Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
dezza skrev:
Eller kender i et sted man kan få disse glas pt. ?

Ingen forhandlerlink her :roll:

Alt kan bruges, det er kun din mangel på fantasi, som sætter grænsen :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Læs stickies igennem, og ellers så lad være med at post. Ved godt, at det er hård kost, men sitet flyder med gode råd, og hvis du bare læser tre posts af en person, så er det nok til at danne et billed af, hvor troværdig vedkommende er.

Glas - tag en tur i supermarkedet, og kig især efter glas brugt til syltemøg eller lign., du kan læse massen af glasset bag på.

Men ellers, så er det bare at prøve sig frem. De fleste remedier kan bruges, det eneste du skal være sikker på er sterilitet.

Det der med rismel kan jeg ikke se fidusen i, for mig har det altid resulteret i en for tæt-pakket kage, så hvis jeg var dig, så ville jeg bare følge den mest anerkendte gro-guide overhoved, følge den til punkt og prikke, og så når du har fået lidt mere erfaring, så begynde at stille spørgsmål til de forskellige teknikker.

Pøj pøj.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
håber det iorden jeg lige stiller et spørgsmål. kan rugkerner ligge for lang tid i blød og hvorlang tid er det?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Ja, de kan jo gå helt i opløsning så du ender med at få en grød. 24 timer skulle vist være rigeligt, og der er jo en del der slet ikke mener det er nødvendigt. Men bare sørger for at afmåle mængden af vand meget nøje, for derefter at trykkoge de rå rugkerner.

Jeg går ud fra at du har en trykkoger, for ellers hold dig fra rug. Jeg har selv spildt tid med "fractional sterilization" og lignende, med meget dårlig succesrate. PF tek er det eneste sikre uden en trykkoger.

Medlem
Brugeravatar

Om Shanti, jeg er ikke enig! :) jeg har prøvet med rug uden problemer, i nogen af mine jars. jeg fuglte de lidt irriterende Roadrunner gutters grain preperation fra "lets grow mushrooms" med øko rugkerner fra irma. synes måske der var en anelse for meget vand i efterfølgende. Rasmus, hvis du beslutter dig for rug, skal du huske at ryste ofte så det ikke vokser total sammen, ellers har du ingen chance for at få det ud igen, med mindre du laver det som en kage og bruger glas som ikke er indsnævrede.
hvis du søger lidt evt. på the pirate bay, tror jeg ikke det er svært lige at få et smugkig på deres video som ellers er OK.

Dedikeret medlem

Psilonautimus skrev:
Om Shanti, jeg er ikke enig! :) jeg har prøvet med rug uden problemer, i nogen af mine jars. jeg fuglte de lidt irriterende Roadrunner gutters grain preperation fra "lets grow mushrooms" med øko rugkerner fra irma. synes måske der var en anelse for meget vand i efterfølgende.

hehe, jeg begynder at tro at du er født under en særdeles heldig stjerne. :)

Det er en rimeligt veletableret fact indenfor det advancerede videnskabelige forskningsfelt, psykedelisk mykologi, at rug og andre gryn er forbundet med en temmeligt lav succesrate uden en trykkoger. Fractional sterilization (http://www.shroomery.org/5248/What-is-f ... allization) er en mulighed for at forsøge sig med disse uden en trykkoger, men stadig med relativt lav succesrate uden trykkoger - baseret ikke bare på egne "dyrekøbte" erfaringer (eller hvad man nu skal opgøre spildet af et par timer til, som man ellers ville have tilbragt med at følge den udødelige Bobby Ewings eventyr i Dallas). ;)

Men måske har du gjort et eller andet fikst, som afviger fra den normale procedure!? Var det fractional sterilization af en art, du brugte?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
det der med at vandet skal være nøje afmålt, mener du så når det er i blød. hvis det er, hvordan måler man så hvor meget vand man skal bruge og ja jeg har en trykkoger

Dedikeret medlem

Da jeg kun har lavet 2 grows med rug, der har fungeret vil jeg ikke anbefale "den bedste opskrift".. det må andre gøre.

