Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 00:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy!

jeg vil lige høre om jeres forsøg på at stoppe med at ryge da jeg selv gerne vil stoppe.

Jeg er en 18årig fyr der har røget i lidt over 4 år, langt størstedelen af tiden dagligt. Jeg begyndte da jeg fik nok af det hele og fik brug for en pause fra hverdagen. Mobberi, problemer på hjemmefronten og lidt under et dusin omkring mig der døde på enhvertænkelig måde på kort tid. Min rygning har fucket alt for meget op. Jeg har været ude af uddannelse i lang tid da jeg ikke kan passe dem, mit forhold til mine forældre og mine søskende er til at tørre røv i og har kun et par venner tilbage. Jeg er indebrændt og træt af lorte danmark.

Hvergang jeg prøver at stoppe at ryge er hverdag et fucking helvede. Angst for større menneskemængder (fx et klasseværelse),flashbacks, fucked tanker, et humør der kan gå fra "du er sgu da nice nok" til "jeg vil skære din hals over og partere dig i 50 stykker" på 2 sek, planlægning af et røveri/tyveri så jeg kan tage væk fra danmark og ryge mig halvt ihjel med et flæng af nøgne damer men "heldigvis" også en ret dårlig kocentrationsevne.

Hvergang jeg har prøvet at jeg endt tilbage på rygeren rigtig hurtigt da jeg ikke kunne klare følgerne af et stop.

Hvad ville i gøre?

Jeg har gået i misbrugsbehandling i lang tid, haft en kontaktperson, flyttet væk i et stykke tid for at få ro men det nytter intet. Jeg har også ansøgt om en psykolog fordi jeg tror det vil hjælpe utroligt meget men det har kommunen afvist og min pengepung er for lille til at jeg selv kan betale for det.

Nogle ideer til hvad jeg kan gøre?

Senest rettet af topskudmaroc 07 nov 2013 18:49, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Har du en hobby? Hvis du har så dyrk den hvis det er muligt når du virkelig har træng til at ryge så tænker du på noget andet.
Motion samt sund og varieret kost det ville være mit bedste bud

Junior medlem

Tak for svaret.

Jeg har dog prøvet med meget motion og sund kost men det hjalp ikke nok til jeg kom ud af hashen.

Medlem

Jeg synes bare at du skal overveje, om det er dét værd, bare for at ryge. Når du har afklaret det med dig selv, forsvinder lysten helt af sig selv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
^så let er det ikke for alle og enhver urben...

Medlem

Det der er med hash, er at det stort set kun er psykisk vanedannede ( Ved godt man får svedture, søvnbesvær osv., men det er jo ikke ligefrem heroin-abstinenser). Hvis man virkelig inderst inde er afklaret med sig selv om, at man slet ikke har lyst til at ryge, så er det altså ikke så svært at stoppe med.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

nej ? men derfor kan det godt være rigtig svært for nogle at stoppe med den, også sel om man rigtig gerne vil stoppe. Andre kan have det mere svært end dig - den der med (øh det jo ikke coke man ! ) er noget tåbeligt noget at fyre af, der kan være uendelig mange psykiske grunde til at det er svært at ligge pinden, og flot af dig at du har erfaret at det ikke var så slemt for dig men styr dig nu lige lidt og vis noget forståelse for trådstarter. du ved tydeligvis ikke hvad du taler om, og psykisk afhængighed kan skam være rigtig rigtig hårdt. også selv om man er fint afklaret med at man ikke vil mere, det kan bunde i mange ting du tydeligvis ikke forstår, angst, traume os.v

ON TOPIC trådstarter, de gange jeg har stopped med cannabis i mit liv efter misbrug har jeg også haft ekstremt angst, især når jeg skulle ud og handle os.v - det var sådan så sveden løb ned af mine arme og drybbede fra mine fingre - men det går over !!! husk på det - i den første periode kan det være en god ide at få nogen til at hjælpe en med at handle ind os.v - og alt det der er svært, så man kan blive derhjemme og "pleje" sig selv - til man har det bedre.. ta det som en feber... influenza... det er ikke rart, man har det af helvedes til men det går over igen - og græsset er grønere på den anden side. alle de der "syge" tanker er forhåbentlig bare et frusteret sind med abstinenser, har du prøvet at holde dig røgfri i f.eks 30 dages tid ?

