Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 09:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey, hva så.
Jeg har været en del inde på den her side grundet andre stoffer, men nu var det på tide at lave en bruger.
Her i går, sad jeg og røg en joint, og så skulle der lige ryges en god halvanden bob efter. Men efter nummer 2 joint, fik jeg det helt syret.
Det skal lige siges jeg er 16 år, og jeg har røget siden start 2011 tror jeg, og jeg vil ikke sige jeg er en weekendsryger, mit forbrug har lige været et par takker op over den grænse, siden jeg startede næsten. Man kan vel godt kalde mig en daglig ryger. Og i min familie er der skizofreni (min mor) og jeg har selv et par ting at bokse med, (ikke nogen psykisk tilstand som f.eks skizofreni) og jeg vil sige at jeg har følt mig meget paranoid osv, det sidste stykke tid. Men det der skete var at jeg røg, og det var godt som altid, og så efter fik jeg en nøjeren tripper på, det føltes som om der var insekter der kravlede inden i mig, op og ned, inde i min tunge, og op i min hjerne. Jeg blev overdrevet bange, for det føltes virkelig som om at de var der, og det var ikke sjovt. Så tog jeg hjem og sov og havde det lidt tungt efter, mit spørgsmål er nu, er det bare et badtrip? er der noget bag det? skal jeg gå til nogen form for psykolog eller lign.? jeg er bekymret da jeg har været ustabil, og det sidste halve år jeg har røget, har jeg på en måde ikke følt mig til stede, jeg har røget, og ellers har jeg bare siddet og stirret når jeg har været skæv, og så får jeg tit spørgsmålet, hvad tænker du på? men jeg tænker ikke på noget, jeg kigger bare, og det sker konstant, og det er meget underligt, jeg har ikke haft det sådan før.. Det ville være for sygt med nogen svar, så svar lige og giv mig noget respons på hvad i tror det kan være..
Hilsen en lidt halv bekymret slupresnask

Medlem

altså du er 16 år og har røget en hel del sidste 6 måneder hver dag. Din hjerne er under udvikling til du er omkring de 25år, så når du sidder og ryger på den hver evig eneste dag så får den vel aldrig rigtig lov til at udvikle sig, dertil lyder det ikke som om den er blevet udfordret meget i den tid, hvilket kan få dig til at føles sløv måske.

Ang at du bliver paranoid er jo ikke noget godt tegn, og du må da også selv kunne se hvad der er den bedste løsning i dette tilfælde ?

Jeg tror nu ikke du skal være bange for at have tricket den skizofreni fra din mors side, hvis det er det du tænker, men et misbrug på 1-2 år mere skal ingen da kunne sige hvordan landet ligger.
Jeg synes endten du skal besøge noget misbrugscenter eller en psykolog til at få snakket tingene igennem. For der er jo ingen tvivl om at du ikke får det bedre hvis ikke du stopper med hashen,.

Junior medlem

Okay, tak for svaret! Det er ikke kun de sidste 6 måneder, jeg begyndte at ryge hver dag 1-3 måneder efter jeg startede. Jeg begynder også til psykolog her snart, dog ikke pga rygeren. flere svar ville være dejligt, gerne for alle, jeg vil gerne danne det bedste overblik over min situation.. jeg har ikke planer om at stoppe hvis der ikke er noget galt, jeg sidder faktisk og ryger en fed lige nu. Det der skete i går var dog meget meget skræmmende, og jeg vil gerne finde ud af om det bare har været et bad trip eller hvad det var, jeg har hørt ting som ikke var der 1 gang i mit liv, men det var ikke så slemt, det var bare som om der var en hveps eller en flue eller lignende som fløj rundt om mit øre, men det var der ikke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Du har højst sandsynligt bare haft et badtrip. Det er sket for mig flere gange, på forskellige måder. Jeg har desuden været misbruger af hash i 6-7 år snart.

Hvordan havde du det de efterfølgende dage? Er det sket igen når du har røget?

Jeg har kun 1 råd: Stop med hashen og tillad dig selv din naturlige udvikling - som nok er blevet forsinket pga. du er startet meget tidligt med at ryge.
Det at du intet ønske eller planer har om at stoppe - giver mig egentlig ikke lyst til at svare på din tråd, men et svar fik du alligevel. Og forvent mere eller mindre samme svar fra andre brugere.

Hvis oplevelsen virkelig var skræmmende, så burde det have fået dig til at tænke over dit forbrug/misbrug af hash. Måske endda få dig til at tænke noget i retning af "fuck, det var virkelig ikke fedt at opleve! jeg burde sku nok tænke mig lidt om og have respekt for mig selv og substanser".

Ønsker dig det bedste - hvad du end beslutter dig for.

