Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 05:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa

Jeg er nybegynder i faget, og er igang med mit første grow. Umiddelbart ser det hele fint ud - det må jeg lade eksperterne bedømme.
Jeg har læst mig frem til at det er en god idé at fjerne aborterede svampe. Problemet er at størstedelen af mine svampe gror ud fra samme stilk - er det nok blot at fjerne toppen på svampen som er blevet sort / grønlig i toppen?

Billede

Her er et billede jeg tog, efter at have skåret toppen af. I øvrigt er kødet som I kan se helt blåt inden i! Det er vel pga. psilocybinen?
Er i øvrigt lidt i tvivl om, om det hele ellers ser ordenligt ud. Alle svampene gror i dynger som på billedet - men bunden er i virkeligheden ikke grøn som den ser ud. Kridhvidt mycelie og vermiculite er det eneste der kan ses. Tror det er lyset der gør det :)

Her er et billede af hele situationen som den ser ud nu pt.:
Billede

Takker på forhånd for svar ;)

Mvh

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Jeg havde fjernet aborten og fulgt udviklingen af de andre svampe :)

Junior medlem

Jeg har skam allerede fjernet aborten - du kan se på det øverste billede hvor jeg har skåret den fra. Mit spørgsmål lå mere i, om det var fint sådan som jeg nu havde gjort dette, og om det hele ellers så fint ud?

Men tak for svaret, jeg følger skam også udviklingen nøje. Det er svært at lade være med at kigge til de små babier hele tiden ;)

Mvh

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Undskyld, troede bare du havde skåret hatten af. Men ja, det er en god ide at fjerne den, så man afværger en evt. kontamination forårsaget af aborten. Du kan fint fortsætte dit grow ubekymret, i hvert fald så længe du har arbejdet nogenlunde sterilt da du fjernede aborten :)

Junior medlem

Kajkage skrev:
Undskyld, troede bare du havde skåret hatten af. Men ja, det er en god ide at fjerne den, så man afværger en evt. kontamination forårsaget af aborten. Du kan fint fortsætte dit grow ubekymret, i hvert fald så længe du har arbejdet nogenlunde sterilt da du fjernede aborten :)

Har skam arbejdet sterilt under hele processen :D bunden af svampen sidder der dog stadig, som man kan se på første billede.

Junior medlem

Der er ikke større risiko for at en abort kontaminerer end for at nogen af de andre svampe gør det, så der er ikke nogen god grund til høste aborterne tidligt, med mindre man gerne vil have sig en lille godbid. Når den var blevet grøn-sort så er et typisk et tegn på lidt bakterier men det er ikke noget der sådan spredes til andre svampe, ligesom mugkontaminationer, men den er da ikke så lækker/sund at spise så. Men når du så fjerner toppen, kan den samme bakterievækst også let begynde at vokse i den åbne stok. Anyway.. det ser godt ud! Tillykke med svampene.

Junior medlem

Mange tak for svarene. Jeg fjernede så de få aborter, men dagen efter var svampene sgu klar til høst, så det havde nok ikke været et større problem.

I øvrigt;

Billede

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Nam! Det er sgu da en lækker høst, der er mange der har åbnet hatten :) Tillykke!

Junior medlem

Mange tak! Var cirka 60gram friske på første hug.

Nu er der så fyldt med sporer på mediet, det har ikke nogen betydning for evt. senere flush'? Skal jeg bare dunke kagerne og så tilbage i den gamle 12/12 rytme? :)

Og vil der ske noget ved at jeg venter et par dage med at dunke? Skal på Roskilde lørdag morgen, så har arrangeret en babysitter til kagerne fra fredag :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja, jeg tænkte nok de havde smidt sporerne, sådan som hattene var slået ud. Det har ikke videre betydning.

Ja, du gør bare som du hidtil har gjort med dunk og 12/12. Sæt kittet i køleskabet i en lufttæt pose, hvis du vil vente med at dunke :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]