Hvis jeg kunne rejse tilbage, og give nogle råd til mig selv som 17 årig, så ville det være noget i stil med: Sørg for dine forældre, og andre autoriteter ikke finder ud af noget. Bekymrede forældre er noget af det værste, de kan ikke lade være med at give dårlig samvittighed, og så får depressionen for alvor lov at tage fat, hvis hele den voksne omverden vender sig mod en. Sørg for at få færdiggjort den gymnasielle, hvor røvsygt det end må være, det bliver kun mere røvsygt af at man bliver ældre, og har droppet ud, så man har endda læst noget af pensum én gang. Brug evt. resten af tiden på at dyrke din hobby, når du har styr på resten, men hav/øv selvdiciplin, så du kan sige en dag "idag tager jeg ikke noget", så skidt hvis du ryger en joint om aftenen, hvis du har holdt ud hele dagen, men hold altid dig selv i ørene, for det kan give seriøse problemer at have et stort dagligt forbrug - igen, især hvis en uforstående omverden finder ud af det.
Når du så er færdig med gymnasiet, og du arbejder jo lidt, så har nu nok råd til at få dig din egen lejlighed, og så du home safe til at eksperimentere hvis du vil, og finde ud af hvad du skal med dit liv, og alting bliver nemmere, og lysten til at tage noget falder, fordi man ikke bliver åndet i nakken af forældre hele tiden. Så får man ikke så meget angst og noia, hvilket gør det til en lidt mindre farlig hobby at have. Det er først her, jeg synes det er en mulighed at snakke med dine forældre, hvis de er noget konservative, for så kan du bare tage hjem hvis i bliver uenige/uvenner om det, fremfor hvis du bor hjemme.
Undre mig lidt over alt det koffein, og så ritalin oveni. Synes du skal tage til lægen og få tjekket, om du har ADHD, eller andet psykisk sygdom der ligger på lur, det er omkring i din alder at det begynder at dukke op. Rigtig mange med en psykisk sygdom, vælger at få et misbrug på et eller andet tidspunkt, for at kunne holde ud at være "normal", og det virker til du har lidt svært ved at komme i flow, siden du både ryger, drikker, og tager stimulanser på hverdage.
Misbrugskonsulenter lære bla én at hvis man tager noget, så skal man blive misbruger, så pas på med dem, for det ikke nødvendigvis sandt.
Det var nogen af de ting, jeg ville ønske jeg kunne have forstået, hvis det da er muligt, da jeg var en 17-18 år.
PS: Jeg har været ret uheldig, så tag det med et gran salt
_________________ Tilgiv Tilbliv
|