Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 09:02


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 dec 2021 07:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 dec 2021 06:18
Indlæg: 4
Kære Psychedelia-medlemmer...

Jeg er redaktør på et magasin, der udgives af et dansk firma, som vejleder folk i at optimere deres arbejde og resultater.

I næste nummer bringer vi en artikel om microdosing. Vi kommer til at fokusere på, hvordan folk bruger det i arbejdslivet, og vi vil undersøge, om der er en farmakologisk basis for fænomenet, eller om effekten er placebo. Jeg er også interesseret i andre perspektiver på emnet.

Til formålet leder jeg efter kilder, der vil udtale sig om deres personlige erfaringer med microdosing. Da vi fokuserer på folks arbejdsliv, vil det være bedst, hvis du anvender det for at optimere dit arbejde på en eller anden vis. Om du er kunstner, filosof eller programmør betyder ikke noget. Det vigtige er, at du har noget relevant at fortælle, enten til citat eller som baggrundsviden, jeg kan formidle til vores læsere. Vil du stå frem med navn og ansigt til et reelt interview, er det godt. Hvis ikke, så finder vi en anden måde at bruge dit bidrag på.

Hvis du vil byde ind, så send mig en privat besked her på forummet. Derpå får du mere at vide om magasinet og afsenderen, mit rigtige navn og mine kontaktoplysninger, så vi kan fortsætte snakken.

Om mig:
Jeg har arbejdet som journalist i ca. 20 år. Jeg har personlig erfaring med psykedeliske stoffer og har skrevet en del om emnet. Bl.a. har jeg interviewet Alexander & Ann Shulgin. I 2002 besøgte jeg Jonathan Ott i hans hjem i Mexico og skrev en lang artikel om ham til magasinet Black Box, som desværre ikke findes længere. I kan altså stole på, at jeg går til emnet med integritet. I tidernes morgen var jeg medlem af dette forum, men jeg måtte lave et nyt login til denne post.

Om magasinet:
Magasinet er trykt på ca. 160 sider. Nogle af artiklerne findes også på firmaets hjemmeside. Det overordnede tema er ‘How’s Work?’. Vi beskæftiger os således med mange forskellige aspekter af folks arbejdsliv: Det kan være metoder, ambitioner, op- og nedture, processer og strategier. Det er ikke et tørt branchemagasin, og det er ikke et stykke salgsmateriale, men har nærmere præg af et internationalt kulturmagasin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2021 07:29 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Spændende! Jeg har desværre ikke noget reelt at byde ind med, men er da nysgerrig på dit gamle brugernavn =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2021 08:09 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2735
I forhold til arbejdsliv har jeg desværre ingen erfaring.
Kender flere der bruge det imod især vinter depri og jeg har oplevet hvordan en ca 0,1 g spidsnøgenhat hver 3.-4. Dag hjalp en bruger ud at en depressiv tilstand på et par mdr hvor bedringen nærmest startede med første dosering, som self ga håb.
Som jeg forstår mikrodosering i forhold til arbejdsliv så snakker vi dosis dernede hvor man ikke kan mærke umiddelbar effekt, hvilket imo er synd, da man i lidt højere dosis får et mærkbart energi og kreativitet boost.
Hvis man er i tvivl om arbejdseffekten af spidsnøgenhat i mindre dosis så prøv det i intervallet 0,05-0,1 g ca 2-3 svampe alm str.
Fedt projekt go vind med det


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2021 00:55 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 dec 2021 06:18
Indlæg: 4
HopIFjordeN skrev:
Spændende! Jeg har desværre ikke noget reelt at byde ind med, men er da nysgerrig på dit gamle brugernavn =)


Det er jeg også selv. Måske kommer jeg i tanke om det en dag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2021 08:52 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Synes du skal finde david erritzøes forskning på området. Hans forskning peger desværre på at effekten af microdosering højst er placebo.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2021 11:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Hvilken betydning har det at det er placebo, når det sjældent ordineres af læger? Så længe det virker..

Jeg går nok i graven med at mene at jeg kan mærke 1 SN.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2021 13:17 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Al den snak om microdosing. Er jeg den eneste der har på fornemmelsen at "det kun er noget smarte mennesker siger de gør/bruger". Jeg tvivler på at det i virkeligheden er særlig udbredt. Tosset koncept.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2021 00:26 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
fkn taxamike skrev:
Hvilken betydning har det at det er placebo, når det sjældent ordineres af læger? Så længe det virker..

