Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 23:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, alt det snak om svampe og at det der tyder på at blive en rigtig god sæson har også fået mig i humør til lidt dyrkning. Så jeg har fundet den gamle krigshest frem. Den har sit navn fra at den skulle være en gave fra det danske militær til det nettop selvstændige Estland. Men den landede i DBA inden den kom så langt. Men den er nu en dejlig dims med en masse himstregimser!
Billede
Men det er snart en del år siden jeg har dyrket sidst så er der noget jeg er gået glip af? Nogle nye strains, der er bedre end dem der var for, lad os sige, 6 år siden? Eller en en Cube stadigvæk en Cube, bare med et andet navn og lidt anden form og farve?
Der var en der var en venlig sjæl der sende mig nogle prints fra en growbox han havde gang i, men der var ikke nok spore til at de var synlige med det blote øje. Er der noget growbox forhandlerne gør med vilje eller er der bare et tilfældig resultat af aseksuel dyrkning?
Mine egne spore tryk er desværre for længst forsvunden, jeg havde ellers en strain ved navn "Lizard King" som jeg var meget tilfreds med.
Er det blevet lettere at finde Vermiculite her hjemme, eller er der stadigvæk en pain at få til en rimelig pris hvis man ikke lige køber 100L. :shock:
Nå, hvis min dyrkning kan bidrage med noget nyt, laver jeg måske en log. Hvis det bare bliver the same old same old, skal jeg nok lade være med at kede jer. Havde tænkt på at måske at forsøge med nogle fuglefrø fra Netto eller lig. Men nu må vi se.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: pleadian´s and back
Det er en sej trygkoger det der!!! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Med hendhold til verma'en er det i hvert fald dyrt og ikke lige til at få fat i. 350kr. for hvad jeg mindes var omkring halvtreds eller hundrede kilo. Ved ikke lige om det har ændret sig eftersom jeg for 6 år siden var omkring de 13...

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: pleadian´s and back
3l koster en 50,- efter mit første "søg"

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lorte øen
Man kan købe vermiculite på planteskolen for ikke særlig mange penge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har lige arrangeret verm til 5,- per. liter, hvis jeg selv henter, det er jo rimeligt nok. En venlig sjæl har tilbudt mig et print (jeg takker :wink: ) Så der ser lyst ud selvom vi kommer den mørke tid i møde :D Jeg tror jeg starter ud med kager og bruge multi-spore eller en fyldene kultur som inokulant. Men jeg må indrømme at jeg drømmer om at få laver en kultur af en god klon hen af vejen, så jeg bare en gang kan få en af de der flush hvor svampene står som plantet. Men jeg ved ikke om mine evner og tålmodighed er op til opgaven :? Men det vil tiden jo vise...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lorte øen
Det er faktisk ret nemt at tage en klon, det kræver bare man har en glovebox, men det har du vel fra tidligere.
Jeg bruger flimmers guide den fungere rigtig godt.
Det da en nice trykkoger du har jeg ville ihverfald ikke have noget imod at bytte.

KLONING

Af Flimmer

Jeg bruger H2O2 0.3 % til at lade svampestykket ligge i 1 minut inden det bliver sat fri i rug.
Jeg fravalgte agar, fordi alt kan gro i det.

01. Bruger mindre glas og mindre rug, men laver flere af gangen.
02. Lader rugen stå i blød i 24 timer og skyller i en sigte, til vandet er klart.
03. Glassene bliver dækket med et lag tyvek + elastikker og to lag alufolie + elastikker.
04. Trykkoger glassene og div. instrumenter (pakket ind i sølvpapir) i 90 minutter.
05. Bruger et akvarie, med HEPA filter overtryk. 80 m3/t og et rent viskestykke foran.
06. Afspritter akvariet og starter HEPA 1 time før brug.
07. Stiller glassene længst ind i akvariet og skære kernekød fra stokken, tættest på viskestykket.
08. Flambere skalpellen efter hvert snit.
09. Dypper svampestykket i 0.3 % H2O2 et minut.
10. Åbner glasset minimalt og lægger det synligt.(så kan man følge med og kassere indholdet, hvis det er kontamineret.)
11. På med tyvek, elastik, sølvpapir, elastik igen og prik et 5 mm. hul i sølvpapir.
12. Stilles til hævning, mørkt ved 25 grader et par uger eller tre.
13. Sidder iøvrigt på en barstol, når jeg kloner. Der er man tryg og har en rolig hånd.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
^^ Vil det virke med fuglefrø? Det har jeg nemlig allerede og så er det da værd at prøve. Hvor mange laver du for at være sikker på success?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Ellers så anskaf et par petriskåle og lidt agar agar, har altid virket for mig.

Randy: fuglefrø skulle kunne virke uden problemer, bare husk at skylle dem rigtigt godt da der kan være lidt fungicid på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er det ikke noget med at solsikke ikke er så godt at have i sin blanding? Andre ting man skal tænke på hvis man bruger fuglefrø?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Svampene kan ikke nedbryde solsikkefrøene og gror bare uden om. Så du kan sortere dem fra og få lidt mere ud af det, men har haft succesfulde grow hvor jeg har beholdt dem i.

desuden er procenten af knækkede og knuste kerner større i fuglefrø end i hele rugkerner, så sørg for at skylle dem. Kig evt efter på posen at der ikke ligger en kop 'mel' i bunden. Det gør at substratet klistrer sammen og myceliet ikke får luft, samt at det bliver noget sværere at skille ad igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]