Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 19:05


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 sep 2016 19:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 sep 2016 18:57
Indlæg: 12
Hej allesammen
Jeg er ny på dette forum, men håber i måske kan hjælpe mig
Jeg har haft et misbrug af morfin det sidste års tid, muligvis grundet noget angst jeg har. Har brugt de seneste måneder på at beslutte mig for at jeg bliver nødt til at tage til lægen, da jeg ikke kan klare det her selv. Har brug for lægens hjælp til at trappe helt ud af morfinen, og til at hjælpe mig med min angst, da jeg tror det er den der får mig til at falde i.
Men...
Hvad spørger lægen mon om? Pillerne har jeg jo ikke fået på lovlig vis, vil han melde mig? Er der andre der har fået hjælp af lægen til at komme ud af misbruget, og har det hjulpet?

Har i ellers nogen råd i forhold til at trappe ud af morfin?

På forhånd tak for hjælpen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2016 21:54 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Hej Apple,

Beklager din situation, har selv haft et opiatmisbrug og ved hvor svært det kan være at stoppe med.
Din læge vil nok spørge om de doser du har taget, i hvor lang tid, samt om du får abstinenser og i hvilken grad. Han er ikke interesseret i hvor du har skaffet dig piller eller om de er lovlige.
Du kan også tage til misbrugscenter og snakke med dem om udtrapning, de plejer vist også at hjælpe med noget loperamid, subutex, eller metadon i svære tilfælde.
Hvis du gerne vil forsøge at trappe ud selv så kan du prøve kratom da det gør at hele processen går lidt hurtigere end normalt.
Dog kan det også være afhængighedsskabende, men er stadig bedre og mere manageble end morfin.

Håber du får det bedre snart.

Kh. Nafets


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2016 15:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 sep 2016 18:57
Indlæg: 12
Hej igen.
Jeg gik til lægen, og hun var rigtig sød og ikke dømmende :) Jeg startede på metadon, og tog den sidste pille (5 mg) søndag d. 11/12 om morgenen. Jeg har altså været clean en uges tid nu, og er ovre de allerværste abstinenser.
For at kunne sove, har jeg fået zolpidem samt lorazepam siden onsdag. Men men men.... jeg er bare SÅ træt hele tiden, og har fået det værste søvnmønster. Tager gerne en lorazepam om eftermiddagen, da uroen er værst der, (det er også der min mand og datter er hjemme igen). Kan næsten ikke holde mig vågen når klokken er 20, og sover så til ca kl 2-3 stykker. Tager en sovepille der, og sover til omkring kl 7.
Mit spørgsmål er, er det stadig abstinenserne der gør at jeg er så søvnig om dagen, eller er det medicinen?
Nogle gode råd? Har allerede bestemt mig for at det er slut med beroligende og sovepiller, da jeg mistænker at de er med til at gøre mig sløv hele dagen efter.
Hvornår får jeg mon min energi tilbage?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2016 21:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Hvis du har været clean fra morfika i en uges tid - så har du ikke brug for dine benzodiazepiner mere - skynd dig at smide dem væk, du bliver bestemt både fysisk og psykisk afhængig af dem!! Jeg vil klart mistænke din daglige omgang med benzodiazepiner og Z-drugs for at være synderen til din energiløshed - den ligger lidt til højrebenet.. =)

Med det nævnt, så hatten af for dig, for at komme ud af et misbrug mange aldrig slipper! =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2016 23:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 aug 2014 00:05
Indlæg: 198
Vil lige bekræfte HopIFjorden's påstand om at smide benzodiazapinerne væk, eller som minimum holde 3 dages pause i mellem indtagelse. Jeg var selv på afvænning fra kratom og fik benzoer af min læge til at tage angsten og uroen, og jeg blev lynhurtig afhængig af dem, og er det desværre stadig. Angsten og uroen vil opstå - det er efter min erfaring en fast del af de tidlige og specielt i de sene abstinensfaser (PAWS) der er også større risiko for at netop disse symptomer, som man har dulmet med f.eks. opiater, vil opstå i en ret svær grad, når man stopper med sit opiat misbrug igen.

Men mit helt klare råd er, at stoppe med dem med det samme. Angsten og uroen vil med stor sandsynlighed kunne mærkes, og det er som sagt rigtig ubehageligt, men bid det i dig, det vil blive bedre igen! Det er også som om, at man er mere sårbar i forhold til at bytte en afhængig ud med en anden, når man er i abstinens, om det er sene eller tidlige, så man bør være striks omkring det, ved mindre man er ligeglad med at blive afhængig af en ny substans.

Da jeg desværre også er blevet afhængig af kratom igen sammen med benzodiziapinerne, står jeg indlysende i en mere uheldig situation, end jeg gjorde før, da jeg kun var afhængig af kratom. Jeg er blevet tilknyttet i misbrugscenter, som er rigtig søde og behjælpelige, og jeg skal søge om et "afgiftningsophold" hvor jeg kan få smidt det hele. Magter simpelthen ikke at være afhængig af noget længere!

Det er i øvrigt pisse sejt at du har været clean i en uges tid nu, du har uden tvivl fået det værste overstået, og respekt for det! :) Men du må også indstille dig på, at det tager tid for hjernen og kroppen at heale efter et misbrug, og derfor kan du godt opleve nogle ubehageligheder i et stykke tid endnu. Det er ikke til at sige hvornår du præcis får energien tilbage, det kan tage et par uger til et par måneder, en afgørende faktor kan bl.a. være hvor længe du har været afhængig af morfin?

Træning, sund kost, et positivt mindset, presse sig selv en smule til at være social er nogle essentielle våben til at komme sig hurtigere. Der er også nogle urter som rhodiola rosea, bacopa, nigella sativa olie (sortkommen) som kan være ganske behjælpelige til at få lidt energi og sætte et lille skub i dopamin produktionen igen. Mener at have læst, at der er lavet en undersøgelse, som har påvist at 1-2 tsk. nigella sativa olie 1-2x dagligt kan være med til at "reparere" de opiode receptorer i hjernen efter et misbrug. Der er i hvert fald mange inkl. mig selv, som har haft gavn af det. Kava te har jeg personligt haft rigtig gode erfaringer med til at give ro og til at imødekomme angsten, det virker på de samme receptorer i hjernen (GABA) som benzoer, og har faktisk næsten den samme effekt (kvaliteten og forberedelse af kava'en er en afgørende faktor) og så er det ikke fysisk vanedannende.

Hold os endelig opdateret og spørg løs hvis du har noget på hjerte. Held og lykke med det hele :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2016 13:09 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 sep 2016 18:57
Indlæg: 12
Tak for svar i 2, meget brugbart :)

Må nok indse at abstinenserne (det der er tilbage af dem) varer ved et godt stykke tid endnu.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2016 17:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 sep 2016 18:57
Indlæg: 12
Hej igen. Kan det godt passe at jeg her 8 dage efter stadig har diarré?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2016 18:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Det er svært at sige. Hvis din afføring af løs og fyldt med væske (nr. 7 på billedet), så kunne man godt tro at du stadig har diarré.

Billede

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2016 20:13 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 sep 2016 18:57
Indlæg: 12
Haha ja, tak for skemaet :) jeg kan godt konstatere at jeg har diarré, men det var nu mere om det var "normalt" at have så længe efter morfinstop?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team