Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 00:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er 21 år gammel og jeg er hash misbruger.

Dette dokument er til for at huske mig på, hvorfor røg ikke er godt for mig, derudover er den også ment som motivation, og som et lys i mørket til de lange nætter.
I skal være velkommen til at byde ind med egne erfaringer, kommentarer og hvad I ellers har på hjertet.

Jeg har røget i over 3 år nu, og stortset dagligt de sidste 2 år. Der har selvfølgelig være nogle perioder hvor jeg ikke har røget, men ikke noget at prale af.

Mønstret er skræmmende, og når man tæller tilbage til hvor lang tid siden det er, at man har haft en røgfri dag, og den forrige røgfrie dag, ja så burde man måske liiige stoppe op, og tænker sig om.
Men vi kender det jo alle sammen. Man siger: Det er aldrig et problem at stoppe blablabla. Jeg kan lige så godt blive ved, fordi der er ikke nogle konsekvenser, som jeg ikke kan overkomme. Forbruget bliver før man ved af det til et misbrug. Og man vil typisk ikke erkende det. Den dag kom, for mit vedkommende efterhånden, for lang tid siden.

Jeg blev student i sommers, og nu er jeg kommet ind på drømme uddannelsen, med garanteret job bagefter. Der er bare drugtests, og det er et svært studie så det holder bare ikke mere. Jeg har levet efter princippet: går den, så går den. Og det er da også gået mere eller mindre godt ihvertfald efter omstændighedderne. Bortset fra, at jeg jo bliver ved med at ryge. Jeg har endda overvejet at tage på misbrugscenter, men aaarrrh det er ikke en box som jeg har lyst til at blive proppet i. Men resten af mit liv skal ikke defineres af et par dårlige beslutninger i min ungdom, og jeg gider ikke at sidde tilbage og føle at jeg ikke gjorde en indsats, når hele verden er åben. Jeg ved bare, at jeg ikke får denne en mulighed igen.

Jeg har før forsøgt at stoppe, men så går der en månedstid, også ryger man 1 gang. Så går der 2 uger så ryger man igen, også lige pludselig sidder man i det igen. Hver gang siger jeg til mig selv, arh nu skal du ikke falde i igen, men det er jo åbenbart ikke helt i stand til at styre.

- Stop mens legen er god, ja det er for sent, så hvorfor er jeg ikke stoppet før?
- Jeg tænker for ofte på at ryge, og jeg synes det er forstyrrende.
- Jeg bliver gladere sjovere og mere udadvendt når jeg ikke ryger.
- Jeg føler mig bedre tilpas i min krop når jeg er clean.
- Jeg slipper for de forfærdlige morgener.
- Jeg får flere penge til rådighed.
- Det bliver kun svære at stoppe.
- Når jeg sidder med en joint i hånden tænker jeg ofte, at jeg ikke får særlig meget ud af det.
- Tænk dig om en extra gang, også lige engang mere før du tager det næste hiv.

Imens jeg har siddet og formuleret dette indlæg, har jeg set at en af mine dealere kom online, og jeg havde sågar lyst til at skrive til ham, på trods af at jeg sidder og skriver nu. Endnu en grund til at stoppe.
Tak for din tid.

Medlem
Brugeravatar

Hej
Eftersom man ikke kan blive fysisk afhængig af cannabis, så er den ikke meget længere end at holde sig selv i nakken.
Du kan jo prøve at finde nogle nye interesser. Jeg ryger også hver dag, men jeg tænker ikke det mindste på det, hvis jeg laver noget andet sjovt.
Har ingen planer om selv at stoppe, men skære nok lidt ned en dag.
Du kan sagtens klare den, held og lykke herfra :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Vil altså mene man godt kan tale om fysisk afhængighed af cannabis, vi skal ikke male glansbilleder af nogen stoffer. Der er i hvert fald mennesker der ikke kan sove uden pga. massivt forbrug.

Men det lyder ikke som om trådstarter er der endnu. Min erfaring er næsten den samme, jeg falder også i igen efter de fleste af de pauser jeg har holdt. Men synes faktisk at efter hver pause, får jeg mere og mere selvkontrol tilbage. Jeg har været der hvor jeg altid røg tilbage til 5 gange om ugen agtig, nu ryger jeg kun tilbage til 2 gange om ugen. Men vil helt klart anbefale at forsøge med så lange pauser som muligt. Aldrig brug undskyldningen med "jeg kom til at ryge igår, så går det nok også at jeg ryger idag", den er i hvert fald rigtig farlig.
Evt. lav en aftale med dig selv om at hver gang du kommer til at ryge med på en joint under din pause, skal pausen forlænges med nogle uger.

