Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 17:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 dec 2017 20:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 dec 2017 20:35
Indlæg: 58
Hej derude.
Jeg vil lige starte ud med at sige jeg er 17 år og er for 2 måneder siden blevet opereret for Super Ventrikulær Takykardi. Har siden taget betablokere (metoprolol) 50mg. har trappet ned fra 50 til nu 12,5mg. Problemet er at når træner vægtløftning i fitness så efter bare 10min får jeg svært ved at trække vejret og meget høj puls. Jeg har et pulsarmbånd som siger min puls er 160 BPM

Jeg har undret mig meget over det. Er det noget i vil mene er meget normalt folks puls varier jo rigtig meget, men jeg synes da også det er underligt det med vejrtrækningen. Jeg har også tænkt på om det kunne være fordi jeg har trappet for hurtigt ned på betablokerene. Jeg har på en uge trappet ned fra 50mg til 12mg men jeg har jo ikke taget dem i så lang tid.

Hvis der er nogle derude som har en ide eller noget god input så må i meget gerne hjælpe mig fordi det gør så jeg ikke får trænet og dræner mig psykisk..... :(


Senest rettet af betamanman 20 dec 2017 22:47, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2017 21:06 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2485
Geografisk sted: Inside the animal
Rådfør dig med din læge eller kardiolog. Den slags her bør du tage ret alvorligt

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2017 21:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Har lige siddet og kigget mine maks puls igennem for de sidste par styrketræninger, og den højeste er 165 bpm. Så er der et par stykker hvor maks bpm er omkring 155 og et par stykker hvor den er på 145 i runde tal.

Har ingen erfaring overhovedet med betablokkere, så vil rådføre mig med egen læge hvis jeg var dig, som Frugthat også skriver :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2017 21:47 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 dec 2017 20:35
Indlæg: 58
Mange tak for jeres svar. Jeg har faktisk sagt det til min læge da jeg var hos lægen af anden årsag. Der sagde jeg til ham at jeg har haft det sådan når jeg træner. Han sagde at han tror det er meget normalt og nogle har en puls som er endnu højere og at jeg måske bare træner for hårdt eller bare hårdere end andre.

Meeen jeg træner med mine venner og jeg har snakket med dem om det. Jeg har derfor givet dem mit pulsarmbånd og taget deres puls under samme træningsforhold osv... og deres puls er ikke nær så høj som min deres er 30-35bpm mindre end min og det fucker helt vildt med mig..... fordi jeg self er bange for at der er noget i vejen...

Jeg træner 3-4om ugen og cykler til-fra Gym
-Drikker ikke voldsomme mængder alkohol


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2017 21:54 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Der er bare ikke to mennesker der har samme puls. Kender et par stykker der har en hvilepuls der er i den lave ende af 40, og kender endda en der har en der er endnu lavere, men han skal så vist også opereres fordi han har for stort et hjerte. Der ligger min hvilepuls jo og svinger mellem 66 og 54 alt efter hvor stresset jeg er (tror i hvert fald det er derfor).
Der er lige så stor forskel på folks makspuls og hvor mange slag hjertet slår under lign belastning (altså fx træning). Så tror ikke du skal ligge super meget i det, hvis din egen læge ikke har noget problem med din puls ligger der.
Har du prøvet at se hvor højt op du kan få din makspuls under sprint fx?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2017 21:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 dec 2017 20:35
Indlæg: 58
Min hvilepuls er 65-70

da jeg havde Superventrikulær takykardi anfald kunne jeg få puls på 220. nu er jeg blevet opereret og har ikke haft det siden men tror ikke det her har noget med Superventrikulær takykardi at gøre men nævner det lige alligevel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2017 18:56 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Hvordan blev du opereret? Ablation eller noget mere invasivt?

Pulsen ville jeg ikke tænke på, 160 er ikke galt i kortere perioder, men vejrtrækningen skal din læge altså tage alvorligt hvis det er vedvarende. Hvad hvis du dyrker cardio, får du så også problemer når pulsen er høj i længere tid eller er det kun styrketræning der forsager det?

Har du selv valgt at trappe ud af dine beta-blokkere? Det kan sagtens have en effekt.

Jeg er i øvrigt ikke læge.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2017 23:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 dec 2017 20:35
Indlæg: 58
Tak Randomname gode spørgsmål det kan måske hjælpe folk til at forstå min situation lidt bedre :)

Det var en ablation de gik gennem en vene fra min lyske til mit hjerte hvor de brændte en av knode i mit hjerte.

Hvis jeg dyrker cardio er det slet ikke så slemt det har jeg også undret mig meget over. Det er i hvert fald værst når jeg styrketræner med vægte og specielt ved øvelser som fx. Sqauts med ekstra vægt, dødløft og bænkpress.


Jeg har selv valgt at trappe ud af betablokerne fordi jeg føler mig depremeret når jeg tager dem ved dog ikke hvorfor.... ://


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2017 23:50 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Hvor meget snakkede du med din læge? Hvis ikke du gjorde opmærksom på, at du er trappet ud af beta-blokkere og oplever de her vejrtrækningsproblemer, så ring lige til ham/hende/dem i morgen.

Ikke at det behøver være noget vildt farligt, men beta-blokkere sænker blodtrykket og dine vejrtrækningsproblemer kunne være et for højt tryk i dit lille kredsløb. Du oplever det måske kun fordi dit blodtryk stiger ekstra, når du løfter tunge vægte i forhold til ved cardio.

Better safe than sorry. Humøret skal selvfølgelig også passes, men snak med folk omkring dig om det, eller din læge. Selvstændigt at stoppe med medicin er sjældent en god ide. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team