Mvh

Insane psychedelia user!

Den rolige's ord beskriver meget godt min holdning også. Lad nu vær med at spild din ungdom på hash

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Slupresnask, jeg kan sige dig dette: da jeg begyndte at ryge, så jeg ingen problemer forude. Nu sidder jeg på 4. dagen uden røg for første gang i over 4 måneder, læser din tråd og genkender samme indstilling.
Havde jeg kunne læse om andres erfaringer, problemer osv. i forbindelse med et misbrug, så havde mit liv set anderledes ud. Dengang kendte jeg ikke til sider som erowid or psychedelia, som kunne have formidlet brugbar info - fra folk der havde været igennem det samme.

Jeg kan ikke huske særlig meget fra barnsben og indtil 17-18 års alderen, andet end en masse minder om mobning, social udsættelse osv.
Der er så mange andre fede og spændende ting at bruge tiden på, når man er teenager og ung-voksen. Hash vil være her for evigt, så hvorfor ikke lade dig være udviklet så meget som muligt inden du prøver disse ting af?

God dag :)

Junior medlem

Tak for svarene.
Jeg glemte at skrive at det med insekterne er sket før, et par dage før jeg skrev det her. Bla da jeg sad i bussen på vej hjem forleden var det som om der kravlede en edderkop som jeg sloges med, med min tunge. Jeg holdte edderkoppen fast ved at presse den mod ganen med min tunge, og når jeg stoppede, kravlede den rundt igen.
Men tak for svarene, jeg finder dog, med al respekt, ingen hjælp i den moralske prædiken.
Jeg skal ned på et misbrugscenter i morgen, og snakke lidt med nogen, dog heller ikke pga hashen.
Og Den Rolige, jeg kan også mærke min hukommelse er svækket markant. Og mht til at du siger at "hvis det virkelig var skræmmende", så ville jeg have stoppet med det samme, den ved jeg ikke helt med. Jeg blev virkelig skræmt, altså virkelig, men jeg tænker også på at jeg har været påvirket og ikke ædru, så det har vel ikke noget at gøre med mine sobre psykiske tilstand..

Medlem

Citat:
Det at du intet ønske eller planer har om at stoppe - giver mig egentlig ikke lyst til at svare på din tråd, men et svar fik du alligevel. Og forvent mere eller mindre samme svar fra andre brugere.

+1

Citat:
Det er ikke kun de sidste 6 måneder, jeg begyndte at ryge hver dag 1-3 måneder efter jeg startede. Jeg begynder også til psykolog her snart, dog ikke pga rygeren. flere svar ville være dejligt, gerne for alle, jeg vil gerne danne det bedste overblik over min situation.

For mig virker det til du efterlyser svar der blåstempler dit forbrug af hash.

Citat:
Men tak for svarene, jeg finder dog, med al respekt, ingen hjælp i den moralske prædiken.

Og dermed kan du ikke bruge de flere enslydende svar, som folk har skrevet på basis af deres egne erfaringer.
Jeg læser ingen moralsk prædiken i denne tråd. Men fair nok du tolker det på din egen måde.

Junior medlem

Jeg forstår ikke, blåstempler?
Og jeg tolker det sådan ja, jeg har ikke brug for at høre at jeg begyndte tidligt og at det er dumt, det ved jeg godt

Medlem

Du får en entydig feedback, der går på at holde pause eller stoppe med hash.
Da det er den logiske respons på de symptomer du beskriver.
Jeg skriver "blåstempler" fordi dine indlæg - som jeg læser dem - søger i retning af du gerne vil høre hash ikke er problematisk i din nuværende situation. Det er kun venligt ment, så hvis du ikke kan bruge mit svar, håber jeg du blot vil kassere det :-)
Ingen dømmer dig for at starte tidligt.
Hvis insekter/edderkopper i munden ikke er nok til at anspore til tanker om pause/evt. stop, virker et tekstbaseret forum som et fattigt medie, og derfor tøvede jeg også med at skrive i tråden.
Håber alt det bedste for dig.

Junior medlem

Hmm, det havde jeg ikke lige tænkt over..
Jeg værdsætter dit svar :)
Jeg tager intet ondt her

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan garantere dig, at hvis jeg kommer til at opleve at fantasi-edderkopper kravler rundt i min mund osv., så ville jeg kaste det lorte hash af helvede til og sige "fuck det pis skal jeg sateme aldrig røre igen!"

Når det er sagt, så forstår jeg slet ikke hvorfor du deler al denne information, i forbindelse med en dårlig oplevelse - som har vist sig at gentage sig.
Det er altså et seriøst dårligt tegn, at du får de oplevelser når du er skæv. Om det så kun er sket et par gange, ændrer intet. Jo, man kan godt bilde sig ting ind i en skævert, men der er sku grænser.

