Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 23:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Goddag, jeg fik i dag en lidt sjov ide om at det kunne da være interessant at have et svampe "biome" hjemme på værelset. Altså et svampe habitat som ser naturligt ud.
Tænkte så på om man bare kunne grave nogle svampe op ude fra naturen og bare placere i en plastik boks derhjemme? Ville det fungere? Ville svampene gro eller dø ud med det samme?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Den idé tror jeg alle svampesamlere har haft, jeg har aldrig fået det til at gro. Flimmer prøvede engang at dyrke SN fra sporer, men med ringe held. Hvis du vil have svampe groende på værelset er Psi. cubensis det bedste bud.
Hvis du alligevel vil forsøge, så husk at grave mycelium op.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

P. semilanceata, som er den psilo svamp der vokser herhjemme, er notorisk svær at dyrke indendør's. Af folk fra TMC kender jeg kun til Workman der har fået den til at lave frugt en enkel gang og det var vel mest for at se om det overhoved kan lade sig gøre. Så var der en artikel som Sten Larris har i bladet "Svamp" i 1988 -i øvrigt den første artikel om dyrkning af P.cubensis i DK- hvor der er et billede af et syltetøjsglas hvorfra der vokser SN.
Men du spør' jo ikke om man kan dyrke dem, men om man kan tage dem med hjem i/på en klump jord.. Jeg tror de ville dø meget hurtigt, så vidt jeg forstår så er det fugtigheds og temp. svingninger der får den til at lave frugt, ikke lige den slags der er indendørs.
Indendørs er P. cubensis -eller Tlold Nøgenhat som Larris kalder dem :-) - vejen frem. De er rimelige taknemmelige at dyrke og du kan få en masse hjælp bla. her på forummet. De eneste investeringer der er nødvendige er en trykkoger - spørg rundt i din familie, det er overraskende hvor mange der har en stående- og så tid til at sætte sig lidt ind i sagerne. I løbet af en høst eller to vil du ha' flere svampe en du og din nærmeste omgangskreds kan bruge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Jeg har også tit tænkt på det, dog mere med henblik på at grave et stykke på 30x30x30 eller sådan, så mycelie og det hele kommer med og så prøve at få det til at gro videre, enten indendørs eller på et stykke jord med et større areal man kunne plante det ned i igen.

Tvivler dog på det kan lade sig gøre da SN virker til at være kræsen mht. levevilkår. Og så også på baggrund af som KK siger, at Flimmer og et par andre fra udlandet har prøvet at lave sporeprint, men uden held.

Medlem
Brugeravatar

Er rød fluesvamp muligvis mere ihærdig og kan holde til at være inde? Eller er det nogenlunde det samme som med SN?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror det ikke Erase, men kan ikke sige det 100 procent. Spørger du af interesse for at have dem stående som plante eller til at dyrke med henblik på indtagelse.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvad med at flytte levende mycelie fra dets naturlige voksested til andet egnet spot?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad med at flytte levende mycelie fra dets naturlige voksested til andet egnet spot?

Det burde kunne lade sig gøre, men vil mene det i princippet er det samme som at lave sporeprint og lave det fra bunden, som bla. Flimmer har gjort.
At grave mycelie op og sætte det på et nyt spot tror jeg er næsten umuligt, da du bedre kan kontrollere og styre dit miljø, modsat hvis du graver mycelie op af marken. Der burde jo være utroligt mange bakterier, som ikke nødvendigvis fungerer i det nye spot.

Det burde dog i teorien godt kunne lade sig gøre, hvis det nye spot er magen til det oprindelige, mht. hvilken jord der er, hvor meget sand, ler og andet indhold.

Mvh.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg er i tvivl om jorden. Der er en hestefold bag ved hvor jeg bor hvor de ikke findes. Men det kan der jo, som du siger være en god grund til.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror det ikke Erase, men kan ikke sige det 100 procent. Spørger du af interesse for at have dem stående som plante eller til at dyrke med henblik på indtagelse.

Begge dele faktisk :)
Kunne være rimeligt fedt at have et terrarie stående med et lille svampe habitat hvor de kunne trives, samtidig med at det ville se helt naturligt ud. Og så at man senere kunne "høste" dem :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu kender jeg selvfølgelig ikke dig eller din viden om svampe og andre psykoaktive stoffer, men vil råde dig til at holde nalderne fra fluesvamp. De kan godt bruges, men det kræver du har en ret god indsigt i psykedeliske stoffers verden og ikke mindst dig selv.

Men jeg bifalder idéen og det billede jeg fik i hovedet af et lille habitat med fluesvamp, da jeg syntes de er meget flotte at kigge på.

nå det var lidt off topic men afsluttet :P

mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Erase.

Rød fluesvamp er mykorrhiza danner, dvs at den symbiotisk vokser sammen med rødderne på træer.

Den vokser mest sammen med Birk og gran, så det kræver ligsom lidt plads indendørs....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Er rød fluesvamp muligvis mere ihærdig og kan holde til at være inde? Eller er det nogenlunde det samme som med SN?

Prøvede for flere år siden at grave lidt rød flussvamp mycelium+jord op. Smuldrede det og blandede det sammen med jord blandingen til et par birketræer. Men efter 5 år+ har de ikke sat frugt endnu, så fremt myceliet stadig er i live.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]