Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 apr 2024 15:51


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 jan 2018 17:33 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Hej peeps.
Undskylder på forhånd hvis tråden er misplaceret.

Jeg går og døjer med meget elendig søvn, får højst et par timer om natten og det har stået på i mindst 4 måneder nu (siden min overståede eksamen der fik mig ned med stress, efterfulgt af udtrapning fra suboxone - har sat sine spor). Har prøvet en del præparater, som desværre ikke kunne hjælpe, lige bortset fra benzoer, men det er jo ikke holdbart. Anyway, har skiftet til en ny læge som har udskrevet mig Mirtazapin HEXAL 15mg. Hun fortæller at jeg skal være obs på, at man skal indtrappes i det, og at man i de første 14 dage bliver en zombie, der får svært ved at passe arbejde og gå i skole (og sådan har jeg det jo i forvejen). Derfor har jeg ikke turde starte op på det endnu, da jeg er bange for at miste alt pga. indtrapningsperioden. Vil i den forbindelse høre, om der er nogen der har erfaringer med stoffet, og kan sætte nogle ord på hvor hårdt det er i starten? Hvad kan det sammenlignes med? Og evt. andre ting man bør være obs på?

Skal lige siges at jeg er stærkt depressiv lige pt, og hvis jeg samtidig bliver mere smadret oven i knolden end jeg er i forvejen, er jeg bange for at jeg ikke kan passe mit arbejde. Men vil på den anden side gerne fixe mit problem..

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2018 17:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Hvis det er for at sove bedre, så lyder det helt hen i vejret at bruge Mirtazapin - bivirkningerne lyder helt skøre i mine ører, vægtøgning og suicidale tanker (wtf): http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/3194

...går udfra, at du har prøvet melatonin og evt prikbladet perikon mod depressive tider?

Jeg er ikke læge og jeg kender dig ikke, men personligt ville jeg udtømme alle alternativer før jeg hoppede på et præparat som Mirtazapin..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2018 17:51 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Da jeg sad i et problem der minder om dit, dog ikke i en så voldsom grad, der var min redning altså god motion, meditation ( tibetansk buddhisme er klart at foretrække ) også kost ændring.

Få lavet et rigtigt motion's program som bliver skræddersyet til dig af en fysioterapeut, sammen med noget kostvejledning. jeg fik simpelthen ændret mit liv 180grader og er nu meget mere glad og tilpas, det at få sin søvn igen er nok noget det vigtigste her i verden, da ens hjerne kun kan komme af med affaldstoffer når vi sover, for mig var motion og vegetar kost sammen med meditation hen over en længere periode nok til at få mig tilbage på rette spor, jeg var svært deprimeret og led af social angst.

håber det kan give inspiration til en mindre kemisk behandling af mentale problemer :D god bedring !

+1 på prikbladet perikon og melatonin

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2018 19:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2082
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Jeg har fået Mirtazapin på recept. Imo virker de ikke rigtigt. Jeg får en langt bedre søvn på Quetiapin end Mirtazapin, dermed ikke sagt du skal tage dem - vil bare nævne de ikke er meget værd.

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2018 20:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
HopIFjordeN skrev:
Hvis det er for at sove bedre, så lyder det helt hen i vejret at bruge Mirtazapin - bivirkningerne lyder helt skøre i mine ører, vægtøgning og suicidale tanker (wtf): http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/3194

...går udfra, at du har prøvet melatonin og evt prikbladet perikon mod depressive tider?

Jeg er ikke læge og jeg kender dig ikke, men personligt ville jeg udtømme alle alternativer før jeg hoppede på et præparat som Mirtazapin..


Det er for at hjælpe på søvnen, at det samtidigt virker antidepressivt er bare bonus. Jeg fik det også anbefalet af min tidl. lærer i lægemiddelkundskab, som søvnmiddel, det skulle være noget nyt noget at man er begyndt at bruge det til dét. Men kan godt se, at det er helt hen i vejret med de bivirkninger. Forstår ikke at min nye læge kunne finde på at udskrive det efter en 10 minutters konsultation. Vægtøgning og selvmordstanker er nok det sidste jeg har brug for lige pt.

Jeg tager 4mg melatonin hver nat. Problemet er ikke så meget at falde i søvn, jeg vågner bare mange gange i løbet af natten, med en hjerterytme der hamrer derudaf, og kan slet ikke falde til ro igen.
Melatoninen virker ikke lang tid af gangen, men drømmer meget intenst i et par timer, og det er så hovedsageligt den søvn jeg får. Har aldrig hørt om prikbladet perikon, men det vil jeg helt klart tjekke ud :)

Jordforbindelse skrev:
Da jeg sad i et problem der minder om dit, dog ikke i en så voldsom grad, der var min redning altså god motion, meditation ( tibetansk buddhisme er klart at foretrække ) også kost ændring.

