Big Jake skrev:
Thanks, man - will do.
Nå, så er der gået en uge på vandvognen, og det har slet ikke været så slemt, som jeg frygtede. Jeg vader stadig byen tynd, men nu med en flaske vand/sodavand i stedet for en bajer, hvilket føles meget mærkeligt men egentlig ikke så tosset. Jeg er i øvrigt også stødt på noget, der hedder energidrikke, men de kan bestemt ikke anbefales - den ene smager mere klamt end den anden! Anyway, i forgårs hørte jeg Raske Penge med en ven, som sad og drak mig lige op i hovedet, og det generede mig sgu slet ikke! Men det er måske Risoliden, der gør det så relativt let, og som jeg er ved at trappe ud af nu. Sådan ser forløbet ud indtil videre:
16/8: 40 mg.
17/8: 60 mg.
18/8: 50 mg.
19/8: 50 mg.
20/8: 40 mg.
21/8: 40 mg.
22/8: 30 mg.
23/8: 30 mg.
Og sådan her kommer det til at se ud:
24/8: 20 mg.
25/8: 20 mg.
26/8: 10 mg.
27/8: 10 mg.
28/8: 5 mg.
29/8: 5 mg.
Det virker måske lidt Per Nittengryn, men jeg har rimelig meget noia over eventuelle abstinenser efter at have læst om dem herinde. Tror I, det bliver et problem, og hvad kan man i så fald afhjælpe dem med (andet end kolde afvaskninger og løbeture - afskyr begge dele!)? Og det er overflødigt at foreslå cannabis; jeg ryger i forvejen 2 g. om dagen. I øvrigt tror jeg ikke, jeg kunne have klaret, endsige kastet mig ud i, denne afgiftningsproces uden mine brune og grønne veninder. As in
no fucking way!
Dog er jeg klar over, at jeg også er ude i et misbrug på den front. I mange år lå jeg stabilt på 1 g. om dagen, men så mødte jeg min kæreste, som insisterede på, at jeg holdt op med at ryge smøger. Det gjorde jeg så, og slap for min kroniske bronkitis og hysteriske ikke-rygeres brokkeri. Men dog med den caveat, at jeg stadig godt måtte ryge joints. Og surprise, surprise, jeg endte lynhurtigt med at ryge næsten ligeså mange joints, som jeg havde røget smøger. Så nu ryger jeg, fra jeg står op, til jeg går i seng. Og det, må jeg erkende, går ud over korttidshukommelsen, mit generelle tempo, for slet ikke at tale om pengepungen. Men det må jeg få styr på (kan ikke forestille mig at droppe cannabis fuldstændigt) på et senere tidspunkt.
For jeg er fandme stadig tørstig, og det er ikke efter den smoothie, jeg sidder og drikker nu, og heller ikke efter al den mælk, juice, saftevand, kakao og cola, der ligger i køleskabet. Og rastløs, men det er måske de 20 mg. Ritalin jeg indtog tidligere på dagen, da jeg havde en masse ting, jeg skulle ordne (og også gerne ville have et lille buzz på, må jeg tilstå). For det er, som om tjalden ikke rigtig does the trick, selvom jeg ryger godt til. Hvilket leder mig frem til min næste problemstilling:
Jeg er bange for, at rygeren i sig selv ikke er nok til at tilfredsstille min dipsomani, når jeg er trappet ud af tørspritten, og har siddet nogenlunde bekvemt på vandvognen i nogle måneder. Lykkeligvis (!!!) har hverken depressanter (andet end alkohol), opiater eller stimulanser (bortset fra min nylige, spæde flirt med Ritalin) nogensinde sagt mig noget. Og heller ikke rigtig MDMA, for den sags skyld, før for nylig. Selvom jeg da har tjekket ovennævnte narko ud ved lejlighed.
De klassiske entheogener (LSD, DMT, Psilocybin, Meskalin) har derimod haft en fast plads i mit liv (og hjerte og sjæl), siden jeg var teenager. Således har jeg aldrig haft et misbrug af disse magiske molekyler, men kun indtaget dem en håndfuld gange om året eller mindre. Jeg har bestemt ikke altid behandlet dem besindigt nok, men de har altid været gode ved mig, og i alle de år har jeg kun haft ét (måske to) deciderede bad trips (udelukkende min egen skyld). Nok fordi jeg trods alt altid har haft en grundlæggende respekt for disse fantastiske substanser og deres styrke.
Men nu er jeg lidt nervøs for, om min glubende appetit på ændrede bevidsthedstilstande, nu, da jeg ikke længere har adgang til mit tidligere drug of choice (alkohol), vil få mit, indtil nu, mådeholdende forbrug af entheogener (men især MDMA og Ritalin) til at vakle og dermed erstatte ét misbrug med et andet - ligesom da jeg erstattede smøger med joints.
100% afholdenhed fra al dope ser jeg ikke som en mulighed: For det første tror jeg ikke, at jeg overhovedet
kan, men hvad værre er, er at jeg simpelthen ikke
vil. Jeg kan bare godt lide at være påvirket, så enkelt er det. Da jeg var barn og alene hjemme kunne jeg stå i timevis og stirre mig selv i øjnene i spejlet, mens jeg gentog ordene: "Hvem er jeg?" ud i en køre som et mantra og ligesom blev ved med at falde ned igennem mig selv. Og febervildelserne, jeg fik, når jeg var syg, syntes jeg også var vildt fascinerende. Så sådan er jeg åbenbart bare.