efter egen erfaring er det værst de første 3-5 dage. så går det op af bakke somregel men personligt går der de der 30-50 dage før jeg føler mig nogenlunde helt normal igen efter et misbrug, kan få lettere syns forsytrelser og endda depressive følelser, for mit vedkommende gælder det om at hive game interesser frem, nye ting at lave (HVER DAG) som du kan forbinde med behah, og gode tider, prøv at lav noget der giver mening for dig, MOTION !!!!!!! er også en rigtig god måde at få det bedre på, faktisk nok en af de bedste - og efter et par dage uden cannabis i blodet vil dine abetit hormoner begynde at få sig et normalt nievu igen - og du kan begynde at tænke på at spise sundt og få dine vitaminer. gør det godt for dig selv og du vil blive overasket over hvor godt din krop vil/kan reagere på det. man er sin egen lykkesmed ;)

Senest rettet af Mr.Pink 07 nov 2013 19:12, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Ååååh slap dog lige lide af mester Viridis.... Jeg siger ikke, at man bare lige lægger det på hylden, men at størstedelen af det er mentalt. Første skridt til at droppe urten er, at være afklaret med det... Hvis man ikke er det, kan man ikke.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

:roll:
jeg er skam helt rolig, dog i tvivl hvor meget trådstarter kan bruge det du siger til noget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Du må høre på hvad din misbrugsrådgiver fortæller dig.
Skyd ikke skylden på dine problemer på "lorte Danmark".
Lyder til du har andre problemer, end hash..
Pøj pøj med det hele

-John Rooney.

Medlem

Jeg tror helt sikkert, at trådstarter kan bruge det til noget. Dengang jeg røg meget, sagde jeg til mig selv hver evig eneste søndag "Fra i morgen stopper du, nu kommer der en ny uge, så starter jeg på en frisk!!!" Men nej, det samme forsatte igen og igen...... Og en aften ramte det mig så; Har jeg overhovedet lyst til at stoppe? Nej, det havde jeg inderst inde ikke, fordi det fyldte så meget af min hverdag. Da jeg så fik afklaret med mig selv, at det var noget skidt at ryge hver dag, var det faktisk ikke så svært at stoppe. Nu ryger jeg engang i mellem, og har det helt fint med det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

godt for dig men igen - det er ikke alle der har det ligeså nemt, jeg var personlig afklaret det sidste halve år om at jeg måtte stoppe inden jeg udviklede flere psykiske sygdomme men det tog lang tid at tage sig sammen til det - sådan er det med angst, men frygter angsten. og det kan måske være svært at sætte sig ind i hvis man ikke har det sådan. men hey ? godt for dig at du har det nemt nok urben.

Dedikeret medlem

Ååååh slap dog lige lide af mester Viridis.... Jeg siger ikke, at man bare lige lægger det på hylden, men at størstedelen af det er mentalt. Første skridt til at droppe urten er, at være afklaret med det... Hvis man ikke er det, kan man ikke.

Og lige præcist derfor er psykisk afhængeligheds en Bitch og komme til livs for dem hvor misbruget faktisk bruges for at håndtere andre underliggende problemer.
For vær lige afklaret med at du skal sige farvel til din daglige "medicin" også selvom du er klar over at den er skidt for dig, så virker den jo stadig i forhold til det som gemmer sig under overfladen.

Medlem

Ja, det er rigtigt nok.... Men vil det måske være en idé for trådstarter, at skære ned i stedet for at stoppe?

Dedikeret medlem

Den er bare pisse svær - jeg har i hvert fald aldrig været i stand til at nedsætte mit forbrug mere permanent uden at det har krævet et rygestop af en vis varighed først.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den er bare pisse svær - jeg har i hvert fald aldrig været i stand til at nedsætte mit forbrug mere permanent uden at det har krævet et rygestop af en vis varighed først.

