Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 23:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Odense
Hej.

Jeg har lige tørret 200g svampe (Mckenneii) Efter tørring var der kun 31g.. Er det normalt at der er så lidt bagefter, og virker de 31g som 200g?

Medlem

Hejsa.
Ja, det er helt normalt.

http://wwww.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=22519
Citat:
Tørre svampe giver en fin lyd når de brækkes over. De tørrede svampe vil veje ca. 1/10-del af den oprindelige vægt -- 200 gram friske vil således blive til ca. 20 gram tørrede -- og deres potens bliver tilsvarende større.

Edit: Der er rigtig mange spørgsmål som allerede er besvaret. Mange af dem vedrørende psilocybin svampe er i den tråd jeg har givet link til, og ellers kan de findes ved en søgning på søgemaskinen.

Velkommen til :)

Junior medlem

Hej igen.

Nu har jeg haft mine svampe liggende foran en blæser i 4 dage. De er meget stive i det, men de er ikke så tørre at de knækker når jeg bøjer dem. Det var leverandøren der anbefalede en blæser, men nu vil jeg høre om der skulle være en anden metode, som jeg kan bruge, uden at ødelægge dem?

Jeg ved at der er mange tråde med tørring, men det ser ud til at der er mange delte meninger om det. Derfor ville jeg gerne have et råd fra en som har gjort det i ualmindelige tider, så jeg er helt sikker på at jeg ikke gør noget forkert.

Medlem

Jeg plejer selv at lufttørre mine svampe i 3 dage ca. ( Jeg plejer at halvere og dele dem i nogle fine strimler på langs) Efterfølgende tørrer jeg dem knastørre på noget avispapir i en varmluftsovn ved 30 grader.
Det fungerer fint for mig, og svampene er stadig meget potente.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lorte øen
Jeg plejer at tørre dem en uge på avis papir og derefter putte dem i en pose sammen med silica gel poser, så man er sikker på de bliver knastørre.

Junior medlem

Det jeg ikke forstår er at man siger at de friske svampe skal opbevares i køleskab. Men hvis man tørrer dem, så må de godt ligge en uge uden for køleskab på avispapir. For mig giver det ikke nogen mening?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Det jeg ikke forstår er at man siger at de friske svampe skal opbevares i køleskab. Men hvis man tørrer dem, så må de godt ligge en uge uden for køleskab på avispapir. For mig giver det ikke nogen mening?

Det er vel vandet i dem, der får dem til at rådne, hvis de ikke bliver tørret. Fjerner du det, fjerner du også risikoen for at de går i forrådnelse.

Junior medlem

Men du skal tænke på at det tager vandet en uge at komme ud af svampen. Så vidt jeg kan forstå.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Mjaaaa, det tager et par dage inden alt vandet er ude af svampen. Der vil jo hele tiden fordampe noget, og derved vil koncentrationen af vand i svampen gradvist blive mindre. Dvs at der de sidste dage af tørringen næsten ikke er noget vand tilbage.

Junior medlem

Det kan der være noget om.. Prøver sgu den med at lægge dem i noget avis. Så ser jeg hvordan det udvikler sig.

Medlem

FUGTFJERNER (tror det er calciumchlorid). Find en opbevaringsboks med gitter så svampene ikke kommer i kontakt med fugtfjerneren. Har prøvet alt fra tørring i ovn til blæser osv. osv.. Fugtfjerner giver det bedste resultat.

Når svampene er 100 % tørre, så kan du smide dem i et glas sammen med et kaffefilter med fugtfjerner. Så holder de sig!

Junior medlem

Hej, jeg har lige været ude og købe det der fugtfjerner. Der står på posen at det bliver flydende når det er mættet med vand.. Er det ikke farligt at det bliver flydende, hvis det løber ud i svampene?

Hvordan bruger du det?

Medlem

Amiond skrev:
Hej, jeg har lige været ude og købe det der fugtfjerner. Der står på posen at det bliver flydende når det er mættet med vand.. Er det ikke farligt at det bliver flydende, hvis det løber ud i svampene?

Hvordan bruger du det?

Ja, dine svampe skal helst ikke komme i kontakt med dit calciumklorid. Det kan trænge ind i svampene, og det er vist ikke særlig sundt for kroppen.

Tjek dette link: https://mycotopia.net/forums/fungi-magic-mushrooms/71298-calcium-chloride-drying-shrooms.html

Hvis du benytter f.eks et kaffefilter til dit calciumklorid, så hold øje med det, og sørg for at udskifte det efter noget tid, så du ikke risikerer at det bliver flydende og får kontakt med svampene.

Junior medlem

Hej.

Jeg prøvede et forsøg med blæseren. Jeg satte den på minimum og flyttede svampene så langt væk fra blæseren at vinden kun lige rørte dem. Efter det forsøg var de så tørre at man kunne knække dem på 24 timer. Tidligere havde jeg dem tæt på blæseren og de kunne ikke engang knækkes efter 4 dage. Nu har jeg så smidt dem i en lufttæt bøtte med calciumklorid.

Hvis andre har problemer med blæser, så prøv ovenstående.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]