Få lavet et rigtigt motion's program som bliver skræddersyet til dig af en fysioterapeut, sammen med noget kostvejledning. jeg fik simpelthen ændret mit liv 180grader og er nu meget mere glad og tilpas, det at få sin søvn igen er nok noget det vigtigste her i verden, da ens hjerne kun kan komme af med affaldstoffer når vi sover, for mig var motion og vegetar kost sammen med meditation hen over en længere periode nok til at få mig tilbage på rette spor, jeg var svært deprimeret og led af social angst.

håber det kan give inspiration til en mindre kemisk behandling af mentale problemer :D god bedring !

+1 på prikbladet perikon og melatonin


Den 'kemiske' behandling er lidt den lette vej for mig, den helt store livsændring er lige pt. en alt for stor mundfuld. Orker ikke så meget, er smadret døgnet rundt. Startede til træning for en måned siden med min lillebror, men det blev lynhurtigt useriøst. Har tidligere været meget aktiv, i mange år, så tænker at det nok skal komme tilbage når jeg har overskudet. Jeg vil, og har virkelig brug for en radikal livændring, kan bare ikke lige nu. Men får skam mine grøntsager :D

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2018 20:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Ok, Mirtazapin er hermed stemt ud, tak for inputs. Har faktisk nogle quetiapin liggende, men har aldrig gidet tage dem pga. jeg aldrig har været fan af antipsykotika. Men halveringstiden lader til at være fin til at bruge som søvnmiddel. Vil lige høre lægen ad inden jeg kaster mig ud i det.
Ellers har jeg forsøgt et par gange med phenergan. Sover som en sten, men halveringstiden er såå lang (mener den er forskellig fra person til person, nogle er længere om at metabolisere det). Jeg er hvert fald smadret i en 12 timer mindst, og har svært ved at stå op. Men kom meget gerne med flere forslag

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2018 23:27 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Fik også Mirtazapin i en periode, min erfaring er at i opstarten slår det dig fuldstændigt ud. Jeg sov +12 timer om dagen og var stadig træt når jeg "vågnede".

Stoppede med at tage det fordi det gav en kraftig og uholdbar vægtøgning.

Det er sgu lidt det samme med de der anti-histaminer for mig, quetiapin påvirker mig meget på samme måde. Zombificiere dig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2018 05:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Jeg får selv Mirtazapin udskrevet som 45 mg smeltetabletter. Jeg har flere år brugt quetiapin til at sove på pga. stress i gymnasiet. Synes jeg var meget zombificeret dagen efter 100mg, men fandt så ud af at 25mg var fint til at slukke på.
Jeg er selv rigtig glad for Mirtazapinen og røre slet ikke quetiapin længere, efter de første par uger sløver den mig slet ikke til daglig, men gør derimod at jeg for første gang i mange år har fået det som jeg vil kalde en god nats søvn, så mange uger i træk. Er steget i lidt vægt, fra omkring de 60 - 65, som jeg har ligget på gennem LANG tid, har også i mange år ligget på de 50kg, til at veje ca 73kg. Så man kan kun sige at vægtøgning har været en fordel for mig.
Vurdere at vægtøgningen stammer fra den enorme fråder man får på, især hvis man også ryger. Det giver også kun mening i forhold til det jeg har puttet i hovedet.
Tror ikke at det ændre ens stofskifte, så hvis man kan holde ens fråder tilbage vurdere jeg ikke at det er et problem.
Synes også at sukker-trængen var størst de første 2-4 uger, og så vender man sig efterhånden til det. Men jeg er også ret godt til at vælge impulser jeg følger.

Har en teori om at meget af den antidepressive effekt egntligt bare stammer fra at man får en god søvnrytme og noget ordentligt at spise.
Bare det at jeg er kommet ind i en sund søvnrytme har gjort at jeg kan falde i søvn helt uden lægemidler igen!
Ved ikke hvor længe jeg regner med at tage det fast, da jeg slet ikke er deprimeret længere, men synes stadig at der er god at have i bagånden, hvis man trænger til en god nats søvn. Kan falde i søvn selv efter en god coke-aften.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2018 14:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
@Herminator
Fik du det udskrevet pga. søvnmangel? Det med vægtøgning lyder godt nok voldsomt. Gad godt vide om det er pga. øget appetit, eller om det er noget biologisk der sker i kroppen. Har søgt lidt, og der er åbenbart uklarhed over hvad der forårsager vægtøgningen: https://www.medscape.com/viewarticle/588676
Det ville dog slet ikke være et problem, hvis jeg kom igang med træningen. Der er kcal-overskud jo at foretrække, når man vil tage på i muskelmasse 8)
Forstår ikke helt det sidste du skriver - tager du det bare on/off? Så vidt jeg forstår skal der en længere udtrapning til, for at undgå alverdens bivirkninger/abstinenser eller hvad man vil kalde dem. Så man kan vel ikke bare tage dem efter behov?