1+
at skære ned har i min verden også bare været at trække pinen ud i langdrag. plus at den sidste dag jeg ryger har jeg altid gerne ville ryge igennem og ikke sidde og ryge en kvart joint og sidde med følelsen (æv jeg kunne godt ryge mere) så hellere slutte af med et brag og føle sig "mættet" den store udfording er så at starte et normalt forbrug op igen (hvis man SKAL det) og ikke falde i en gang til - som nævnt i en anden tråd fandt jeg ud af at jeg ikke havde lyttet til det klassiske første råd man nu fik om cannabis (ryg ikke hvis du har det skidt eller har en svær tid) - for så fanges jeg.

og urben undskyld mit sprog og den måde jeg talte til dig på - det var ikke korrekt af mig.

Senest rettet af Mr.Pink 07 nov 2013 21:19, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Lidt tips ang. psykologhjæp:
Der er flere steder, hvor man har mulighed for få gratis psykologhjælp:
Sind: http://www.sind.dk/ - fanen "Få hjælp".
SR-bistand: http://www.sr-bistand.dk/
Hvis du går til din læge og siger at du har en depression, kan du få henvisning til en psykolog, du skal stadig selv betale lidt, men meget mindre, mener det er omkring 314 kr. pr. gang.
Du kan også få en henvisning til en psykiater, hvor det er gratis at gå. De fleste vil nok bare forsøge at prakke nogle piller på dig, men man kan være heldig at finde nogen, som også har reel samtaleterapi.

Held og lykke ;-)

Junior medlem

Geografisk sted: Langt ude
Det lyder som om, du selvmedicinerer med hash. Og det virker - jeg har gjort det i i hvert fald ti år. Jeg er nu næsten fire uger inde i en rygepause - den længste indtil nu i ti år, og alt det, medicinen skulle deale med er vendt tilbage. Livet, tror jeg man kalder det. Og det er sgu' hårdt, så jeg kan sagtens forstå, at du hellere vil tage medicinen. I mit tilfælde var/er det foranstående erkendelse, der gjorde udslaget. Livet var jo hårdt og grumt, hvadenten jeg røg eller ej, så hvad vandt jeg egentlig ved at slippe selvbestemmelsen?

Det er rigtigt, at det er en psykisk vane mere end en fysisk, men det gør den ikke nemmere at bryde. Sig til dig selv, at du tager en pause. I første omgang til i morgen, og tag den så sådan én dag ad gangen. Tjek ind her dagligt, og fortæl, hvordan det går. Der er mange, der har prøvet det samme som dig. Det hjælper ikke en skid, men gør til at forstå.

Og husk så frem for alt og for fanden: angst er ikke farligt. Man kan ikke dø af angst. Det er skide ubehageligt, men ikke farligt...

Hvem? Mig? Nej!

Medlem
Brugeravatar

Problemet er at hashen er det eneste der kan give dig fred, og derfor bliver du afhængig. Hvis man har det rigtig skidt med sig selv, og alting bare er lort, men man har piben som opmuntre en, så er det utroligt svært hvis ikke umuligt at stoppe. Men hvis man har det godt socialt økonomisk og alting, og det bare køre, kan man sagtens stoppe et hæftigt dagligt forbrug uden problemer, har set det flere gange, har endda hørt en ven der stoppde pga en dame sige at han ikke følte sig anderledes på noget tidspunkt efter en måneds pause efter 5-10 joints om dagen i et par år..

Min pointe er at du ikke skal se hashen som problemet, du skal se dit liv som problemet. Hvis du lytter til det offentlige og stopper med at ryge, og måske spiser nogle piller i stedet for har du stadig et lorteliv. Jeg siger ikke hashen ikke er dårlig for dig, jeg siger bare du ikke kan komme videre, før du får et liv du er glad for, og det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. Men det er altså det der er målet, ikke at prøve at stoppe med hashen igen og igen det er bare udmattende, brug din energi på noget fornuftigt foreksmepel træne så du kan blive stærk og smække folk der genere dig, og få et job så du kan få penge og så kan du måske finde en dame eller noget :)

Medlem

det her lyder nok lidt mærkeligt og vil ikke råde til det men prøv det da som en sidste mulighed stop med at ryge indtil symptomerne er værst og tag noget lsd, hav nogle venner ved dig så du ikke begiver dig ud i noget farligt, du vil måske få nogle ting afklaret med dig selv under trippet.

men pas på, du er næsten 100% sikker på at få et badtrip hvis du har det sådan men den ville måske også kunne hjælpe dig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]