Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 05:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
jeg har i et par år nu følt jeg ikke ku trække vejret helt ned, det føles som om jeg ikke kan få vejret ordentligt eller trække det ordentligt ned, jeg har dog også fået afhvide mine lunger ikke er hvad de har været men nogen gange er der ingen gener andre gange føles det som noget der aldrig stopper og det føles som om jeg skal dø, jeg tror det er en angst der er kommet til udtryk ved mine dårlige lunger, dog burde de ikke være så dårlige at jeg ikke kan få vejret og det kan jeg jo også godt ellers var jeg jo nok død, hvad kan jeg gøre når angsten kommer for at få vejret trukket helt ned?

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Du kan købe en iltmåler til at sætte på fingeren og bekræfte/berolige dig selv i en ængstelig stund med visheden om, at dit blod bliver iltet, når du trækker vejret. :D De er ikke helt billige, men kan købes på nettet. Prøv at søge på ‘oximeter’. Når du er grebet af angst er det et spørgsmål om at få øje på det og anerkende det for hvad det er, der kan det hjælpe med fx et objektivt måleinstrument, og så få gang i frontallapperne så du kan få reguleret dig selv ned. Du kan også eksperimentere med forskellige strategier/afledningsmanøvrer til at få opmærksomheden hen på noget andet. Hvis det plager dig meget og har du svært ved at finde noget, der virker, kan du betale for et par sessioner hos en terapeut/psykolog med speciale i cbt/kognitiv adfærdsterapi. Det er billigere, hvis du får en henvisning, hvilket er nemt hvis du lider af angst, men udbudet er mindre.

Det kedelige svar ift lungekapacitet er, at du kan hjælpe dig selv med konditionstræning og evt. rygestop. Og hvis du fortsat er bekymret, kan du bide i det sure æble og gå til lægen. Og tro mig, jeg forstår udemærket, hvis du skyer folk af den profession.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]