

Medlem
Brugeravatar

Nevermind. Faldt lige over denne: viewtopic.php?f=18&t=45258

Medlem

Som regel foregår opstart af suboxone på den måde at man møder op så abstinent som muligt, og får 4 mg suboxone. Ca. hver 1½ time derefter gives yderligere 2 mg suboxone indtil abstinenser eller stoftrang forsvinder. Pga. længden af en normal arbejdsdag kan man i mange tilfælde ikke nå højt nok op i dosis første dag, og ofte medgives suboxone til selvadministration hjemme, så samlede dosis første dag er 16 mg.

På andendagen kan man starte med slutdosis første dag, og derefter 2 mg ca. hver 1½ time indtil stoftrang forsvinder eller til man når en samlet dosis på 24 mg.

Det kan ikke siges tydeligt nok, at jo mere abstinent man formår at møde op på førstedagen, jo større er sandsynligheden for at det vil være en let sag at gå fra fx metadon til suboxone. Er man ikke abstinent nok, bliver man det meget hurtigt når der gives suboxone, og det er en ualmindlig rædselsfuld oplevelse. Vær ærlig når du skal rapportere abstinenssymptomer. Hellere udskyde konverteringen nogle timer end at opleve provokerede abstinenser.

Afhængigt af hvilket stof man konverterer fra og hvor stor dosis man ellers plejer at tage, lander mange ofte på ca. 16 mg suboxone. De oprindelige abstinenser er gerne forsvundet inden for det første døgn (ofte meget før), men det kan tage nogle dage at finde den optimale døgndosis (der med fordel kan tages som éngangsdosis om morgenen).

Når døgndosis er fastlagt og man er stabil i sin afhentning, vil de fleste centre slække på antallet af afhentningsdage. Mange steder kan man, når man er stabil, få udleveret medicin til en uge ad gangen.

Held og lykke.

Senest rettet af bulghur 13 sep 2013 09:09, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Tak skal du have bulghur!
Det var lige det jeg manglede.

Medlem

Faldt lige over Suboxone på min.medicin.dk, som kan medtages her for dokumentationens skyld.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]