Om Shanti skrev:
hehe, jeg begynder at tro at du er født under en særdeles heldig stjerne.
Men måske har du gjort et eller andet fikst, som afviger fra den normale procedure!? Var det fractional sterilization af en art, du brugte?
- Måske

Jeg tror nok at jeg kogte mine rugkerne i ti minutters tid, for at få vand indholdet så højt som muligt uden de eksploderede. efterfølgende lod jeg dem "dampe af" for at få det vand ud af dem som alligevel ville fordampe eller gå ud af kernerne igen, når de kom ind i et glas. men det var nu lige akkurat ikke helt nok, da der alligevel kom lidt kondens i glasset som samlede sig. jeg kom dem så i et glas, og stilte dem i min store gryde med låg, og lagde en rist ned i bunden for at holde glassene fra vandet. så lod jeg det hele stå og bulder koge i 90 min. og ventede til jeg kunne skrue lågene tætte, med at stille det hele uden for og køle helt af.
Tror jeg lod det stå en dag eller to (mener 3 er anbefalet for at kunne se om der har udviklet nogen former for liv i dem, hvilket der selvfølgelig ikke må) og så inoculerede jeg dem, desværre med noget MEGET langsomt mycelium. tror der gik en måned før det var fuldt koloniseret

og på det tidspunkt kunne jeg ikke få det ud af glasset fordi det var vokset for meget sammen. Jeg ville ikke ryste dem for meget fordi de netop voksede så langsomt, så jeg ville ikke ødelægge det, men det betød jo bare at projektet var spildt, bortset fra de svampe som udviklede sig inde i glasset som jeg først kunne fiske ud da jeg brød myceliet op med en kniv.
jeg fik ikke nogen kontaminationer i nogen af dem. jeg smed endda myceliet ned i en beholder og kom casing på, det gav lige et meget lille flush som dog efterfølgende blev inficeret, både af små banan lignede fluer (

fuck de var irriterende at have på sit værelse) og tilsidst noget grøn svamp (formodentligt penicillin)
næste gang starter jeg på agar og laver en mono tub med pasteuriseret hestebæ

kogte dem med vitamin piller for at få fordi jeg hverken havde CaCO3 eller CaSO4

her damper de lige lidt af

rugkernerne i plast beholderen udviklede sig næsten ikke tror måske de fik for meget varme i fht. dem i glassene

nogle uger efter (kan ikke huske præcis hvor lang tid)

et flush fra mit mejsmels projekt - har desværre ingen fra rugen.