Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 13:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey psych.

Sagen er den at jeg siden teenage årene (er 26 nu) har haft tilbagevendende depressioner i forskellige grader. Jeg er sikker på at det skyldes, at jeg tog ecstasy næsten hver weekend fra jeg var 17 til 18 år, så altså at mit problem er serotonin relateret.

Det sjove ved det er, at når jeg synes alting kører, så kan jeg godt klare mig uden antidepressiva, men andre gange slet ikke. Dette er en af gangene jeg slet ikke kan, jeg forsøgte at begå selvmord i lørdags. Det skal siges der er en masse shit omkring mig lige nu, mor er indlagt på psyk. med suicidal adfærd, og universitet stresser. Jeg var på venlafaxine som fungerede godt, men jeg valgte at trappe ud så jeg kunne rolle en sjælden gang imellem igen.

Nu står jeg så her, og er mega depressiv. Har følgende spørgsmål:

Min førsteprioritet er moclobemid, da det påvirker serotonin bl.a. og på en måde, så man kan rolle ind imellem, risikofyldt dog, men jeg tænker med meget små doser.

Min psykiater vil have mig på valdoxan, og som jeg har forstået det, har det ingen indvirkning på serotonin overhovedet, men er en melatonin agonist. Det burde altså også være muligt at rolle på?

Eftersom mit problem nok er serotonin relateret er det så ikke hul i hovedet at vælge et præparat som valdoxan??

Her er et par links til de to stoffer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Agomelatine

http://en.wikipedia.org/wiki/Moclobemide

Nogen her på psych, der har erfaringer med disse, eller større viden omkring det end mig? Ville virkelig være taknemlig for hvis nogen har noget indsigt de vil dele med mig.

Fred, kærlighed og harmoni!

Insane psychedelia user!

Rolle betyder hvad? :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

At tage MDMA og 'rolle'.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

vil det sige at at "rolle" er at være blæst på Emma?
det er ikke totalt ondsvagt at tage MDMA når man har problemer med depression og serotonin niveau?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, det er det, det vil sige. Det er vel et udtryk der kommer fra England. Eller USA.

Jo, det er det. Men trådstarter håber at få nogle detaljerede svar, der kan afhjælpe hans situation.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Moclobemid er en stærk MAOi (bliver også ofte brugt i pharmahuasca). Det er SERIØST farligt at lege med MDMA på MAOi. Serotonin-syndrom og DØD er en meget mulig konsekvens.

Valoxan påvirker så vidt jeg kan læse mig frem til nogle MT-receptorer og 5HT2x-receptorer. MDMA er meget svag agonist af de receptorer, den fungere primært som præsynaptisk releaser og reuptake inhibitor. Jeg vil tro man godt kunne få effekt ud af MDMA på Valoxan, men jeg ved det ikke, og jeg ved heller ikke hvor farligt det evt. kan være.

Og som det er blevet sagt, så er det totalt dumt at lege med ecstasy, når man døjer med depression. Det er helt uhyggeligt så forfærdeligt det kan påvirke dig og dit humør at få dit serotonin-depot i 0. Og når du har mistanke om, at din depression hænger sammen med dit tidligere emma-misbrug, burde det slet ikke være en overvejelse.

Valoxan har affinitet for både melatonin og serotonin-receptorer, så den påvirker også dit serotonin-system. Hvordan ift. andre præparater, kan jeg ikke sige noget om. Måske er der andre, der er værd at foretrække. Moclobemid er så vidt jeg ved en af dem man går til, når man ikke har flere muligheder, fordi der er mange bivirkninger forbundet med den, da den fungerer som hæmmer af et enzym, der nedbryder mange forskellige stoffer (her i blandt serotonin). Det betyder at der er strenge diætsrestriktioner man skal overholde.

Junior medlem

@ Øtripperen, spaffeh og plejadestjerne,

Jeg ved godt at det lyder idiotisk at lege med MDMA, når man har en sandsynligvis serotonin relateret depression. Men jeg ELSKER at rolle, og har haft nogle af de mest livsbekræftende oplevelser sammen med mine venner på MDMA og vil aldrig opgive stoffet helt. Jeg er dog langt fra weekend eller sågar månedlig bruger. Vi snakker om et par gange om året. Desuden har jeg MDMA-afterglows i flere uger efter en rulletur, med positivt udsyn osv.