Jeg bliver sku ked af at læse sådanne svar, fra en ung fyr som har hele livet foran sig. Håber virkelig du kommer til fornuft, gerne før det eventuelt går galt for dig.

Et enkelt spørgsmål og så lader jeg den ligge: Ville du foretrække at brugerne her på psy, sagde "bare rolig, det er helt normalt og sker for enhver der ryger - fortsæt du bare hr. teenager". Eller at folk faktisk kom med meget gode råd til dig, som de kan give fordi de selv har været igennem en masse lort - og ikke længere er 16 og naiv.

Er lidt ligeglad med om du tager det her personligt, for jeg delte noget med dig, som er meget sårbart for mig samt svært at leve med - i håb om at du faktisk tog det alvorligt. Det er ikke for sjov folk bruger tid på et velformuleret svar, samt deler personlige erfaringer med en komplet fremmed.

Det syntes jeg du skal tænke lidt over - og så må du have en rigtig god aften. Jeg ønsker dig kun det bedste, for det er noget alle fortjener.
Mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Den Rolige skrev:
Du har højst sandsynligt bare haft et badtrip. Det er sket for mig flere gange, på forskellige måder. Jeg har desuden været misbruger af hash i 6-7 år snart.

Hvordan havde du det de efterfølgende dage? Er det sket igen når du har røget?

Jeg har kun 1 råd: Stop med hashen og tillad dig selv din naturlige udvikling - som nok er blevet forsinket pga. du er startet meget tidligt med at ryge.

Hvis oplevelsen virkelig var skræmmende, så burde det have fået dig til at tænke over dit forbrug/misbrug af hash. Måske endda få dig til at tænke noget i retning af "fuck, det var virkelig ikke fedt at opleve! jeg burde sku nok tænke mig lidt om og have respekt for mig selv og substanser".

Ønsker dig det bedste - hvad du end beslutter dig for.

Mvh

1+
Gør hvad den rolige siger.
Hvis jeg selv kunne spole tiden tilbage og gøre det havde jeg gjort det, jeg lever den dag idag med en dødsangst/panikangst/ paranoia/ alt muligt lort, uden tvivl fordi jeg har røget tæt til den lige siden jeg var 14 år gammel.

hele sidste vinter gik jeg med en "klump" i halsen og var sikker på at jeg skulle kvæles, havde konstant selvmordstanker og først nu for første gang i meget lang tid er jeg ved at få det bedre igen, problemet jeg oplever og som jeg ser hos mange venner der ryger dagligt tjald er at virkelighed og fantasi nærmest smelter sammen. det hele virker drømmende og/eller usammenhængende og man kan komme til at bilde sig selv noget forfærdelig vås ind, der kan ende med at blive til en besættelse eller tvangstanke som det i alle de perioder jeg har misbrugt cannabis i mit liv er endt ud med. vrangsforstillinger og ellers en svag OCD jeg altid har haft der er blevet betydeligt forstærket - og derved også angsten og de paranoide tanker.. cannabis er et herligt livskrydderi, men det skal bruges med måde.

Det jeg prøver at sige er bare at du skal tænke dig om her. De skader cannabis og andet narko kan ende med at give dig, kan gøre at du misser så fandens meget i dit liv pga dårligdom, det er virkelig ikke buzzet værd - det kan jeg love dig, jeg er selv for første gang i meget lang tid ved at få det bedre men når jeg tænker på hvor meget jeg har siddet alene indenfor og haft det dårligt og ikke turde mødes med andre (ikke engang mine venner) fordi jeg ikke ville afsløre hvor usselt jeg levede føler jeg godt nok at jeg har smidt meget ud - jeg har faktisk gået glip af min ungdom - for et sølle buzz som egentlig bare accelerere tingende i en negativ retning.

venner, kærester, oplevelser, - der byttes væk så man kan sidde i 30minutter med et skævt smil.
Men det at TS laver denne tråd er jo kun en rigtig god ting, det viser at han måske ikke har lyst til at gå ned af en sørgelig sti

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Noget af det du beskriver er ret normalt når man er skæv. Det du beskriver med 'insekterne' er ikke normalt - det lader til at din hjerne er god til at overbevise dig omkring ting som er falske/forkerte/uvirkelige/urigtige. Stop det lårt...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

At føle insekter på kroppen er et kendt tegn hos psykotiske/skizofrene mennesker, det samme hos kokainmisbrugere (såkaldte 'cocaine bugs') - hvilket iflg studier har en vis sammenhæng mellem den øgede dopaminproduktion hos skizofrene og selvsagt vil kokainmisbrug. Jeg synes IMO at de symptomer du har beskrevet er blinkende alarmlamper som bør fortælle dig at du kan prikke til noget i dit sind som du ikke ønsker at få til at springe op og måske ikke er sådan lige til at reparere igen.
Skizofreni løber gerne i familien så synes du skal være varsom. Om ikke andet, hvis du virkelig skal ryge, så hold dig til "couch lock" strains, altså CBD/indica-domineret røg. Forsøg med ren THC på testpersoner viste aktivitet i hjernecentre som minder om den overaktivitet der findes hos skizofrene og psykotiske personer. Please tag det alvorligt mate!

