Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 23:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Har planlagt at gå igang med at dyrke mine egne svampe, men nu har jeg læst flere guides igennem, og alle foreslår et tryk på 15psi (1,04 bar), og kan kun finde trykkogere i danske forretninger på højst 0,8 bar. Så som overskriften også indikere, så vil jeg høre om der er nogle af jer der ved om dette er tilstrækkeligt. Hvis ikke, hvor kan jeg i så fald købe en trykkoger med rette tryk?

(Har ledt adskillige tråde igennem, for at finde svar inden jeg postede, og har ikke kunne finde noget brugbart. Så bær over med mig, hvis der ligger en gammel tråd, hvor dette allerede er blevet svaret på.)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes jeg har hørt folk klare sig fint med almindelige gryder. Der er ikke noget der overlever hvis blot det koges længe nok (ekstremofile excl.). Så denne type trykkogere burde også være fin.

Medlem
Brugeravatar

Hmm, ja men af det jeg har hørt om normale gryder, så er det noget med at det skal koges 3 gange over 3 døgn, eller noget i den stil. Og vil helst bare have det gjort så simpelt som muligt :) så håbede lidt på at høre fra nogle der havde erfaring med hvilket tryk der egnes. Men tak for input ellers :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg skal ikke kunne sige så meget om at koge glas i en trykkoger, da jeg altid bare har brugt en almindelig gryde. Men det er altså forholdsvis ligetil, og med gode resultater.
Du skal blot koge dem i et par timer, og ikke i mange dage, som du selv skriver.

Ca. 7min inde i videoen.

Medlem

Geografisk sted: La La Land
tjek evt min tråd om hvor vidt en trykkoger er vigtigt, jeg fik en masse gode svar, og endte også med at bruge en almindelig gryde, mine glas er nu fuldt koloniseret uden nogen form for mug/misfarvning/lugt

Hvor vigtig er en trykkoger?

Medlem
Brugeravatar

Ok, tusind tak for hjælpen. Er da helt sikkert noget jeg vil give et forsøg, så kan jeg nok også sparre lidt penge på den måde ;)

Junior medlem

Hvis det er rye grain virker det så stadig med 0.8 bar? :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Ja. Ved hele korn er det en fordel ikke at lave enkeltportionerne for store, så hellere flere mindre glas.

Dedikeret medlem

Jeg har fine erfaringer med op til 2 kg rug i én portion. Endnu ingen kontaminering eller behov for mere end 90 - 120 min. (Hvis det er anledningen til mindre portioner)

I øvrigt går jeg ud fra, at folk mener 1,8 - 2 bar. Ellers er det en "vaccum-koger". :whogives:

Coca-entusiast
Brugeravatar

Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
Det at bruge en trykkoger er ikke en nødvendighed, det er bare lettere at kontrollere. Det hele handler om at få indeholdet op i en temperatur, så alle bakterier og sporer fra almindelig grøn hus-mug dør. Hvis du smed det i ovnen, ville det tørre ud, og du skulle derfor bryde din bakteriefri barriere for at tilsætte vand.

Så i princippet kan det sagtens klares i en almindelig gryde, hvis du er obs på at tilsætte tilstrækkkeligt vand, og fylde op når det er ved at være fordampet. Tag evt et viskestykke rundt om låget når du har styr på temperaturen, for at mindske mængden af damp der forsvinder fra gryden.

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Jeg har også dyrket på rug i store glas som ikke har været i trykkogeren. Brugte glas til glaskartofler og gav dem 2-3 timer i en almindelig gryde og har ikke haft problemer med kontanimationer. Et par enkelte glas blev glemt uden at få tilsat sporer og efter omkring 10 dage (da jeg fandt dem igen, ved ikke hvorfor jeg satte dem i et køkkenskab) var der stadig ikke tegn på kontamination.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]