Men hvis du læser på mushfun.org og fungifun.org - kapitlerne om rug. (Førstnævnte er den jeg har brugt.) Samt de mange tråde i rye/wheatgrain vault sektionen på mycotopia så kan du få en hel masse dyrkeres mening - nogle af dem helt klart eksperter! :)
http://forums.mycotopia.net/rye-wheat-g ... rate-teks/

Det er helt gratis, og lovligt, men du kan også følge Psilonautismus' henvisning!

Jeg tror også Flimmer har beskrevet sin rug tek et sted her på psychedelia, men det har jeg ikke lige linket til.

Held og lykke og meld gerne tilbage om hvordan det gik og med hvilken tek. :)

Medlem
Brugeravatar

Om Shanti skrev:
hehe, jeg begynder at tro at du er født under en særdeles heldig stjerne. :)

Men måske har du gjort et eller andet fikst, som afviger fra den normale procedure!? Var det fractional sterilization af en art, du brugte?

- Måske :D
Jeg tror nok at jeg kogte mine rugkerne i ti minutters tid, for at få vand indholdet så højt som muligt uden de eksploderede. efterfølgende lod jeg dem "dampe af" for at få det vand ud af dem som alligevel ville fordampe eller gå ud af kernerne igen, når de kom ind i et glas. men det var nu lige akkurat ikke helt nok, da der alligevel kom lidt kondens i glasset som samlede sig. jeg kom dem så i et glas, og stilte dem i min store gryde med låg, og lagde en rist ned i bunden for at holde glassene fra vandet. så lod jeg det hele stå og bulder koge i 90 min. og ventede til jeg kunne skrue lågene tætte, med at stille det hele uden for og køle helt af.

Tror jeg lod det stå en dag eller to (mener 3 er anbefalet for at kunne se om der har udviklet nogen former for liv i dem, hvilket der selvfølgelig ikke må) og så inoculerede jeg dem, desværre med noget MEGET langsomt mycelium. tror der gik en måned før det var fuldt koloniseret :evil: og på det tidspunkt kunne jeg ikke få det ud af glasset fordi det var vokset for meget sammen. Jeg ville ikke ryste dem for meget fordi de netop voksede så langsomt, så jeg ville ikke ødelægge det, men det betød jo bare at projektet var spildt, bortset fra de svampe som udviklede sig inde i glasset som jeg først kunne fiske ud da jeg brød myceliet op med en kniv.

jeg fik ikke nogen kontaminationer i nogen af dem. jeg smed endda myceliet ned i en beholder og kom casing på, det gav lige et meget lille flush som dog efterfølgende blev inficeret, både af små banan lignede fluer ( :lol: fuck de var irriterende at have på sit værelse) og tilsidst noget grøn svamp (formodentligt penicillin)

næste gang starter jeg på agar og laver en mono tub med pasteuriseret hestebæ :wink:

Billede
kogte dem med vitamin piller for at få fordi jeg hverken havde CaCO3 eller CaSO4

Billede
her damper de lige lidt af
Billede
rugkernerne i plast beholderen udviklede sig næsten ikke tror måske de fik for meget varme i fht. dem i glassene
Billede
Billede
nogle uger efter (kan ikke huske præcis hvor lang tid)
Billede
et flush fra mit mejsmels projekt - har desværre ingen fra rugen.

Dedikeret medlem

Flotte billeder. :)

Jeg kan ikke gennemskue at du har gjort noget særligt "out of the ordinary". Måske det var vitaminpillerne der gjorde byggen super frisk og frejdig!? ;) Hvilket mærke rugkerne brugte du, og var de økologiske? Du har tænkt dig at følge samme opskrift næste gang efter opstart i agar? SÅ krydser jeg fingre. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]