Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 apr 2024 22:17


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 okt 2015 02:43 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:28
Indlæg: 5
Hej Psychedelia.

Jeg er for nyligt kommet i OPUS behandling og har ikke fået nogen diagnose endnu, men meget tyder på at jeg har skizofrene symptomer, depression og angst. Jeg mistænker selv at have en skizotypisk sindslidelse. Jeg har også problemer med at sove. Til at starte med har lægen givet mig 7 x 25mg quetiapin til at sove på og dæmpe min lyst til cannabis. I næste uge skal jeg vejes og jeg tænker at derefter vil min dosis blive øget - dette er anslået uden nogen sikkerhed. Jeg slog medicinen op på nettet, researchede lidt og og blev forholdsvis skræmt af de bivirkninger der kan opstå. Specielt fordi jeg til tider får selvmordstanker, dog uden noget ønske om handling.

Jeg vil høre om der er andre på forummet som har erfaring med quetiapin imod behandling af psykotiske sindslidelser og cannabis afvænning.

- bb


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2015 03:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Quetiapin er rigtig gode til at sove på, og lindre rygetrangen, de lukker rimelig effektivt ned for de jabbende tanker, men jeg kan ikke anbefale dig at tage dem i mere end en måneds tid, fordi de gør det svært at komme op om morgenen, og det er ikke hvad man mangler, hvis man har problemer med depression i forvejen. Desuden bliver tingene lidt mere "meh" af dem, hvis man tager dem dagligt længe, men de er gode til at komme igennem en svær periode. 25mg lyder desuden også helt fint.

Jeg bliver også lidt nysgerrig, jeg er selv blevet afvist i psykiatrien fordi jeg ryger hash, så jeg undre mig over, om det er dem hos OPUS der har givet dig den idé til en diagnose? Jeg spørger, fordi selvdiagnosticering kan være noget skidt, især hvis man samtidig ryger hash, eller er på vej ud af et hashmisbrug, da de kan give nogle små psykotiske episoder, som er naturlige, pga skiftet mellem at være påvirket, og ikke at være det. Og det er en træls sti at gå ned af, at få idenficeret sig med alt for meget sygdom, hvis det nu ikke står helt så slemt til.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2015 11:18 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:28
Indlæg: 5
Tak for dit svar og råd Fritzie. Efter to doser kan jeg ikke mærke at trangen er nedsat, men det er måske også fordi jeg lige er startet på det. Jeg fik desuden at vide, at med den dosis jeg får lige nu, vil det ikke påvirke eller ændre mine symptomer så drastisk; som jeg kan forstå skal jeg ligesom først testes om hvordan jeg reagerer på medicinen og dens bivirkninger før dosis forøges i fremtiden.

Fritzie skrev:
Jeg bliver også lidt nysgerrig, jeg er selv blevet afvist i psykiatrien fordi jeg ryger hash, så jeg undre mig over, om det er dem hos OPUS der har givet dig den idé til en diagnose? Jeg spørger, fordi selvdiagnosticering kan være noget skidt, især hvis man samtidig ryger hash, eller er på vej ud af et hashmisbrug, da de kan give nogle små psykotiske episoder, som er naturlige, pga skiftet mellem at være påvirket, og ikke at være det. Og det er en træls sti at gå ned af, at få idenficeret sig med alt for meget sygdom, hvis det nu ikke står helt så slemt til.

Det er ærgerligt at høre om din afvisning hos psykiatrien, det har jeg selv været udsat for tidligere i år og det kan virke som noget af et nederlag når man har det skidt. For at prøve at gøre en lang historie kort, så blev jeg henvist til OPUS efter at have været en tur på Bispebjergs lukkede afdeling. Deres læge mente at jeg viste en del tegn på sindslidelser; jeg havde på daværende tidspunkt haft panik anfald i et halvt år, døjet med svært depressive perioder i flere år, oplevet mærkelig og uvirkelige episoder og generelt været igennem en del traumatiske oplevelser som har sat sig på mig. Desuden er de symptomer jeg har blevet værre med årene. Mit misbrug af cannabis har været enormt, men efter at have været hos Modtageenheden sidste år gik jeg fra at ryge store to smøgs til små hjemme rul pot joints. I 6 måneder røg jeg overhovedet ikke, det ændrede dog ikke på min psyke. Nu ryger jeg et par små om dagen hvilke hjælper på humøret og giver energi - dog forværrer det til tider symptomer som f.eks stemmer. På det tidspunkt jeg gik til afvænning mistænkte lægen at jeg havde bipolar sindslidelse og tilbød mig litium, hvilket jeg takkede nej til. Der blev aldrig gjort mere ved sagen. Nu føler jeg at OPUS er det rigtige sted jeg er kommet hen, fordi jeg føler de kan relatere til mig og forstår helt præcis hvilke problemer jeg døjer med.