Jeg går nok i graven med at mene at jeg kan mærke 1 SN.


Det kan godt være du kan mærke en SN. Det ændrer ikke på at der højst sandsynligt ikke er et terapeutisk potentiale. Jeg kan også mærke en cykeltur. Og jeg har altså selv prøvet microdosing en del gange. Jeg er blevet alt fra ængstelig til glad under påvirkelse af doser omkring 0.2 g cubensis, så ved godt der er en effekt, men effekten lader ikke til at ændre depressive/angst tilstande over tid i et mere repræsentativt datasæt end du og jeg.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2021 11:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Nogen ville kalde en gåtur eller cykeltur i naturen terapeutisk, fordi det giver personligt stof til eftertanke, og der kan jeg også være tilbøjelig til at tænke at det er lige i overkanten, og dog, for jeg kan godt få mere ud af en gåtur end et svampetrip. Det er meget muligt at idéen om at man altid får et øjeblikkeligt boost i humør og kreativitet af microdosing er en smule broget, men betyder det at det ikke er terapeutisk?

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=terapi


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2021 10:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Altså det kan skam godt være terapeutisk i enkelte tilfælde, men når det skyldes placebo, er det mere grundet din egen målrettethed end placebo midlet. Men forskning går jo netop ud på at lave mere generelle definitioner. På et generelt plan lader det ifølge forskningen på området til at der ikke er et terapeutisk potentiale. Det vil sige at man ikke får det bedre af at spise mikrodoseringer, end hvis man blot retter sin opmærksomhed på det behandlede problem og spiser kalktabletter.

Derfor vil jeg faktisk vove den påstand at gåturen oftest vil have en større effekt mod depression end mikrodosering.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2021 13:46 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Lige netop i forbindelse med arbejde er jeg personligt mindre skeptisk overfor manglende evidens for, hvad der virker. Det er ikke syge mennesker, der potentielt kan malkes for penge ved at bruge produkter/metoder, der ikke er bakket op af data. Så hvis nogen mennesker synes, det virker for dem med microdosing til at præstere bedre på arbejdet, så fred med det.

Har aldrig selv brugt microdosing, så mit indlæg er egentlig ret irrelevant for, hvad der søges :P
Men jeg synes især i de sidste 3-5 år, at microdosing har været en interessant debat. Det er nærmest umuligt at lave kontrollerede forsøg med det ifm. med arbejde, da det som regel er ulovligt og det er så subjektivt, hvad der øger folks præstation/arbejdsglæde. Mindfullness som strategi mod stress har været meget stort (og er det stadig) for mange firmaer med kurser osv. Men så vidt jeg ved er der stadig ret begrænset evidens for, at det gør ansatte mindre stressede, mere produktive eller det ellers har nogen effekt ifm. arbejde.

Fandt lige en artikel fra i år, hvor David Erritzøe er medforfatter: https://www.nature.com/articles/s41598-021-81446-7
Og udfra abstractet ser det ud til, at man stadig ikke kan konkludere ret meget om den terapeutiske effekt af microdosing (ikke præstation på arbejdet).

Bo Dega skrev:
Al den snak om microdosing. Er jeg den eneste der har på fornemmelsen at "det kun er noget smarte mennesker siger de gør/bruger". Jeg tvivler på at det i virkeligheden er særlig udbredt. Tosset koncept.


Jeg har det lidt på samme måde. Ikke at det gør mig noget, hvis folk microdoser når de arbejder. Men de mennesker, jeg kender til, der microdoser, bekræfter nok lidt mine fordomme om, at det hovedsageligt er folk i IT, der drømmer om at bo i Silicon Valley.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2021 14:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Jeg tror kaffe har langt større positiv effekt, i forhold til arbejdsoptimering, end microdosering nogensinde vil få.

-Derudover løber det mig koldt nedad ryggen, ved tanken om, at psykedeliske stoffer skal bruges til, at gøre os mere effektive på arbejdspladsen...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2021 17:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
fkn taxamike skrev:
Hvilken betydning har det at det er placebo, når det sjældent ordineres af læger? Så længe det virker..

Jeg går nok i graven med at mene at jeg kan mærke 1 SN.


Hvis andre end én selv skal kunne bruge det til noget så giver det ikke mening hvis virkningen ikke er større end placebos. Derudover kan man da gøre lige hvad man vil hvis man synes det gør noget godt for én selv.

Indtil der er lavet kontrollerede forsøg med mikrodosering så forbliver virkningen anekdotisk.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team