Medlem
Brugeravatar

Det var heller ikke min mening.
Ja man kan godt have lidt problemer med at sove, men det går over.
Min kollega er lige stoppet efter 16 år, så der er lys forude :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Soft parade skrev:

Ved godt det går over, men derfor er der vel stadig tale om et fysisk afhængighedspotentiale i forbindelse med cannabis misbrug. Dog vil jeg give dig ret i at, der i langt højere grad er tale om noget psykisk, især i og med at man altså skal ryge meget og i lang tid, for at få fysiske abstinenser såsom koldsved. Jeg har alligevel røget en del og ved mine pauser er det kun psyken der hiver i mig for at få røg igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hector Salamanca skrev:
Soft parade skrev:

Ved godt det går over, men derfor er der vel stadig tale om et fysisk afhængighedspotentiale i forbindelse med cannabis misbrug. Dog vil jeg give dig ret i at, der i langt højere grad er tale om noget psykisk, især i og med at man altså skal ryge meget og i lang tid, for at få fysiske abstinenser såsom koldsved. Jeg har alligevel røget en del og ved mine pauser er det kun psyken der hiver i mig for at få røg igen.

Jeg tror det kommer meget an på personen. Jeg har haft mit misbrug kørende i lige så lang tid som mange af mine venner, men jeg oplever altid fysiske abstinenser i helt op til 3 uger, mens mine venner kun bøvler lidt med søvnbesvær i et par dage. Til gengæld oplever jeg ikke så meget til det psykiske (jeg gætter på der menes lyst/vane osv?).
De insisterer i øvrigt på at der kun findes psykiske abstinenser, sikkert fordi de tager udgangspunkt i deres egne oplevelser med det. Hvilket selvfølgelig er pisse irriterende for mig at høre på.

Medlem
Brugeravatar

Hector Salamanca skrev:
Soft parade skrev:

Det kan du selfølgelig have ret i, synes bare afhængighed er et voldsomt ord til at beskrive det :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Shambhala skrev:
Hector Salamanca skrev:
Soft parade skrev:

Jeg tror det kommer meget an på personen. Jeg har haft mit misbrug kørende i lige så lang tid som mange af mine venner, men jeg oplever altid fysiske abstinenser i helt op til 3 uger, mens mine venner kun bøvler lidt med søvnbesvær i et par dage. Til gengæld oplever jeg ikke så meget til det psykiske (jeg gætter på der menes lyst/vane osv?).
De insisterer i øvrigt på at der kun findes psykiske abstinenser, sikkert fordi de tager udgangspunkt i deres egne oplevelser med det. Hvilket selvfølgelig er pisse irriterende for mig at høre på.

Ja, jeg tænker lyst/vane når jeg siger psykisk afhængighed. For mig er det f.eks. en vane at ryge joints om søndagen med tømmermænd, og i min tømmermændstilstand er det utroligt svært at sige nej, hvis min f.eks. roommate fyrer op. Desuden er det utrolig svært for mig, at skille mig af med kampen for at finde magien ved de første skæverter. Jeg bliver simpelthen ved med at tro at jeg igen vil opleve episoder med timelange grineflip, filosofiske overvejelser af allerhøjeste kvalitet og hvor ostepops med dip kan være en gastronomisk oplevelse, men det kommer nok aldrig til at ske igen.

Medlem

Hej Dubhead,

Tillykke med huen i sommers :) Og kanon du er igang med drømmeuddannelsen. Det lyder til du har en masse positive ting at fokusere på, og det med at ændre fokus, tror jeg kan være en nøgle for dig.

Kan godt forstå hvad du skriver om at det er nu du skal gøre en indsats med uddannelse osv.
Hvis man skal vende den om, kan du jo altid beslutte at begynde at ryge hash dagligt, mens du ikke senere i livet kan beslutte dig for at gennemføre en god uddannelse i dine unge år.

Kan genkende alle de punkter du opstiller, især den med at det kun bliver sværere at stoppe med tiden, jo mere indgroet ryger-vanen er blevet.
Det med lysten til at skrive til din dealer. Jeg havde det selv sådan i starten af mit rygestop, at alt hvad der mindede mig om rygning, det udløste rygetrangen og en masse tanker om røg. Det bliver hurtigt lettere ikke at tage det så tungt, men den slags impulser skal du muligvis leve med et stykke tid - det skulle jeg i hvert fald selv.

