Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 22:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Sporeblanding
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg tror, jeg er på Jorden?
Halloj!

Jeg er skal også til at gro mine egne for første gang, og har læst rundt omkring her på psy.dk og andre steder, og vil mene jeg er ved at få rimelig godt styr på det.

Jeg kan dog ikke finde noget om, hvor meget spore der skal til en opblanding. Det kan godt være jeg har misset noget, men min logik siger mig bare, at der må da være et forhold imellem hvor meget/mange spore jeg skal have, og hvor stor en opløsning jeg laver, altså hvor mange kager jeg vil lave...

På forhånd tak!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er sgu ikke sværere end at afregne ca. 2,5-5mL opløsning til hver kage, gange op med antallet af kager og smide printet i væsken...
Desto højere koncentrationen af sporer er, desto hurtigere kommer myceliet frem.

Overvej at læse om flydende kulturer og starte op vha. af den metode. Det gør hele processen meget hurtigere og så er det ganske nemt.

Junior medlem
Brugeravatar

Så det du siger er, at det er ligemeget hvor meget spore jeg putter i opløsningen, men jo mere desto bedre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, jeg skrev at du skulle afmåle hvor meget væske du har brug for og så putte et helt print i væsken. Mindre kan sagtens gøre det, men nu er sporeprint jo ikke ligefrem en mangelvare i svampedyrkernes univers.

Junior medlem

Hvis du gerne vil spare på sporeprintet og ikke bruge det hele, kan du som nævnt lave en flydende kultur (LC = liquid culture). På den måde kan du opformere lidt sporer til en masse mycelie, som du så kan bruge til at inokulere med.
Der er fine guides til hvordan du laver dig en LC, så bare søg lidt :)

Medlem

Når jeg har lavet sporeblanding selv har jeg ikke brugt mere end ca 2x2mm af sporeprintet til 10ml vand, det har været mere end rigeligt, der ligger jo forholdsvis mange små sataner på sådan et stykke. Så du skal ikke være nervøs for at bruge for lidt.

Junior medlem
Brugeravatar

Super, det var bare det jeg ville vide. Kunne jo godt være, at man skulle bruge spore fra flere svampe, hvis man vil lave mange kager. Men spore fra en enkelt svamp rækker langt.

Mange tak! :)

Et kort andet spørgsmål. Gør det noget, at man har forskellige slags svampe voksene i samme kasse?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, det gør ikke noget. Det kan man sagtens.

Som eksempel på hvor langt et sporeprint kan række, så har jeg eksempelvis for nyligt brugt et enkelt p. cubensis-print til at lave en halv liter væske. I og med man kan nøjes med 2,5 milliliter væske pr. kage, så kan du se sådan et print rækker ret langt:)

Junior medlem
Brugeravatar

Sweet! :) tak!

Nu er alt også ved at være klar, mangler bare den skide trykkoger!..

Hvad er en passende størrelse for kagerne forresten? Ikke så vigtigt, men kan bare ikke rigtig finde nogle ordentlige glas, og så kan jeg vel lige så godt spørge, nu når jeg er igang. Jeg har set de bliver lavet i 250ml glas, men kan man lave dem på 100ml og hvad 500ml?

Dedikeret medlem

Det kan man da i hvert fald. 500ml er faktisk en meget god størrelse til en kage, IMO.
Jeg tror du ville få mange af dine spørgsmål besvaret (og en masse ekstra viden med i købet) ved at se alle "Let's Grow Mushrooms"-videoerne.
Nogen af dem (alle?) kan findes her: Google video søgning

Junior medlem

Til "banantyven", vil lige sige mht trykkoger. Jeg ville selvfølgelig gerne have en, men har det ikke og har med fin succes lavet sclerotia (philosphers stone) på brune ris hvor glassene er kogt i en alm. gryde 1 time pr. dag, 2-3 dage i træk. Har for kort tid siden sat igang med pf-tek glas på samme måde, men kan her ikke sige om det bliver en succes endnu...
Min pointe er at det nok ikke er helt nødvendigt med en trykkoger for at prøve af om svampedyrkning er "en hobby" man vil fortsætte med.... Og en trykkoger koster jo en rimelig slat synes jeg. Den gør selvfølgelig tingene lidt nemmere, hurtigere og bedre, men synes lige jeg ville nævne det :)

Dedikeret medlem

IceandFire skrev:
Til "banantyven", vil lige sige mht trykkoger. Jeg ville selvfølgelig gerne have en, men har det ikke og har med fin succes lavet sclerotia (philosphers stone) på brune ris hvor glassene er kogt i en alm. gryde 1 time pr. dag, 2-3 dage i træk.

