Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 09:25


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 maj 2017 13:17 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 maj 2017 13:08
Indlæg: 2
Goddag.

Jeg har i de seneste uger læst en del indlæg herinde og søger derfor lidt råd og rådgivning i forhold til min egen situation.

For at man kan forstå situationen fuldt ud, så skulle jeg næsten skrive en hel bog - men det magter jeg egentlig ikke og derfor gøre jeg starten kort og uddyber mere i forhold til hvordan situationen har været i det seneste halve år.

For over et år siden mistede jeg en kæreste igennem flere års forhold, hvor jeg igennem daværende forhold aldrig har rørt stoffer og andre rusmidler end at ryge hash 2-3 gange og drukket alkohol. Jeg har altid taget stor afstand til alle andre rusmidler end de nævnte to.

Jeg kom ind i en turbulens periode efter bruddet og begyndte at ryge hash forsjovt i starten og dette har så været hverdagskost i snart 8 måneder, hvor jeg kun har haft 5-7 dage, hvor jeg var stoppet i en dag eller to i træk.

De seneste 4 måneder har jeg dog brugt en del penge på Cola - ikke fordi jeg skal i byen, men for at være glad og få energi til hverdagens pligter mm.

Det vil sige, at jeg primært bruger cola i hverdagene (kan dog sagtens lade hver i en eller to dage i træk)

Men som alle ved, så er det en dyr hobby og jeg er sgu kommet til det punkt nu, at jeg vil tage det sidste i aften og så stoppe fuldstændigt, inden det går helt galt. (skal lige siges, at jeg max har brugt 15 k på cola det seneste halve år)

Man vil nok ikke kalde det et decideret misbrug, men da trangen stadig er der - og det indtil videre ikke rigtig har hjulpet at stoppe, så tænder advarselslamperne ved mig og derfor skal det stoppes fra i morgen af med en voldsom kold tyrker!

I fremtiden vil jeg være som i gamle dage - ingen hash, ingen stoffer.

Jeg har dog indset, at siden jeg begyndte at ryge hash til dagligt har ændret mine holdninger og værdier i forhold til mange ting og det skræmmer mig sgu lidt. Jeg er bange for, at jeg ikke bliver den samme gamle person, som jeg var for kun 1.5 år siden.

Hvordan er det at stoppe helt med shittet, både hash og cola? Kan jeg finde tilbage til den person, som jeg var inden dette begyndte?

Er der derudover nogle, som kan give råd og vejledning til hvad der er bedst at gøre i forhold til at stoppe? Motion eller lignende?

Lad mig endelig høre fra jer. Hvis i vil have noget uddybet, så skriv gerne!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2017 14:51 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Først og fremmest så vil jeg sige fedt at du har indset du har et problem, det er første skridt på vejen.

Kan du identificere hvad der præcist er kernen til du fik lyst til at ryge og tage coke?
Hvis du kan svare på det så ville jeg nok foreslå kognitiv terapi, hvis du går til lægen med det kan du få en henvisning, men det kræver altså du har modet til at dele det med din læge.

Det ville selvfølgelig alt andet lige være en fordel at stoppe dit misbrug, men jeg taler af erfaring når jeg siger problemer vender tilbage hvis man ikke finder kernen i problemet.

Det skulle tage mig 6 år at indse jeg havde brug for hjælp, for nogen tager det længere tid, men en ting er helt sikkert, for helvede hvor er det rart at få sit liv tilbage på rette spor og alt det krævede var man for alvor rækte hånden ud efter hjælp?

Og 6 år senere kan jeg forresten stadig mærke de økonomiske konsekvenser af blandt andet et kokain og cannabis misbrug.
Jo før du får stoppet ulykken jo tidligere kan du få et overblik over hvordan man kommer videre. Det bliver aldrig nemmere end nu, desværre, det bliver kun svære jo længere tid der går.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2017 15:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Det hjælper som regel, at få tankerne fokuseret over på noget andet, når man skal stoppe med et højt forbrug, så noget motion kunne være en god idé. Nu skriver du ikke så meget om din hverdag, men generelt så er det svære ved at stoppe, at man lige pludselig får en masse tid, hvor man ikke rigtig ved hvad man skal tage sig til og så tænker man hurtigt "Hvis jeg bare var skæv nu, så ville jeg slet ikke kede mig".
Så find på en masse at lave, hold dig beskæftiget. Grib din gamle guitar, begynd at skate, kontakt gamle venner der ikke tager stoffer regelmæssigt (især hvis dit indtag oftest er i selskab med nogle venner, kan det være svært at holde sig på stien, hvis de sidder og ryger/tager coke), whatever keeps you busy.