Fedt at høre en positiv historie om det også, men tror jeg gemmer mirtazapinen væk lige foreløbig. Hvordan var de 25mg quetiapin at vågne op på? Der følte du dig ikke zombificeret?

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2018 00:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Jeg ser det også kun som positivt at jeg har taget på, nu skal jeg bare have omsat det til muskelmasse 8) Nej jeg tager det fast inden jeg skal sove. Har altid haft svært ved at huske at spise mine vitamin piller, men dem her husker jeg. Men jeg kan sagtens ligge mig til at tage en lur på sofaen, eller glemme at tage dem enkelte nætter og der sover jeg som en sten.
Jou, var da en smule zombified, men ikke meget sammenlighente med 100 eller 50mg for den sags skyld, og stadig mindre end hvis jeg slet ikke havde fået noget søvn.
Og tak for artiklen, det passer fint med mine egne observationer, tror ikke at jeg ville tage på hvis jeg ikke forsøgte på det. Efter 4 uger havde jeg i hvert fald styr på min fråder igen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2018 17:37 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Lige en lille update.
Prøvede quetiapin 25mg og fik sgu sovet - men som i også siger, går man i zombiemode dagen efter. Kunne ikke rigtig fokusere, havde svært ved at køre bil etc, ikke så fedt.
Siden er jeg så begyndt at bruge GBL om natten. Det er faktisk vildt godt til formålet. Tager 1-3 doser, afhængigt af hvor hurtigt jeg starter med at vågne om natten. Halveringstiden er kort, hvilket er fedt, for så er jeg ikke så smadret om morgen (som ved de andre præparater). Og så gør dopamin rebounden mig også frisk. Det er dog lidt bøvlet at skulle stå og rode med sprøjte og glas når der skal doseres midt om natten. Og har en anelse tømmermænd tidligt på dagen, dog til at leve med.
Nu har jeg kun gjort dette i en kort periode, men tænker på om det egentlig er lidt fucked up det jeg har gang i? Kan jeg risikere at der opstår tolerance ved at gøre dette i længere tid? Det er kun 1-3 doser 5 dage om ugen, tager det slet ikke i dag-timerne. Jeg er lidt i tvivl om afhængigheden opstår som følge af binges, eller om det også kan ske ved at administrere det på den her måde? Indtil videre er doserne de samme, og virker lige effektivt.
Skriver da jeg vitterligt er i tvivl, hvis det er et skråplan vil jeg gerne stoppe i god tid. Hvis ikke det er, så har jeg fundet en midlertidig løsning på mine søvnproblemer :gud:

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2018 10:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 mar 2018 16:26
Indlæg: 2
Fedt, at du har fået sovet ordentligt igen! Som du selv er inde på, tror jeg dog også, at du skal være påpasselig med at bruge den løsning på længere sigt. Jeg ved ikke noget om risikoen for at udvikle tolerance overfor det, men uanset ville jeg arbejde på at finde en måde at kunne sove på uden at tage noget kemisk. Selv med en mindre dosis, er jeg bange for at det er et skråplan, hvis du er nødt til at have det hver nat for at sove. Ligesom en anden skriver, så har jeg også god erfaring med at motion og sund kost altså virkelig kan gøre noget godt for søvnen. Måske du har lidt mere overskud til at gøre noget for dig selv på den konto, nu hvor du endelig får sovet ok? Altså at din nuværende (måske kortsigtede) løsning kan være med til at kickstarte en lidt sundere livsstil, der på længere sigt kan hjælpe? Held og lykke med det i hvert fald!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2023 15:59 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 jul 2023 15:58
Indlæg: 1
Jeg har prøvet det, det havde ikke nogen egentlig effekt på mig, udover at jeg fik en del bivirkninger som tørhed i munden og svimmelhed. Normalvis skal der også gå en periode på 1 - 3 måneder, før man mærker nogen egentlig effekt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2024 18:32 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2024 21:19
Indlæg: 5
Det medfører desværre ofte, at du hurtigt tager på i vægt.
Jeg kunne ikke vænne mig til at være 15 kilo overvægtig


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team