Soft parade skrev:
Eftersom man ikke kan blive fysisk afhængig af cannabis, så er den ikke meget længere end at holde sig selv i nakken.

Ja det er da en fordel at man ikke får rysteture og den slags.
Men "den med at holde sig selv i nakken" kan nu også være lang nok i sig selv. Det er vel der mange oplever problemer, og det TS indlæg kredser om.

Soft parade skrev:
Jeg ryger også hver dag, men jeg tænker ikke det mindste på det, hvis jeg laver noget andet sjovt.

Den første sætning gør mig noget konfus. Er budskabet du godt kan lade være med at ryge hele dage, hvis du er optaget af noget andet? Eller at du - som skrevet - ryger hver dag, men ikke tænker på røg hele tiden?

EDIT:
Soft parade skrev:
synes bare afhængighed er et voldsomt ord til at beskrive det

Jeg synes "afhængighed" er et præcist og dækkende ord. Hvad synes du er et bedre ord til at beskrive den relation TS har til hash?

Senest rettet af RemorsefulSmoke 24 nov 2014 15:08, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Jeg tror ikke man kan skelne på den måde som i gør. Mine oplevelser er at det overvejende er psykiske abstinenser som også manifesterer sig fysisk. Fx manglende appetit, svedeture og manglende søvn. Det er fysiske symptomer, men jeg er overbevist om at de stammer fra psyken. Fx hvis jeg har noget vigtigt jeg skal foretage mig, som gør at jeg ikke kan ryge i X antal dage, så er mine abstinenser nærmest ikke eksisterende. Derimod hvis jeg bare ikke har penge, eller vælger at stoppe uden nogen videre grund andet end for at sænke tolerancen, og ikke har noget vigtigt for, så manifesterer abstinenserne sig i meget mere udpræget grad.

Medlem
Brugeravatar

RemorsefulSmoke skrev:
Hej Dubhead,

Tillykke med huen i sommers :) Og kanon du er igang med drømmeuddannelsen. Det lyder til du har en masse positive ting at fokusere på, og det med at ændre fokus, tror jeg kan være en nøgle for dig.

Kan godt forstå hvad du skriver om at det er nu du skal gøre en indsats med uddannelse osv.
Hvis man skal vende den om, kan du jo altid beslutte at begynde at ryge hash dagligt, mens du ikke senere i livet kan beslutte dig for at gennemføre en god uddannelse i dine unge år.

Kan genkende alle de punkter du opstiller, især den med at det kun bliver sværere at stoppe med tiden, jo mere indgroet ryger-vanen er blevet.
Det med lysten til at skrive til din dealer. Jeg havde det selv sådan i starten af mit rygestop, at alt hvad der mindede mig om rygning, det udløste rygetrangen og en masse tanker om røg. Det bliver hurtigt lettere ikke at tage det så tungt, men den slags impulser skal du muligvis leve med et stykke tid - det skulle jeg i hvert fald selv.

Soft parade skrev:

Ja det er da en fordel at man ikke får rysteture og den slags.
Men "den med at holde sig selv i nakken" kan nu også være lang nok i sig selv. Det er vel der mange oplever problemer, og det TS indlæg kredser om.

Soft parade skrev:
Jeg ryger også hver dag, men jeg tænker ikke det mindste på det, hvis jeg laver noget andet sjovt.

Den første sætning gør mig noget konfus. Er budskabet du godt kan lade være med at ryge hele dage, hvis du er optaget af noget andet? Eller at du - som skrevet - ryger hver dag, men ikke tænker på røg hele tiden?

EDIT:
Soft parade skrev:
synes bare afhængighed er et voldsomt ord til at beskrive det

Jeg synes "afhængighed" er et præcist og dækkende ord. Hvad synes du er et bedre ord til at beskrive den relation TS har til hash?

Det jeg mente er hvis jeg er beskæftiget med noget, så er det intet problem at undvære røg. Tit er det kedsomhed der er "skyld" i at jeg ryger. Jeg bor selv så jeg kan hurtigt komme til at kede mig, og så er det jo nemt når der er røg på lager.

