Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 12:48


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 dec 2018 20:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 dec 2012 21:46
Indlæg: 266
Hej alle

I de seneste par år har medierne rapporteret om flere hændelser med unge mænd, der er døde af at have taget MDMA.

Det er lang tid siden, jeg selv har taget eller læst om stoffet, men jeg mindes da en klar konsensus om, at MDMA generelt ikke er noget, man risikerer at dø af, medmindre man tager ekstreme mængde - altså op mod et helt gram eller noget i den dur. Og en normaldosis ligger jo gerne på 100-150 mg.

Nu er det længe siden, jeg har været her på boardet, og jeg ved ikke, om emnet har været oppe at vende. Men hvad tænker I herinde om de her dødsfald? Jeg går ikke ud fra, alle informationer er frit tilgængelige, men kan vi ikke være ret sikre på, at de her drenge på tragisk vis er døde, fordi de har taget helt hjernedøde mængder?

Med andre ord: Det er ikke sådan, at der pludselig er kommet ny viden om stoffet, der peger på, at man risikerer at kradse af, selv hvis man har en ansvarlig tilgang til dosis og generel HR?

Kh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2018 21:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Nej, der er ikke kommet ny/opdateret viden eller ny LD50 på MDMA mig bekendt. Og man ved jo intet om ofrenes helbredsmæssige eller medicinske situation. Det kunne jo være at de alle har været på SSRI og at det var den cocktail der gjorde at de kradsede. Men det ved vi jo ikke, medierne undersøger ikke sagerne i dybden, og det skulle undre mig om politiet gjorde..

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2018 00:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Altså sager fra medierne kan skæres ned til: mangel på viden = ekstreme og uansvarlige doser = død og ødelæggelse.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2018 00:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 dec 2012 21:46
Indlæg: 266
Mr. Gone skrev:
Er der desuden nogen, der har set noget troværdigt retskemisk bevis på, at det rent faktisk ER MDMA, de unge er døde af? Jeg har ikke, jeg har udelukkende læst mediernes uinformative artikler, og de propper jo bare ordet MDMA på, hvis de har hørt det et sted..


Det har jeg ikke, men jeg går ud fra, at det ville komme frem, hvis man under en obduktion havde fundet andre spændende ting - det ville jo være en god historie.

Til gengæld så jeg, at der faldt dom i den seneste OD-sag i dag, hvor det blev udpenslet, at der var tale om meget store mængder MDMA. En 16 årig dreng har siddet med en flaske sodavand med et helt gram MDMA i og taget flere store slurke på meget kort tid, fordi han var utålmodig over, at virkningen ikke kom.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2018 22:40 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Nogle mennesker er tilsyneladende mere sensitive overfor mdma end andre. De seneste år har der været en stigning i mdma-relaterede dødsfald, som sandsynligvis har noget at gøre med, at pillerne er blevet stærkere. Det virker også som om, at vi ikke kan bruge LD50 til så meget, når det kommer til mdma. De fleste dødsfald skyldes ikke en toksisk dose. Men derimod efterfølgende komplikationer ved en for høj dose.

Citat:
MDMA-related deaths are rarely the result of an overdose, and calling them overdoses is dangerous and negligent. It sends the message that “you will be okay as long as you don’t take too much,” which is simply not true. In the vast majority of cases of MDMA-related deaths, where no other drugs were found in the person’s bloodstream, the deceased had taken a dose within the normal range for appropriate therapeutic or recreational use.

Taget fra: https://dancesafe.org/mdma-related-deat ... overdoses/

@Mr. Gone: Uden at kende politiets præcise procedurer, så er det så vidt jeg ved, helt standard at lave en drug-screening ved en formodet overdosis.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2018 00:18 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Citatet gælder ikke for danske forhold. I alle de dødsfald, der har været i Danmark, har personen taget væsentlig mere end hvad der er normalt. De har alle sammen taget langt over et halvt gram, mens den normale dosis ligger på 100-150 mg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2018 20:42 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Hvorfor skulle danskeres fysiologi være anderledes end amerikaneres?

I denne artikel lyder det som om, hun kun har taget en pille:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/polit ... indes-doed

I de fleste tilfælde kender man nok ikke den præcise dosis indtaget. Men LD50 for mdma er 350 mg/kg for rotter (erowid). Dvs en dosis på 21 gram mdma for en person på 60 kg, hvilket nok må siges at være en ret høj mængde stof at skulle indtage. Selvfølgelig er det LD50, hvilket vil sige 50% af rotterne døde. Men det virker alligevel som om, det ikke fortæller os så meget om toksiciteten for mennesker. Eller at der ihvertfald er nogle ting, vi ikke helt forstår.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 dec 2018 14:11 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Jeg er med på at nogle mennesker kan være særlig sensitive. Men jeg tror ikke de er så sensitive, at de dør af at indtage en normal dosis. Dit danske citat siger ikke noget om at pigen kun tog en enkelt pille. I øvrigt kan piller være så stærke at de indeholder op til 400 mg. MDMA.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team