Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 07:17


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 jul 2016 20:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jul 2016 18:24
Indlæg: 1
(da jeg gennem googlesøgning og søgning på siden ikke kan finde aktuelle emner om dette (uden offtopic), siden 2013-15 valgte jeg at starte nyt emne, beklager)

Kære (og savnede) psychedelia, da intensiveringen af narkometre tests af befolkningen nu lader til at toppe og at de offentliggjorte statistikker (nordsjællands politi) fortæller at næsten et ligeligt antal spritbillister og narkobillister bliver straffet efter færdselslovens paragraffer, hvorvidt omtrent 30 - 40 procent af narkobilister der anholdes med thc i blodet ikke vil erkende at have været påvirker før kontrol; føler jeg for at åbne et nyt aspekt af dette emne. Udelukkende med henblik på "ufrivillig påvirkning" af cannabis.

Dette handler ikke om hvorvidt det er tilladt at kører påvirket af cannabis eller andre euforiserende midler, men blot om hvorvidt man skal undgå at havne i denne situation, at få ubetinget frakendt sit kørekort i 3 år eller mere. Det er selvfølgeligt uacceptabelt at kører bil når man (i den mindste grad) ikke er i stand til dette. Bedøm dig selv og undgå at kører så længe som mulig efter indtagelse af en hver form for stoffer inkl alkohol.

Dog er dette emne oprettet for at diskuterer lovgivningen omkring denne tolkning af færdselsloven som iflg medierne har kostet mange "passiv påvirkede" billister kørekortet. Så her starter det:

Efter min egen mening skal der være en bagatelgrænse der straffer folk der er direkte påvirkede af enhver form for nydelse, der forringer evnen til at overskue trafikken, inkl cannabis. Da der efter nylige forhandlinger i folketingen er blevet takket nej til en bagatelgrænse (trods at enhedslisten foreslog en lempet straf i form af rene urinprøver i en periode, evt ribe-modellen), må man forvente at der foreligger en løsning der gør at folk der bliver udsat for passiv påvirkning af cannabis vil kunne framelde sig at kører bil eksempelvis på arbejde. (Dog har politiet udtalt sig at "hvis man er i tvivl skal man ikke kører bil i op til fire uger", på tv, tv2 news)

Da en grundig research har tydet på det modsatte, har jeg selv rejst spørgsmålet for min arbejdsorganisation (og hvem der forhandler for dem, med regering), da jeg selv vil mene at dette er uforskyldt tab af den forventede arbejdsevne (afhængig af job, men som billist), og at dette må være en form for infektion der gør at man ikke kan kører bil så længe en læge kan måle et aktivt indhold af thc.

Dog har jeg ikke modtaget noget svar i den forbindelse, såfrem det sker vil jeg opdatere tråden.

Da dette er et skræmmende hul i loven (hvor begrebet "de puttede det i min drink" er delvist accepteret) vil jeg opfordre alle LEGITIME billister som ikke bryder loven, til at åbne dette emne for deres fagforbund og endvidere hele vejen til øverste post i lovbestemmelserne og hvem der fastsætter dem. Da dette emne kræver en konkret afhandling om hvorvidt det er acceptabelt at frasige sig at kører bil i arbejdstiden grundet passiv påvirkning. Uden konsekvenser for jobbet.

Mine tanker går generelt på at hvis man fx oplever at de lokale ryger ved købmandens indgang, de unge ryger i skoven hvor man går med hunden eller hvis kunden/kolleger ryger på arbejdspladsen, hvorvidt kan man så få støtte fra staten til at konstatere om man er i stand til at kører bil? SÅFREM DETTE ER UFORSKYLDT. understreget.
Jeg vil formode at hvis man lugter røgen er man potentielt i farezonen, teorier eller ej så skal det bekræftes af en læge.
Såfrem at al uheld rammer personen kan man miste kørekortet uforskyldt og dette skal ikke ske i et velfærdssamfund.
Endvidere hvordan bliver dette håndteret af chefen der er pålagt af at "firmaet politik skal afspejle de gængse regler og normer".

Jeg søger endvidere oplysning fra folk der enten har stået eller handlet i denne situation for at afspejle hvordan situationen vil blive mødt af arbejdsgiver, fagforbund og endvidere lægens vurdering. Da jeg fremtidig ikke ønsker at nogen skal stå i den situation at blive uskyldigt anklaget.