Jamen jeg ved ikke hvad man ellers skal kalde det. Jeg kender bare flere der er stoppet efter flere år, og de havde ingen problemer. Altså er det op til dig selv om du har brug for det. Det er jo som sagt ikke kroppen der mangler det, som ved stop af f.eks benzoer :-)

Medlem

Ja ok :) Fint at komme lidt mere i dybden.
For mig betyder det også meget at være beskæftiget med noget. Det er det jeg prøvede at skrive til TS, om at skifte fokus. Altså at være optaget af noget andet der interesserer en, i stedet for at sidde og crave hash, for så er rygestoppet dømt til at mislykkes før eller siden.

Jeg vil så stadig kalde det afhængighed. Jeg kender flere der er stoppet efter flere år, der havde/har store problemer. Rygetrangen kan være en voldsom styrke at kæmpe i mod. Det er på en anden måde end fx alkohol eller benzoer, uden det dog nødvendigvis er en mindre afhængighed.

Medlem
Brugeravatar

RemorsefulSmoke skrev:
Ja ok :) Fint at komme lidt mere i dybden.
For mig betyder det også meget at være beskæftiget med noget. Det er det jeg prøvede at skrive til TS, om at skifte fokus. Altså at være optaget af noget andet der interesserer en, i stedet for at sidde og crave hash, for så er rygestoppet dømt til at mislykkes før eller siden.

Jeg vil så stadig kalde det afhængighed. Jeg kender flere der er stoppet efter flere år, der havde/har store problemer. Rygetrangen kan være en voldsom styrke at kæmpe i mod. Det er på en anden måde end fx alkohol eller benzoer, uden det dog nødvendigvis er en mindre afhængighed.

Det er helt sikkert en god ide at skifte fokus :-)
Ja okay, jeg har bare aldrig oplevet folk have store problemer med det, men det betyder selfølgelig ikke at der ikke er nogen der bøvler :-)

Medlem

Vores diskussion foregår i en tråd, hvor TS skriver om at have erkendt sit misbrug/er i en situation hvor alle rationelle grunde peger på et rygestop, og stadig har svært ved at føre sin beslutning ud i livet. Altså hvad jeg godt tør driste mig til at kalde et problem med hash, de punkter der opstilles i første indlæg taget i betragtning.

I øvrigt kan kan du fx se på de mange tråde der er oprettet, fra folk der har svært med at lægge hash på hylden. Så jeg vil påstå en stor del af de der stopper med hash "bøvler" med det. Hvad mener du taler for det modsatte?

Medlem
Brugeravatar

Jeg taler kun af egen erfaring.
De gange jeg har holdt pause har jeg ikke haft problemer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ragamuffin skrev:
Jeg tror ikke man kan skelne på den måde som i gør. Mine oplevelser er at det overvejende er psykiske abstinenser som også manifesterer sig fysisk. Fx manglende appetit, svedeture og manglende søvn. Det er fysiske symptomer, men jeg er overbevist om at de stammer fra psyken. Fx hvis jeg har noget vigtigt jeg skal foretage mig, som gør at jeg ikke kan ryge i X antal dage, så er mine abstinenser nærmest ikke eksisterende. Derimod hvis jeg bare ikke har penge, eller vælger at stoppe uden nogen videre grund andet end for at sænke tolerancen, og ikke har noget vigtigt for, så manifesterer abstinenserne sig i meget mere udpræget grad.

Jeg er ikke helt enig, hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg er faktisk lige stoppet (igen) for små 10 dage siden. Grunden til jeg mener det er fysiske abstinenser, er at jeg egentlig ikke har de store problemer med at falde i søvn. Men til gengæld vågner jeg altid på det samme tidspunkt om natten, badet ind i sved efter en intens drøm, oftest mareridt. Det sker hver nat, også selvom jeg er møg smadret af ikke at have sovet ordentligt de forrige dage. Derfor tror jeg der kommer ubalancer i kemien i hjernen, hvilket vel må siges at være fysisk (?).
Jeg har honestly ingen problemer med lyst, og glemmer tit at jeg har taget kold tyrker, lige indtil jeg vågner om natten. Jeg falder forresten ikke rigtig i søvn derefter, er i en sindstilstand hvor jeg er meget speeded og sentimental. Når jeg i flere uger ikke får mib søvn , ender det tit med at jeg render rundt og bliver lidt småpsykotisk, angst og har lettere ved at blive syg. Men søvn har altid været meget vigtigt for mig, bliver megrt påvirket af ikke at få nok søvn.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]