Og jeg ved godt at jeg skal passe på med selvdiagnosticering, det er mere bare en mindre antagelse og det er ikke noget jeg prøver at hæfte mig i. Tiden vil vise sig om der er decideret noget kronisk galt med mig, men jeg prøver at tage det hele med et gran salt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2015 13:01 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:28
Indlæg: 5
Mr. Gone skrev:
Quetiapin kan have nogle heftige bivirkninger.

Citat:
Meget almindelige (over 10%)
Vægtøgning.
Mundtørhed.
Blodmangel.
For meget fedt i blodet, For meget kolesterol i blodet.
Bivirkninger fra bevægeapparatet, Hovedpine, Svimmelhed, Søvnighed.


Det er også det jeg læste mig frem til - de almindelige på 1-10% virker også pænt heftige.

Citat:
Almindelige (1-10%)
Feber, Kraftesløshed, Øget appetit.
Fordøjelsesbesvær, Forstoppelse, Leverpåvirkning, Opkastning.
Blodtryksfald når man rejser sig, Hjertebanken, Hurtig puls, Væskeophobning i fx arme og ben, Åndenød.
Øget risiko for infektioner pga. mangel på hvide blodlegemer.
Forhøjet blodsukker, Forstyrrelse af skjoldbruskkirtlens funktion, Øget mængde af hormonet prolaktin i blodet.
Irritabilitet, Selvmordsadfærd, Talebesvær, Unormale drømme.
Sløret syn.


Er det generelt normalt at der er så voldsomme bivirkninger ved anti-psykotisk medicin?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2015 13:08 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
hej!
kort svar er ja!
nogle har ikk så voldsomme bivirkninger som andre... men ja, medicin er ikk for sjovt!!
alt godt herfra
Peace

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2015 14:35 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:28
Indlæg: 5
Mr. Gone skrev:
" Unormale drømme."

Den kan jeg i hvert fald skrive under på. Jeg fik engang 75 mg quetiapin i forbindelse med søvnløshed og symptomer på skizofreni (pga søvnløshed -_-), én dag fik jeg den dosis og om natten havde jeg det mest syrede og virkelige mareridt hidtil. Aldrig igen vil jeg røre det lort. Til at falde i søvn og tage cannabis-abstinenser vil jeg 100x hellere drikke noget humlethe og supplere med 25-75 mg prometazin, til de nætter hvor den er hårdest. Evt. tage 5-10 mg zolpidem i stedet for prometazin, hvis det er mindre end 2 gange om ugen. Men i nogles tilfælde er quetiapin en stor hjælp, det skal man ikke glemme.