Junior medlem

Jamen i tror vel ikke det kan have noget at gøre med den skizofreni min mor havde på et tidspunkt?
Og jeg var til stofrådgivning i dag, jeg skal gå til psykiater hver anden uge, og have en udegående misbrugsbehandler eller sådan noget..

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Om din oplevelse med insekterne har noget at gøre med din mors skizofreni er ikke til at sige Slupresnask. Men jeg tror at du under alle omstændigheder har godt af at tage en pause fra hash. Ingen af os andre kender til de symptomer med insekter, som du beskriver.
Noget andet er: hvorfor insisterer du på at ryge så meget? Hver dag er temmelig meget røg, og du går glip af en masse ved at påvirke dig selv hele tiden! Omvendt betyder et rygestop jo ikke, at du skal vinke farvel til urten for altid. Lige nu lyder det bare som om at din krop/sind har fået nok af det, og trænger til en ordenlig pause.
Mange af os "ældre" brugere kan sagtens finde ud af at ryge lejlighedsvis. Jeg selv f.eks. ryger nok gennemsnitlig en gang om ugen, og får meget mere ud af det på den måde, fordi min hjerne ikke hele tiden er mættet med thc.
Jeg tror mange unge skaber sig et image som "sej hverdags-ryger", og har ikke lyst til at give slip på den sutteklud som røgen i virkeligheden er for dem.Det er synd, for den styrke og "coolhed" de ønsker at udstråle udebliver, og istedet udstiller de deres smerte og svaghed ved at klamre sig fast til bongen som om det var en sutteflaske, for at undgå at mærke den smerte de render fra.
Det er ikke for at gøre grin med dig at jeg skriver dette. Det er bare for at hjælpe dig til at se dig selv fra et lidt større perspektiv.
Og du skal heller ikke være bange for at vi svarer dig lige som sundhedsstyrelsen ville gøre. Jeg siger ikke at du skal droppe hash for altid. Jeg siger at du skal bruge hovedet og justerer dit stof-forbrug, så det gavner din krop og psyke, istedet for at fucke dig op.

Hilsen Fanny

Junior medlem

Jeg har ikke så meget andet at sige end at jeg ligger på lukket afdeling lige nu..

Medlem

læste lige dette på wikipedia tror måske det kan være relevant
Some cases of delusional parasitosis have organic causes other than those associated with neurological/psychological conditions of unknown etiology. For example, formication, the sensation that bugs are crawling on or under one's skin, can be caused by allergies, diabetic neuropathy, menopause, skin cancer, demodex mites, stimulant drug abuse or herpes zoster. Both dementia and mental retardation have been reported in association with DP.[20] Symptoms associated with delusional parasitosis, including urticaria (hives), paresthesia (unexplained tingling sensations in the skin), and pruritus are common side-effects of many prescription drugs or drug abuse.[21] The sensations are real, but the attribution of the sensations to unknown parasites and the collection of fibers is part of the delusion.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Slupresnask skrev:
Jeg har ikke så meget andet at sige end at jeg ligger på lukket afdeling lige nu..

Helt ok at du ikke har andet at sige lige nu, tænker det er hårdt nok for dig som det er.

Personligt er jeg glad for du lige skriver, har ventet på at høre fra dig igen - for at høre om det er blevet bedre eller værre. Det tyder på det er blevet værre for dig, men det dømmer jeg dig bestemt ikke for.
Ser det lidt positivt, for det tyder på du så får noget hjælp du kunne have behov for. Håber i hvert fald du er ok og du er mere end velkommen til at skrive privatbesked til mig, hvis du har behov for nogen at tale med - som ikke kender dig og derfor ikke har følelser eller tilknytning for/til dig, som familie og venner har.
Det må du altså meget gerne - skriv løs hvis du har lyst, jeg er meget åben og venlig. Brug også gerne tråden her til at dele dine tanker, de fleste af os har interesse i at andre har det godt - selvom vi ikke kender hinanden.

Jeg ønsker dig i hvert fald positiv fremgang og håber at høre fra dig igen - pas på dig selv så længe :)

Mvh

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]