Og lige til sidst, hvor gammel er du? :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2017 13:17 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 maj 2017 13:08
Indlæg: 2
Når jeg forsøger at tænke over, hvorfor det helt præcist var at jeg startede med mit forbrug af cannabis, så ligger det nok i, at jeg som person har diagnosen autist og derudover i starten mistede en kæreste igennem flere år og ligesom fik den holdning, at så 'kunne alt også være lige meget'

Derudover var forbruget vel også et tegn på at være ligeglad og være sej over for sine omgivelser. I starten var det bare en enkelt joint hver anden måned, men hurtigt blev det til hver dag, da man med cannabis bliver fuldstændig ligeglad, kan ikke mærke sine egne følelser og tænker bestemt ikke længere end til næste time. Rar følelse, når man som autist konstant tænker over de mindste små-ting.

Jeg har røget cannabis fast i ca et halvt år kun, men 1,4 g pr. dag bliver også til en slat penge i længden.

Kokainen tilgengæld kommer, fordi jeg skulle prøve det som et forsøg. Men desværre er det sgu alt for fristende, når man først har fundet ud af, hvor glad og udadvendt man bliver af lortet. Som autist kan du være utrolig tilbageholden (her gør coke det modsatte) dårlig og hamrende dyr kombi!

For at opsummerer, så har jeg vel røget hash fast i et halvt år og prøvet coke 15-20 gange.

I mandags rørte jeg ingen af delene overhovedet, men måtte desværre sidde i en time og græde over ingenting mandag aften. Men det er vel en af abstinenserne? Humørsvingninger i stor stil..

I går røg jeg så en pind, fordi jeg ikke kunne sove (har kun røget cannabis om aftenen og for at sove - har aldrig røget fra morgenen af og til aftenen)

Heldigvis har jeg kunne se, at jeg er ved at få et decideret misbrug inden for kort tid. Nogle har jo røget i flere år - og derfor burde det på sin vis også blive nemmere for mig at kunne stoppe i forhold til mange andre.

I fremtiden ser jeg gerne, at jeg kun ryger en enkelt pind 3-5 gange om året for hyggens skyld og det er det.

Jeg er 25 år :)

Jeg er netop begyndt at træne igen - netop for at få noget andet at tænke på!

Jeg skal ud af det her helvede igen - det er sgu bare svære, end man lige regner med..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2017 14:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Det lyder til det går meget fint med det hele, men pas på med de der godnat joints, de bliver hurtigt vane.

Nu er jeg selv lige så gammel som dig, så det er ikke fordi jeg kan trække helt vildt på erfaringen i forhold til dig. Men det er ikke helt udelukket, at du er stadig har været ved at udvikle dig i løbet af de sidste par år og du bliver derfor ikke nødvendigvis den samme person som du var førhen. Dette behøver dog ikke være pga. stof indtag, men kan bare være din naturlige udvikling. :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2017 16:15 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Noget smart du kan gøre: finde mening i dine andre aktiviteter i dit liv eller få nye aktiviteter.
Jeg tror helt klart, at det er essentielt, når man stopper med et misbrug, at man får anerkendelse af andre og udfoldelse via aktiviteter, såsom fx at klatre, lave mad sammen, gå ture etc. Anything goes.
Altså, bliver du siddende derhjemme, så tror jeg, at det vil blive rigtig svært at komme videre.
Begynder du at dyrke motion alene og kun alene, så tror jeg også, at det bliver svært at komme videre.

Lærer du derimod at dele dig selv med andre gennem aktiviteter eller bare tale, så tror jeg det bliver en del nemmere.
Motion er jo altid godt, men jeg tror ofte, at det vigtige er, at man får dyrket det sammen med andre, og finder mening, anerkendelse og værdi i nye fællesskaber.
Det er helt klart også en smule angstprovokerende, at skulle lave nye ting, men tror i sidste ende, at det giver rigtig meget.

Fx hvis du har noget, du synes der kunne være interessant, så tag og dyrk det noget mere og helst med andre.
Og den følelse du har fået af coke, kan du prøve at integrere i dig uden coke. Altså, prøve at være på samme måde eller efterleve de værdier, som du synes coke giver dig (og er positive, ofc).

Håber det giver mening.


Alt det fysiske mht misbrugsstop ved jeg ikke meget om.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2017 00:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Nu lyder det til at du har brugt tingene mest alene, men det kan ikke stresses nok hvor vigtigt det er at man finder nye sociale sammenhænge at være i. Og det betyder, at hvis det skal lykkes, så er man nødt til at cutte snoren til ens 'venner' i misbrugsmiljøet. Det er selvfølgelig træls, hårdt osv osv, men alfa omega for at man ikke hænger i saksen er, at man adskiller sig fra de situationer og miljøer, der er forbundet med ens stofmisbrug, og at man får nye positive oplevelser i andre stoffrie sammenhænge.

Hvis det er sådan, at du går meget alene, og det er i den forbindelse, at du tyer til misbruget, så kom ud og mingeler med folk, selvom det også kan være både en angstprovokerende oplevelse i sig selv. Men det er fed gevinst, når man kommer ud over sig selv.

Har du prøvet samtaleterapi før? Altså med psykolog/psykoterapeut? Tror måske det kunne være en idé i forhold til at få talt om og bearbejdet de grundlæggende ting bag dit misbrug, det at tænke at 'alt er ligemeget' og lignende.

Held og lykke


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team