@ Plejadestjerne,

Tak for dit detaljerede svar, og undskyld mig, men jeg er ikke helt så inde i de to nævnte antidepressivas funktion som du er kan jeg fornemme. Jeg har læst mig frem til at moclobemid og MDMA kan være fatalt, hvis man ikke styrer sine doser. Nogle folk sælger moclobemid til folk for at potentiere MDMA peaket, det er i den dur det er farligt. Jeg tror at hvis man tænker sig om, kan gøre det det 'relativt' sikkert.

Du skriver Valdoxan påvirker MT-Receptorer og 5HT2x-receptorer? Det er sort snak for mig, sorry. Kan se at du mener med dette, at man nok ville kunne rolle på det. Men hvad tænker du i forhold til antidepressiv virkning, hvis ens problem sandsynligvis er serotonin relateret. Vil det have en antidepressiv effekt tror du Btw, moclobemid er så vidt jeg har læst mig frem til netop ikke farligt at blande med en masse ting som de andre MAO'er. Der er nogle restriktioner men slet ikke i samme klasse som f.eks. Nardil eller Parnate.

Takker igen folks :)

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Moclobemid er ikke så farlig som de MAO-hæmmere du nævner, fordi den er en reversibel hæmmer ligesom harmin og harmalin (de alkaloider, der hæmmer nedbrydelsen af DMT i en traditionel ayahuasca-bryg). Så ja, man kan evt. være lidt mere lemfældig med sin kost, men du kan stadig blive syg, hvis du f.eks. grovæder en masse ost. Det skal stadig understreges at MAO-hæmmere, om de er reversible eller irreversible, ALDRIG må blandes med MDMA. De folk der sælger det som MDMA-boostere, har ingen idé om hvad de laver, eller også er de komplet ligeglade med menneskeliv. Hvis du søger på komboen på nettet finder du mange skrækhistorier. Serotonin-syndrom er som en tur i helvede. Det kan seriøst betyde død eller permanente hjerneskader.

MT-receptorer er melatonin-receptorerne, dvs. de receptorer, som melatonin normalt binder sig til. 5HT er de receptorer som 5-hydroxy-tryptamin (serotonin) normalt binder sig til. Dvs. at valdoxan både påvirker melatonin-receptorerne, men også nogle serotonin-receptorer. Jeg kan ikke sige, at jeg ved noget om Valdoxan's virkning, da jeg ikke har erfaring med andet antidepressiv end 5-htp, som jeg tog i en kort periode. :) Det var blot, hvad jeg kunne læse mig frem til om Valdoxan's mekanisme. Har du talt med din psykiater om det? Hvis du har søvnproblemer, er det måske tænkt som en form for dobbeltbehandling, da det både påvirker serotonin og melatonin (som regulerer din døgnrytme). Midlet bruges til svære depressioner, så det må da have en virkning af en art.

Junior medlem

@ Plejadestjerne,

Så tager jeg sgu imod dit råd og holder mig fra moclobemid og EMMA. Som jeg har det nu er jeg ikke bange for at dø, men ville aldrig tilgive mig selv at påføre mig selv hjerneskade. Jeg skal op til psykiateren idag og vælger at følge hendes råd om at starte op på valdoxanen. Har nemlig også søvnproblemer, som ville være rigtigt dejligt at få løst. Har jeg forstået det korrekt at det virker som en serotonin (har ikke styr på de forskellige S-receptorer) antagonist? Så burde det vel virke som Tianeptine, ikke? Som jeg har hørt skulle have en rigtig god effekt på depression.

Peace

Junior medlem

Edit. Kan slet ikke gennemskue hvad det gør ved serotonin! Help me out please, hvis du kan se det! :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Giv Lyrica en chance, jeg har selv været dybt depressiv, og prøvet diverse SSRI'er og SNRI. Dog ikke nogle af dem fra dem gamle skole, og lyrica hjalp ekstremt meget

Men for at være ærligt skriger din plan til himmelsk dumhed.

Junior medlem

Har prøvet Lyrica, synes ikke det havde nogen antidepressiv effekt overhovedet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]