Endnu engang opfordrer jeg til at alle legitime billister der ikke er i tvivl om hvorvidt de bryder færdselsloven på dette område forhører sig med forbund og videre og melder tilbage i denne tråd hvad de respektive organisationer melder tilbage, herunder chefen, lægen, kommunen og endvidere politiet selv.

Mvh SO1, tidligere aktiv læser på siden over flere år.

Derudover vil jeg linke til et par af de kilder der giver mig anledning til dette opråb:
Uanset om tiltalte havde røget hash, har tiltalte handlet uagtsomt ved med viden om sin udsættelse for passiv rygning at føre bil, og det tiltrædes derfor, at tiltalte er fundet skyldig som sket.
- http://www.hoejesteret.dk/hoejesteret/n ... -15-VL.pdf

To af landets førende misbrugseksperter kalder færdselslovens bestemmelser om hashkørsel for urimelig.
- http://politiken.dk/indland/ECE2371356/ ... uskyldige/ (tænk at Rindom kan være så fornuftig)

Vores lovgivning omkring hash-påvirkede bilister hviler ikke på et sagligt grundlag.
- http://politiken.dk/debat/ECE2226063/lo ... og-trafik/

Cannabiskørsel eller ej.
- http://cannabisreform.dk/narkokoersel-eller-ej/

Den sidste og mest fyldestgørende side jeg ville linke til, indholdte en todelt dom fra retssystemet hvorvidt en passiv ryger ikke var blevet dømt og vejledning til dette er desværre ikke tilgængelig trods at jeg læste den fredag d 21.7.16.

Bedøm selv. Der er mange flere artikler om emnet.

(kort om mig, uden detaljer: jeg arbejder dagligt som håndværker med daglig kørsel som er et must, jeg har i flere år (med pauser) røget cannabis som er lagt på hylden for længe siden og bruger ingen andre former for rusmidler længere, dog har alkoholen langsomt taget rollen hvilket jeg afskyr. Jeg har en stor indsigt i hvorvidt lovgivningen i større grad staffer brugeren og i dette tilfælde også dem der bliver påvirket af brugeren, hvilket resulterer i at mindst én person er blevet uskyldigt frakendt ophavet til sin hverdag, og én person er en for meget. Derfor denne tråd)

Og husk at den største og længest-varende form for eufori der kan opnås kommer gennem egen velvære og at trives i et godt, dagligt miljø!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 16:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2013 19:26
Indlæg: 121
Det vil ikke være logisk at lave en bagatelgrænse for stoffer der er ulovlige. Alkohol er lovligt, hvorfor der her findes en bagatelgrænse. Men at give folk lov til at køre bil med en lille mængde af et stof i blodet som er ulovligt ... kan sagtens forstå de ikke vil vedtage dette. Hvis du vil have en bagatelgrænse for hash, skal der så også være en bagatelgrænse for kokain osv.?

"Blive påvirket af hash af unge der ryger ude i skoven, mens man er ude at gå med sin hund" .... Arrrr den kan jeg sgu ikke helt forestille mig ;)

Så længe hash er ulovligt kan jeg sagtens forstå man ikke vil lave en bagatelgrænse. Hvis det stod til mig, skulle det heller ikke være lovligt at køre bil med bare så lidt som 0,00000001 alkohol promille i blodet. At jeg har denne holdning skyldes at jeg kendte en person, der blev påkørt af en bilist med en lovlig mængde alkohol i blodet. Så jeg vil altid tænke om uheldet kunne være undgået, hvis personen absolut intet alkohol havde haft i blodet. Så min mening her er noget farvet. Jeg kan sagtens se hvor man problemer det ville skabe, hvis der ikke fandtes en bagatelgrænse for alkohol.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 sep 2016 12:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2013 19:26
Indlæg: 121
Det ser ud til jeg muligvis må ændrer det perspektiv jeg fremstillede i min tidligere post.

Det kunne se ud som om, at der er ændringer på vej, der kunne minde om dine ønsker http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-09-08-alle-sager-om-hashkoersel-sat-i-bero-nye-regler-giver-haab-for-doemte?utm_source=Facebook&utm_campaign=TV_2_Nyhederne&utm_medium=Social


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2017 20:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 aug 2016 09:02
Indlæg: 91
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforsl ... ng.htm#dok


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team