Det lyder som en ubehagelig oplevelse, men tak for rådet, jeg skal prøve at få fat i noget humlete! Jeg har før brugt 50-75 mg promethazin, men det giver mig et alt for tungt hoved dagen efter og en meget stenet følelse i kroppen. Så det vil jeg helst undgå. Jeg tog 10mg zolpidem i søndags, hvor jeg oplevede at få visuelle hallucinationer og min seng føltes som om jeg flød på vand. Der var ikke en ubehagelig oplevelse, men meget mærkeligt da jeg ikke kunne skelne om det var mig selv eller promethazinen der gjorde det. Ellers udmærket præparat.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2015 11:49 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Min bedsteven har i flere år fået udskrevet seroquel mod sin angst, søvnproblemer, hashmisbrug og sådan. Det hjalp ham en del, men desværre blev han også ret afhængig af dem og EKSTREMT søvnig. Han er normalt en frisk og aktiv person, men på seroquel sover han til klokken 13 og går gerne i seng senest klokken 19-20 igen. Det er helt klart noget jeg synes du skal overveje.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2015 10:01 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:28
Indlæg: 5
I tilfælde nogle skulle være interesseret, så vil jeg lige følge op på tråden omkring Quetiapin og min egen erfaring indtil videre. Det skal nævnes at jeg sidenhen har fået diagnosen uspecificeret skizofreni, kommer stadigvæk i OPUS og i dag tager jeg 150mg Seroquel XR med mulighed for øget dosis i fremtiden. Jeg kan konstatere at medicinen, i hånd med terapien, hjælper på en hel del af de symptomer jeg har, som er en blanding af positive og negative indenfor det skizofrene spektrum. Jeg oplever specielt mindre tankemylder, paranoia, angst, stemmer og føler mere overskud i livet. Jeg er langsomt kommet ud af isolation og har gendannet social kontakt, hvilket er et stort plus! Desuden har jeg haft et minimalt forbrug af cannabis på det seneste og med små skridt kommet ud af misbruget; jeg har røget pot en 5-6 gange på to måneder og det har været i perioder med meget stress, mani eller bare ren hygge (Fallout 4). Trængen er stort set forsvundet.

Jeg vil egentligt gerne skrive lidt om bivirkninger, da jeg føler det vil være relevant pga de indlæg som folk er kommet med i tråden.

Som Fritzie skrev tidligere bliver man desværre lidt "meh" af Quetiapin efter noget tid - jeg har oplevet at have færre følelser, blevet mere ligeglad og har specielt svært med at græde (hvilket er noget jeg gjorde meget før hen). Men på en måde er det også lidt befriende med disse bivirkninger, da jeg oplever mere ro i sind og sjæl i mit tilfælde. Derefter kommer søvnigheden som virkelig har rettet op på min søvnløshed. Jeg har en langt mere stabil døgnrytme nu, men som tidligere nævnt kan man godt føle sig afkræftet dagen efter. Dog siger min egen erfaring at søvnighed og afkræftelse er midlertidigt indtil man har vænnet sig til medicinen eller dosis hvis forøget; jeg føler mig i hvert fald mindre "zombie" end jeg gjorde i starten. Vægtøgning og forøget appetit har jeg også oplevet; jeg får dagligt munchies men igen er dette et plus da jeg forvejen har svært ved at tage på. Jeg får også sløret syn til tider, men det er ikke noget der generer mig som sådan.

Og så er der den store bagside som Sideshow Bob var inde over, specielt med hans oplevelse og beskrivelse af unormale drømme; jeg oplever gevaldigt nogle slemme og realistiske mareridt flere gange om ugen. Det er svært at beskrive dem, men jeg føler tit at hele min krop og mine muskler er spændt og presset når jeg har disse drømme, som om noget prøver at kvæle eller vride mig. Tit så tror jeg i disse mareridt at jeg er vågen og derfor har jeg det svært med at skelne mellem virkelighed og drøm. Det er virkelig ubehageligt da jeg er flere gange vågnet i mærkelige stillinger med arme i vejret og angst i kroppen. Jeg kan ikke finde ud af om jeg er ramt af natteræd (night terrors), for meget stress eller om det er medicinen der gør det. En anden teori jeg har er at der måske er tale om en anden form for bivirkninger, men jeg kan ikke lige sætte ord på hvad det skulle være.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2016 08:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 okt 2014 10:21
Indlæg: 19
Jeg kom selv på quetapin, da jeg startede inde hos stofrådgivningen, grundet alkohol og hashmisbrug da jeg var 16. Desuden blev jeg indlagt på lukket afdeling, med selvmordstanker, depression, psykotiske symptomer og for at blive afruset, det er dog en anden historie. Da jeg startede på quetapin, måtte jeg tage 1 pille, dvs. 25mg, 2 hvis jeg stadig ikke kunne sove (det skal lige siges jeg altid har haft svært ved at sove). 2 hjalp stadig ikke meget, og jeg fik lov til at tage op til 4, dvs. 100 mg. Selv hvis jeg kun tog 2, fik jeg en slags stød i kroppen, zaps, som var meget ubehagelige, jeg fik slem paranoia, røg tilbage i det forbrug af alkohol jeg nu havde, kunne ikke sove med lyset tændt når jeg endelig kunne sove, blev nødt til hele tiden at kigge under sengen, gardinerne, døren osv, for at se om der var noget. Om det var medicinen der gjorde det ved jeg ikke, men jeg får ikke stød i kroppen, NÆR (!!!!!) ligeså tit, nu hvor jeg er stoppet på medicin. Søvnproblemerne er der dog stadig, og paranoiaen også, dog ikke i det omfang. Synes du skal overveje om du vil prøve det, hvis du har dårlig erfaring med det, så stop med det. Kan ikke lige huske hvem der skrev det i denne tråd, men medicin er ikke for sjov nej.