God metode :) Kunne måske forbedres ved først at lade rugkernerne stå i vand ved stuetemperatur eller lige derover i en dags tid, for at lade de hårdføre endosporer (som tit findes på korn) klækkes og derved gøre dem nemmere at dræbe under kogningen..

Medlem

Hvis du bare laver rismel kager er to timer i en almindelig gryde rigeligt. Bare smid en viskestykke eller andet i bunden af gryden så dine beholdere ikke står direkte på bunden af gryden og fyld vand i gryden jævnligt så den ikke koger tør. Med hensyn til kagernes størrelse betyder det ikke så meget, jo større kager, jo længere tid tager det dem at blive koloniseret. Dog har jeg bedst erfaring med at lave dem med stor overflade og ikke så tykke. Det er ikke et krav at du bruger glas, jeg har glimrende erfaringer med små firkantede plastic kasser fra Fakta til 10 kr stykket. Det er kun fantasien der sætter grænser :P

Junior medlem
Brugeravatar

Når, jeg havde slet ikke overvejet, at det kunne være plastik. Var bare gået ud fra at det skulle være glas, og helst syltetøjsglas. De kan sagtens tåle at blive kogt?

Hmm, nu har jeg bestilt en trykkoger over ebay. En stor 11 liters til 450 kr. med porto, så det er under halv pris af, hvad jeg har kunne finde fra danske forhandlere. Den er jo også god til mad og energisparende, det var i hvert i faldet hvad jeg fortalte mig selv for at retfærdiggøre købet :P

Jeg går ud fra jeg bare må prøve mig frem fra nu af :). En sidste ting jeg har undret mig over er, at i flere steder her inde snakker om akvariepumper i et glas vand til at opretholde en en tilstrækkelig luftfugtighed. Men jeg kan ikke helt se hvad den gør, som et glas vand uden pumpe vil gøre? Jeg vil egentlig bare finde en halvbillig løsning, så jeg ikke behøver at fugte svampene manuelt hver dag...

Medlem

banantyven skrev:
Når, jeg havde slet ikke overvejet, at det kunne være plastik. Var bare gået ud fra at det skulle være glas, og helst syltetøjsglas. De kan sagtens tåle at blive kogt?

Hmm, nu har jeg bestilt en trykkoger over ebay. En stor 11 liters til 450 kr. med porto, så det er under halv pris af, hvad jeg har kunne finde fra danske forhandlere. Den er jo også god til mad og energisparende, det var i hvert i faldet hvad jeg fortalte mig selv for at retfærdiggøre købet :P

Jeg går ud fra jeg bare må prøve mig frem fra nu af :). En sidste ting jeg har undret mig over er, at i flere steder her inde snakker om akvariepumper i et glas vand til at opretholde en en tilstrækkelig luftfugtighed. Men jeg kan ikke helt se hvad den gør, som et glas vand uden pumpe vil gøre? Jeg vil egentlig bare finde en halvbillig løsning, så jeg ikke behøver at fugte svampene manuelt hver dag...

Lyt til Røvsnaps :D

De fleste plastic beholdere kan sagtens tåle at blive kogt, lige for tiden bruger jeg dog varmefaste plastic poser, det er det bedste jeg har prøvet :P

Det er ikke nødvendigt med pumper og andet skidt, stil dine kager på en tallerken i en bedroller med vand i bunden og låg på. Mange vil sige at du så skal lufte ud 3 gange om dagen, lufter du ud hver anden eller tredje dag er det fint fint. Der er mange der gør det her til en videnskab, men det kan gøres nemt. Hvis der er noget i "The røvsnaps setup" du er i tvivl om skriver du bare. :D

Glæder mig til at høre mere om dit projekt.

Junior medlem

Geografisk sted: Lige her lige nu
Nu er det ikke for at gøre dig nedtrykt, men da jeg købte en trykkoger var det via XXX (eller var det XXXXX?) og den kostede 50kr :)

Men ud over det er svampedyrkning nogenlunde let at gå til som så mange andre har skrevet........

edit: navne fjernet, havde glemt at der ikke må henvises til forhandlere........

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]