Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 16:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg tror, jeg er på Jorden?
Jeg kan ikke rigtig se, hvad det er, og der kommer hele tiden mere af det. Ville ikke bekymre mig så meget, hvis det bare var helt hvidt, men det ligner det er drysset med noget sort pulver w/e, og hvis man rør ved det, bliver det til en klump sort snask.

Har sat en finger på et af billederne, så i kan se hvor stort og hvor meget der er.

http://img822.imageshack.us/i/dsc07212wa.jpg/
http://img854.imageshack.us/i/dsc07213d.jpg/
http://img94.imageshack.us/i/dsc07214v.jpg/

Min egen teori er, at der muligvis er for meget fugt i min kasse.

Any sujestions?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det der ser ikke sundt ud, og er meget i tvivl om den der kage der stadig er funktionel.
Har den pinnet før?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg havde på et tidspunkt noget ligende i et af mine grows. Det lignede mest af alt vat, som var lagt hen over hele overfladen, meget lignende dit. Jeg lod det være, og det begyndte at pinne efter en uges tid med friske sunde svampe.
Jeg mindes dog ikke at det havde et sort skær over sig, som man kan se på dine billeder. Men giv det nogle dage, og post nogle nye billeder af det.

En anden ting...Det er måske ikke så smart, at sidde og prikke i kagen med ens fedtede fingre ;)

Medlem
Brugeravatar

Som du selv nævner, vil jeg tro det skyldes for høj luftfugtighed. Forsøg at lufte ud 3 gange om dagen og se om det ikke bliver bedre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

DaftPede skrev:
Som du selv nævner, vil jeg tro det skyldes for høj luftfugtighed. Forsøg at lufte ud 3 gange om dagen og se om det ikke bliver bedre.

Hvad baserer du det på?

Det ligner kontamination.

Medlem
Brugeravatar

Manze skrev:
DaftPede skrev:

Hvad baserer du det på?

Det ligner kontamination.

I forbindelse med mine egne grows har jeg læst en shitload af posts på shroomery m.m., og "fluffy" mycelium på den måde er ofte et tegn på for høj fugtighed.

Edit: om det allerede er kontamineret skal jeg ikke kunne sige, derfor anbefaler jeg at lufte ud og se om den alligevel begynder at pinne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kunne også meget vel være cobweb mold som oftest kommer af for høj fugtighed og temperatur, som Daftpede også rigtig nok skriver. Om det kan redes ved blot at udlufte lidt skal jeg ikke kunne sige noget om, men prøv at se om det kan hjælpe på det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BehindMind skrev:
Det kunne også meget vel være cobweb mold som oftest kommer af for høj fugtighed og temperatur, som Daftpede også rigtig nok skriver. Om det kan redes ved blot at udlufte lidt skal jeg ikke kunne sige noget om, men prøv at se om det kan hjælpe på det.

Ærlig talt ser det der ikke ud til at kunne redes.
Og det her er jo ikke "fluffy" som i når det vokser op ad svampen. det her er jo.. ja.. ihvertfald ikke fluffy.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Et casing kan sagtens pinne med sunde svampe selvom det er dækket af et lag cobweb-lignende mycelium, hvis det vel og mærket er "sundt" (helt hvidt)

...At dette så ikke ser videre sundt ud giver jeg dig ret i, men man kan vel sagtens prøve at redde det.

Edit: Fora som shroomery og mycotopia anbefaler også at man kan prøve at redde det ved at lufte ud og evt spraye med H202.

Junior medlem

Der er flere forskellige mugarter på den casing og det er lige til at smide a.. H til, og gør det med det samme. Noget af det "fluffy" kan godt lige spindelvævsmug men det er ikke spindelvævsmug der giver det sorte og så vidt jeg kan se er der også grønne pletter, og hvis du lod det vokse kan jeg se trichoderma eller penicillin mycelie der gør klar til endnu flere grønne plamager. Farverne skyldes mugsporer og de vil forurene hele dit growspace hvis du ikke kaster det ud. Det er altså kontamination som følge af manglende sterílisation eller pasteurisation, forurenet sporeopløsning eller usterile forhold på kritiske tidspunkter, og har intet at gøre med fugtighed. Væksten af "fluffy" mycelie, for eksempel når stænglerne bliver helt lodne af "hår", skyldes netop høj luftfugtighed, men det er altså noget andet end det man ser her. Spindelvævsmug kan som Behind Mind skriver fjernes med H202 opløsning og det er i høj grad manglende frisk luft, der er medvirkende årsag. Forstået på den måde at hvis det hele er rent og pænt kommer der ingen mug, men hvis der er lidt vækst af spindelvævsmug så vil det i modsætning til svampe virkeligt trives i et iltfattigt miljø.

Hvis det er noget du har købt og det er første flush der er i gang så er det nok en bytter, for så er det 95% sikkert at det er producenten der har fucket i det, hvis ikke du lige frem har siddet og tørret røv i growkittet. Send billederne til producenten. Hvis det er noget du selv har lavet må du gå igennem din procedure og prøve at regne ud hvor fejlen eller fejlene sandsynligvis er opstået. En typisk årsag til det her er sløseri med forberedelse af casing, men der er selvfølgelig en række andre mulige fejlkilder også.

Hilsen
E

Junior medlem
Brugeravatar

Du har sku nok ret E, det var også lidt hvad jeg selv mistænkte, for det hverken ser eller lugter videre sundt. Fandens, der er næsten 3 liter mycelium-på-rug i den kasse. Det har taget mere end en måned at gro.
Du siger, at jeg skal smide det væk med det samme. Nu har jeg skabt noget andet liv i min kasse, så er jeg nysgerrig. Hvilke konsekvenser vil det evt. have?

Tak for god feedback folkens!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det er kontamineret, så skal du være meget påpasselig med at tømme og rengøre det, da det ellers kan sprede sporer, som kan ødelægge fremtidige grows.

Tøm det forsigtigt ned i en sort sæt som du med det samme forsegler. Rengør derefter dit grokammer eller smid det ud, hvis du ikke har i sinde at bruge det igen. Du skal helst gøre alt dette udenfor, hvis det er muligt.

Rengør rummet grundigt evt. med en H202 opløsning, samt alt udstyr du har brugt til projektet.

Det er et helvede at komme af med, når du først har fået det ind, og det kan skabe meget ravage i dine fremtidige projekter, hvis du ikke er påpasselig med det.

Junior medlem
Brugeravatar

Men det kan ikke være farligt for mig vel?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, det er ikke direkte farligt for mennesker. Men som sagt kan det noget stads for dine fremtidige grows, hvis du ikke kommer ordenlig af med det.

Fandt også lige dette link til dig. Så kan du spotte en kontamination en anden gang.

http://www.shroomery.org/5276/What-are- ... om-culture

Edit: Nu tager jeg godt nok udgangspunkt i grøn mug (green mold), men det er vel bedre at tage sine forholdsregler, og være på den sikre side.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]