Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 08:38


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 feb 2017 17:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 okt 2016 21:51
Indlæg: 2
Jeg skriver fordi jeg kender en person der er blevet ramt af en manisk(at bedømme ud fra symptomerne) psykose.

Vedkommende har stoppet et langvarigt hashmisbrug fra den ene dag til den anden. I mellemtiden og i overgangsperioden har vedkommende prøvet lsd, mdma, ketamin og svampe nogle få gange og haft nogle rigtig positive Trips og oplevelser indenfor en periode på omkring 2 måneder.

Nu er vedkommende blevet gradvist mere og mere underlig, siger nogle meget mærkelige ting som: "jeg er gud" og tror der er en spirituel mening med alting.
Vedkommende har også lavet nogle underlige ting som at hænge halstørklæder, ledninger og alverdens ting op i vindueskarmen hos andre mennesker, og placeret diverse ting på nogle underlige måder fordi vedkommende syntes "at det så fedt ud" selvom det lignede et værre rod. Strøet salt og krydderier ud på gulvet osv osv.
Hører stemmer og dyrelyde meget tydeligt osv.

Vedkommende får på nuværende tidspunkt hjælp på en psykiatrisk afdeling og har fået det i en uge nu.

Nu er alle detaljer ikke kommet med, men har nogle af jer oplevet noget tilsvarende eller hørt om det? Og i så fald, hvad var årsagen og hvad har hjulpet vedkommende til at komme videre?

Det lyder måske helt åndssvagt, men jeg har hørt om at et nyt lsd trip MULIGVIS kunne få vedkommende til at indse at det der foregår inde i hovedet kun er indbildning.
Det kunne selvfølgelig også gøre alting meget værre men hvad har i af erfaringer med sådanne psykoser?


Senest rettet af eriksvane15 20 feb 2017 19:50, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2017 18:52 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Nej i skal ikke forsøge jeg med mere lsd eller svampe i denne fase. Sørg for at han får noget at sove på så han får søvn HVER nat. Seroquel vil være godt her. Benzoer kan gives til at give ro på hvis han bliver urolig men ikke for ofte. Han skal holde sig fra at se tv, eller stene spirituelle emner/konspirationsteorier. Sørg i stedet for at han får en masse alenetid med ro på så han kan tænke. Evt sig at han skal skrive nogle af de ting ned han oplever, begynd at tegne eller male eller skriv en sang og syng den. Massere af aktiviteter som får ham centreret tilbage i sit center. Han skal kunne mærke sine gamle stærke følelser, det vil hjælpe ham til at reprogrammere hjernen hurtigere tilbage i de mønstre den plejer. Undgå lange stressende aktivteter med mange mennesker han ikke kender. Lad vær med at kritiser det han oplever eller fortæller, hvis det giver mening for ham så er det det vigtigste. Samtidigt kan man godt være ret ømtålig for kritik under sådan en tilstand. Det kan godt være at der går lang tid som i uger eller måneder før han rammer baseline igen, og bliver "sig selv" men når i snakker sammen, så snak om gamle sjove minder såvel som sørgelige hjælper det hans hjerne til at komme tilbage igen på sporet.

Hans hjerne er gået i chok over det bratte stop med hashen. Samtidigt er den blevet udsat for en masse psykedelika som har lavet nogle neuronspor i hjerne som gør at de oplevelser han får under stresset, vil have meget mere kompleks natur og vil være sværere at navigere i. Det er som om den sidder fast i højeste gear og bliver opmærksom på sammenhænge, mønstre og andet som den ikke kunne se før.
Det kan bare ikke integreres fordi han ikke får slappet af, så det som i starten var et spændende meta-lag at befinde sig i.. Bliver til vrangforestillinger og forfølgelsesvanvid.
Snyd derfor hjernen til at "huske" gamle processer, minder, musik, mad, det vil i hvert fald speede processen op. Samtidigt kan ham meget vel skrive det ned han oplever, eller begynde på andre kreative projekter. Det grounder og skaber en følelse af at have skabt noget.

Ellers er hård motion i kort varighed og godt som en afstressende effekt når man er for meget i hovedet.
Gå nogle ture i skoven, spis masser af grønt og undgå alkohol.

Pas desuden også på med at snakke for meget og åbent med psykiatere. De er overbebyrdede og ønsker i de fleste tilfælde kun at udrede/diagnosticere så han kan komme ud af vagten og blive sat på tvivlsom medicin på ubestemt tid. I mange tilfælde er grundlaget for diagnoser utroligt svagt og måden de søger symptomerne er søgt. Det er dog ikke alle, men desværre reglen frem for undtagelsen. Dermed ikke sagt at samtaler ikke er godt for ham, men det diagnosesystem vi bruger i Danmark har ikke plads til spirituelle eller åndelige emner. Alt katagoriseres under synæstesier, vrangforestillinger, uhelbredelig optimisme osv. Har selv skrevet og resseachet meget på området: eksistentielle kriser/psykoser af spirituel karakter i psykiatrien.

Lad ham lande igen og få integreret de ting han har oplevet. Det giver virkelig ikke mening at skulle forsøge at udrede noget i den tilstand han er trådt ind i. Hvis det fortsætter i lang tid og ikke langsomt bliver bedre, så er der noget galt med det miljø og behandling han er i. aka det er stadig en stressfaktor. Det er meget sjældent at tilstanden har præget hjernen så meget at ro, søvn og pro-kreationelle aktiviteter ikke langsomt får ham tilbage.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2017 19:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 okt 2016 21:51
Indlæg: 2
Tak for et meget grundigt og brugbart svar. Jeg har selvfølgelig heller kke tænkt mig at give vedkommende noget som helst, det var bare noget jeg havde læst i et andet engelsk forum og ville bare høre om andre erfaringer. Tak Nafets.
Jeg hører selvfølgelig stadig gerne fra andre også, hvis der er flere med viden om emnet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2017 20:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Det er rimelig normalt at føle sig i forbindelse med gud, under og efter et trip, endda ønskværdigt for nogen. Hvad angår det med at hænge ting op osv. så lyder det lidt underligt, men ikke helt fjernt for mig heller - har os en ven der bliver rimelig mærkelig og fjern når han tager noget, men jeg plejer at grine med ham af det, og forsøge at forstå og tale for ham når han ikke selv kan.

Vil også gerne ligge kraftig vægt på
Nafets skrev:
Lad vær med at kritiser det han oplever eller fortæller, hvis det giver mening for ham så er det det vigtigste
Det er vigtigt ikke at fremmedgøre ham, eller de ting han siger, så han ender med at lukke sig ind i sig selv med det - lad ham udtrykke sig hvis han ikke er skadelig for sig selv eller andre.

Nu skriver du ikke noget om jeres forhold, men det er lige hvad jeg synes man kan gøre for en kammerat.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team