Hej alle sammen, der er garanteret ingen som husker mig, men for ca. 2 år siden oprettede jeg en profil fordi jeg fik et utroligt dårligt bad trip efter at have røget alt for hurtigt og alt for meget hash til hvad jeg kunne tåle. Jeg lovede mig selv at hvis jeg nogensinde kom over det ville jeg vende tilbage og lave en tråd i håb om at hjælpe andre som har oplevet det samme.
Her er min historie: Jeg havde taget panodiller inden jeg røg og det forværrede min angst for om jeg skulle dø, udover det fik jeg at vide af mine venner at jeg nok havde fået en hashpsykose så hvis det ikke var gået over næste dag skulle jeg nok på hospitalet. Det var den værste aften i mit liv, på grund af forkert vennegruppe fortsatte jeg med at ryge hash allerede 3-4 dage efter det dårlige trip selvom jeg overhovedet ikke var kommet over det og fået samlet mine tanker. Jeg blev ved med at ryge hash i nogle uger selvom jeg blev ved med at blive lidt angst og føle mig lidt utilpas, jeg følte jeg tvang mig selv lidt til det da jeg ikke var så gammel og havde balls nok til at sige fra, da alle mine venner røg hash på det tidspunkt. Det skal lige siges at jeg røg en del, måske 3-4 gange om dagen. Den 24. juni 2011 startede et mareridt for mig, jeg havde røget hash om formiddagen og det var sidste dag på min efterskole, nogle af mine venner som var ikke rygere havde gået og snakket meget om hvor farligt og fucked up man kan blive af at ryge hash hvilket jeg aldrig havde gået og spekuleret over. Om aftenen da vi skulle ligge os til at sove blev jeg ramt af den voldsommeste angst, jeg havde ikke røget på det tidspunkt skal det lige siges. Jeg troede jeg var blevet sindsyg og jeg havde fået en psykose. Jeg gik desperat rundt på gangene på efterskolen, jeg følte jeg skulle brække mig og jeg prøvede også på det, jeg drak noget vand og skyldede mit ansigt i koldt vand og uanset hvad jeg gjorde kunne jeg ikke få panikken væk. Der gik et par timer før jeg faldt til ro og kunne lægge mig til at sove.
Da jeg vågnede op næste dag havde jeg en angstfornemmelse i sindet, som jeg bare ikke kunne komme af med, jeg var bange for om jeg havde fået psykose og om jeg havde fucked mig selv helt op. Jeg gik rundt og var konstant svimmel og træt og var i en "osteklokke" tilstand. Jeg havde forfærdeligt tankemylder, jeg var meget uroligt i sindet jeg kunne ikke ligge stille og sidde stille det eneste som hjalp var at have fokus på nogle andre ting. Om natten kunne jeg ikke sove det første år uden at gå i panik, jeg var nødt til at sætte mit tv på sleep timer for at falde i søvn uden at gå i panik. Det var som om jeg var bange for mine egne tanker, jeg kunne i hvertfald ikke være alene med dem.
Jeg oplevede at jeg kunne gå i panik i situationer jeg ikke kunne flygte fra, f.eks. hvis jeg sad i en bil eller i et tog eller i bussen, eller på en restaurant. Desuden var mit syn forandret, der var nogle mærkelige prikker når jeg lukkede øjnene eller kiggede op mod himlen - jeg vil sammenligne det lidt med et kamera hvor der er 5 små mikrodråber af vand på. Udover det var jeg meget fokuseret på om det jeg så var virkeligt og det var som om jeg nogengange mistede virkelighedsfornemmelsen. F.eks. kunne jeg forestille mig at der var en slange foran mig uden at der var nogen og blive pisse angst. På et tidspunkt sad jeg og så film med min familie hvor jeg forestillede mig væggene var af slangeskind og gik i panik så jeg var nødt til at gå. Jeg kunne også kigge på min arm og tænke på at jeg ikke ville være her forevigt og hvad meningen var med mig og at jeg var bare lavet af kød og blod. Efter at have gået med alt det her alene i nogle måneder valgte jeg at fortælle min mor om min oplevelse hvilket var den bedste beslutning som jeg tog, jeg burde nok have gjort det tidligere desværre. Da jeg fortalte min historie rystede jeg og fik kvalme og frøs og blev bleg, det var alt den angst jeg havde holdt inde som endelig blev sluppet ud. Hun beroligede mig og sagde der ikke var noget galt med mig, men indtil den dag i dag vil hun aldrig forstå hvordan jeg havde det. Det kan godt være jeg fandt ud af jeg ikke var blevet sindsyg, men det betød ikke min angst var væk. Jeg tog til lægen og fortalte ham samme historie og han kunne slet ikke finde ud af hvad der var galt, men det var ikke en psykose kunne han garantere mig, i det mindste blev jeg beroliget men det var ikke nok. Den angst jeg har beskrevet kæmpede jeg med i ca. 1 år og 3 måneder.
Siden det har jeg bidt angsten i mig og lært mig selv at styre den. Det har været den hårdeste kamp i mit liv, jeg valgte desuden også at droppe ud af gymnasiet da jeg har haft meget brug for ro til mig selv. Jeg er blevet mig selv igen og samlet mine tanker. Det tog mig næsten 1½ før jeg følte mig helt som mig selv igen. Af og til kan jeg komme få et "flashback" hvor jeg bliver lidt angst for om det kommer igen, men nu ved jeg hvad det er så jeg er ikke bange.
Hvordan får man det bedre igen?
Jeg har læst en masse historier herinde hvor jeg kan se folk skrive noget lignende af hvad jeg har oplevet, f.eks. i tråden " den udefinerebare angst". Det som hjalp mig var at flytte fokus, men uden at flygte for angsten.
Jeg fandt noget som jeg elsker og interesserede mig rigtig meget for, det hjalp mig igennem mange af de hårde tider og fik mig til at glemme angsten i nogle timer. Det var også vigtigt for mig at kunne berolige mig selv med at jeg ikke havde fået en hashpsykose så at gå til læge hjalp en smule. Det aller vigtigeste og grunden til jeg har lavet den her tråd er: spørgsmålet om du nogensinde vil få det godt igen? Det spurgte jeg mig om hverdag, vil det nogensinde blive det samme igen? Ja, din angst vil gå væk - jeg ville ønske nogle havde lavet sådan en tråd her for 2 år siden og fortalt mig at det altså ikke var farligt, det var bare noget angst som man nu skal arbejde sig igennem og lære af, og det vil gå væk når du har lært den at kende. Jeg har lært at styrer angsten fuldstændig, desuden har jeg været flyangst men har pga. den her oplevelse lært at styre det uden at skulle tage medicin.

Så bare rolig du vil få det bedre men det vil tage noget tid.
Den positive side?
Jeg var på vej ind i et seriøst hashmisbrug som jeg ikke kunne fortsætte med den angst jeg fik.
Desuden havde jeg planer om at prøve "hårde stoffer", men med den angst kunne jeg godt glemme alt om det.
Angsten fik mig til at se mere positivt på livet og jeg spilder ikke min tid mere og prøver at udnytte hvert sekund da jeg nu har oplevet følelsen af "vi er her jo ikke for evigt".
Det fik mig også til at tænke på at det måske var meningen jeg skulle få den her angst, måske har den reddet mit liv? I det mindste kan jeg godt lide selv at tænke den har.
Så til alle jer som render rundt med kronisk angst derude! Ja det vil gå væk på et tidspunkt

Stil mig nogle spørgsmål hvis i har brug for hjælp, det er derfor jeg har lavet denne tråd!