_________________
Solen skinner ikke altid, når natten slutter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2016 08:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Jeg fik Quetiapin Teva 25mg af læge efter eget ønske, da jeg gerne vil slippe røgen og har svært ved at få søvn igennem stoppet. De blev udskrevet uden nogen særlige spørgsmål(f.eks omkring min angst). Har taget dem 5-6 gange i alt, hvoraf 2 nætter har været hos min far i sommerhus. Der sov jeg fint pga. fysisk aktivitet hele dagen samt lidt øl. Så de var der mere for en sikkerhedsskyld.

Så snart jeg er i eget hjem og seng, bliver jeg angst i løbet af 15 min. Har generelt en del hjertebanken pga stress og angst, så da hjerterytmen faldt og ikke længere bankede kroppen igennem, da blev jeg angst. Når man er vant til hjertebanken, med hårde "slag" af og til, så er det skræmmende når rytmen falder og rammer nær hvilepuls. Hver gang var jeg overbevist om at nu dør jeg. Hjertet går i stå af sig selv og jeg vil dø pga en lorte pille, bare for at kunne falde i søvn. Det er ca 6 måneder siden og har ikke fået snakket med lægen siden om alternativer.

Nu er jeg dog startet i misbrugsbehandling igen(hashmisbrug og lidt alkohol problemer), her tilbød de seroquel gratis - efter at deres læge har set på min sag. Dette er jeg dog lidt spændt på at prøve, men også nervøs da jeg har hørt meget blandede ting.

God dag :)
Mvh

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2016 08:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 okt 2014 10:21
Indlæg: 19
Den Rolige skrev:
.
Nu er jeg dog startet i misbrugsbehandling igen(hashmisbrug og lidt alkohol problemer), her tilbød de seroquel gratis - efter at deres læge har set på min sag. Dette er jeg dog lidt spændt på at prøve, men også nervøs da jeg har hørt meget blandede ting.

God dag :)
Mvh


Quetapin er det aktive stof i seroqueller :)

_________________
Solen skinner ikke altid, når natten slutter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2016 12:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Slupresnask skrev:
Den Rolige skrev:
.
Nu er jeg dog startet i misbrugsbehandling igen(hashmisbrug og lidt alkohol problemer), her tilbød de seroquel gratis - efter at deres læge har set på min sag. Dette er jeg dog lidt spændt på at prøve, men også nervøs da jeg har hørt meget blandede ting.

God dag :)
Mvh


Quetapin er det aktive stof i seroqueller :)


Husker godt der var en sammenhæng, men ikke hvilken :) Har læst lidt om de 2 herinde, men husker det ikke rigtigt. Burde nok lige genopfriske det, situationen og behandling taget i betragtning ;)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2016 17:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 okt 2014 10:21
Indlæg: 19
Den Rolige skrev:
Slupresnask skrev:
Den Rolige skrev:
.
Husker godt der var en sammenhæng, men ikke hvilken :) Har læst lidt om de 2 herinde, men husker det ikke rigtigt. Burde nok lige genopfriske det, situationen og behandling taget i betragtning ;)


Det er nok en meget god ide ja :lol:

_________________
Solen skinner ikke altid, når natten slutter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team