Og det gør selvfølgelig min situation noget mere kompliceret end 100% afholdenhed-modellen. Men kunne man ikke ... Her ved jeg godt, at der vil rejse sig et kor af stemmer, som vil sige ting såsom: "Been there; done it; didn't work out." eller "Famous last words!" - karske visdomsord med den ene fod solidt plantet i utallige bitre, personlige erfaringer og den anden i statistikkernes dead pan, sort på hvidt faktuelle virkelighed.
Men kunne man monstro ikke alligevel ...? Med en strengt videnskabelig tilgang, forstås - det er klart. Men altså bruge de her stoffer på en ikke-selvdestruktiv, disciplineret, konstruktiv og produktiv (og sjov!) måde. Hvis man nu holder en triplog, hvor man holder styr på, hvornår man har taget hvor meget af hvad, og så sørge for ikke at tage det samme knirk mere end én gang om måneden - benhårdt og uden undtagelser. Hvis man så veksler mellem fire-fem forskellige drugs, kunne man vel i teorien undgå både opbygning af tolerance og afhængighed.
Jeg er naturligvis klar over, at mange har forsøgt sig med denne model med vekslende/svigtende held, for at sige det mildt. Men er der virkelig ikke nogen, som har formået at balancere på den gyldne middelvej? Hvis der er, kunne jeg godt tænke mig at få at vide, hvad de indtager, hvor meget og hvor ofte.
Nå, der røg jeg lidt ud ad et sidespor. Håber, jeg og min appetit på drugs falder lidt til ro, når jeg har været appelsinfri i et par uger. Ellers må jeg jo gøre, hvad jeg må gøre på en tjekket måde. Men det skal jo i virkeligheden handle om min antabuskur, og jeg må sige, at på trods af pludselige, ret intense, men heldigvis relativt få, anfald af craving, er det ikke så slemt, som jeg troede, det ville være. Næsten tværtimod:
Jeg er begyndt at spise lidt mere og tage nogle forskellige vitaminpiller; de sidste tre dage har jeg været ude på et skateboard for første gang denne sommer (så jeg er godt øm i læggen); jeg har fået gang i min hacky sack igen; jeg skændes ikke med kæresten længere; generelt har jeg lidt mere energi, overskud og overblik.
Hver gang jeg har hørt nogen sige, at man ikke skal tage stoffer for at blive høj, men derimod blive høj på Livet, har jeg haft lyst til at smadre en flaske i fjæset på dem og skrige, at jeg kraftedme ikke vil være høj, jeg vil være fuldstændig knast, blæst, væk - være i en anden virkelighed! Det kan livet vist ikke levere uden doping eller ekstremsport, og jeg vil helst være sidstnævnte foruden. Not buying it!
Nej, Livet rummer alle fænomener, hvoraf substanser, man kan blive høj af, blot er en del. Dem kan man så bruge eller misbruge, som man vil. Min optur består snarere i ikke af have følelsen af stagneret, akkumuleret alkohol siddende i kroppen som en giftig svamp, ikke altid at stå og se bøvet og halvsur ud med en bajer i hånden, ikke være i stand til at dyrke sport, aldrig være på toppen, altid være bagefter med alting. Min optur består også i en betragtelig mængde frigjort tankekraft, som jeg førhen brugte på at købe, transportere, indsmugle og nedsvælge diverse gærede væsker. For ikke at tale om at holde mine skjulte depoter af alkohol derhjemme fyldte, uden at min kæreste opdagede dem.
Hele det uværdige, tvangsprægede og selvdestruktive cirkus virker som forsvundet med et trylleslag! Det lyder for godt til at være sandt, og er det nok også. Selvfølgelig går jeg en hård tid i møde som fast passager på vandvognen - nok især i sociale situationer som fx en julefrokost. Og der vil være fristelser/muligheder i form af andre stoffer, som jeg må forholde mig ultranøgternt og forsigtigt til.
Jeg sidder fx lige nu og leger med tanken om at ryge en mild changajoint. Men jeg gør det ikke. Dels fordi jeg ikke kan overskue, om changaens MAOI vil reagere på en uhensigtsmæssig måde med Risoliden og/eller Ritalinen. Men også fordi det ville være en umoden og utålmodig form for tidsfordriv, og dermed en demonstration af total mangel på respekt for de hellige planteguruer og for mit eget forhold til dem, for de kunne være mig til uvurderlig hjælp i den kommende tid, hvis jeg behandler dem med ømhed, omhu og ærbødighed.
Shit, det var godt nok en ordentlig stream-of-consciousness-smøre! Men det har været godt at få tænkt de her ting igennem og skrevet dem ned. Jeg håber, at eventuelle læsere, som har hængt på helt hertil, har fået et eller andet ud af det, og måske endda kan komme med et godt råd eller to. Jeg er i hvert fald fortrøstningsfuld, omend end kende labil, skrøbelig, tørstig og rastløs. Men peace out and thanks for listening.