Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Cubensis: For det første så har psykedelika bivirkninger selvom man ikke badtripper, hvis man tripper for ofte. Så det er virkelig dumt at trippe så meget over en så kort tidsperiode.

jeg ved det godt, mine øjne er ømme og virkeligt følsomme overfor lyset. og jeg har vildt meget slim i halsen hele tiden. holder også en pause indtil jeg skal trippe om en uge. hvad kan der ellers komme af bivirkninger om jeg må spørge?

Social angst, paranoia, vrangforestillinger, virkelighedsfjern, HPPD, for at nævne nogle få.

HPPD oplevede jeg imorgen da jeg vågnede op og kiggede på min vens persienner. jeg burde faktisk have tjekket bedre op på det. vi var bare 2 venner med en lejligheden og en masse lsd og svampe. så ligepludselig var der gået næsten en uge som næsten kun kan beskrives som at finde sit eget Narnia, hvor man befinde sig i den her parallelverden hvor alle linjer og vinkler var skæve, alle døråbningers venstre hjørne var trukket imod et punkt i loftet. til sidst behøvede vi ikke engang at tale sammen, alt var bare underforstået. og her føltes de her par dage som flere evigheder.

er der noget jeg kan gøre for at lette symptomerne på det overforbrug jeg nok har begået?
og hvor lang tid ville i råde mig til at holde mig fra lsd og svampe?
undskyld jeg kom til at jacke tråden, håber du har fået svar på dine spørgsmål trådstarter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hej Satori!
Hvorfor er det at du mener at psykedelika ikke kan skade hjernen? "Skader" kan godt være andet end neurotoxitet. I hjernen må vi vel betragte det som enhver ændring med subjektivt negative konsekvenser. HPPD er et godt eksempel. Her har forbruget af psykedeliske stoffer resulteret i ofte permanente ændringer i hjernens måde at fortolke visuel stimuli. Hvis det bliver slemt nok kan HPPD være et alvorligt problem, f.eks. i forbindelse med trafik eller søvn. Vi (måske bare jeg :) ) ved ikke om HPPD endnu, men der er målbare ændringer både i hjernen og når man tester folks syn. Her står der en smule: http://www.erowid.org/psychoactives/hea ... #explained og her nogle hypoteser fra et lidt mere neurologisk fokus: http://www.erowid.org/archive/rhodium/p ... tions.html

HPPD er naturligvis ikke den eneste form for skade man kan pådrage sig, dissociative lidelser som derealisation er en mulig konsekvens af psykedelika, også uden overforbrug.

For at komme med et muligt svar til mit indledende spørgsmål, så tror jeg at positive livsændrende oplevelser på psykedeliske stoffer har en tendens til at skabe lidt for meget fokus på stoffets positive egenskaber, hvorved man let glemmer eller decideret udelukker de negative. Psykedeliske stoffer kan være skadelige på mange måder, specielt hvis man går til dem med en forkert indstilling (eller genetik :D )

Junior medlem

har oplevet synsforstyrrelser igen idag. tror i at øjendråber imod irriterede øjne vil kunne lette på symptomerne?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
har oplevet synsforstyrrelser igen idag. tror i at øjendråber imod irriterede øjne vil kunne lette på symptomerne?

Jeg tror det ikke, men det er vel et forsøg værd?
Ud fra det du skriver om 6 dages svampe/LSD binge, vil jeg skyde på at det er HPPD i en eller anden grad du døjer med

Junior medlem

tager hen og køber dem efter skole, det er simpelthent for nederen at sidde i skolen og få ondt i øjnene af at kigge på smartboardet.

det er også selv hvad jeg regner med, har siden igår læst en del om HPPD som i sig selv ikke skulle være farligt, men der er vist ikke et entydigt svar om farligheden og mulige konsekvenser af sådan et overforbrug

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
HPPD er nok en af de mest almindelige "lidelser" efter brug eller misbrug af især psykedeliske stoffer.

Så vidt jeg har forstået, er det som regel noget det forsvinder af sig selv igen efter en kortere eller længere periode uden stoffer.

Jeg har aldrig selv oplevet HPPD, men har fået den opfattelse(ud fra hvad jeg har læst) at det kan være utroligt gavnligt blot at acceptere synsforstyrrelserne etc.
Uanset om øjendråberne virker eller ej, synes jeg du bør spise sundt, motionere og holde en ordentlig døgnrytme - og selvfølgelig holde en pause fra stofferne ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
tager hen og køber dem efter skole, det er simpelthent for nederen at sidde i skolen og få ondt i øjnene af at kigge på smartboardet.

det er også selv hvad jeg regner med, har siden igår læst en del om HPPD som i sig selv ikke skulle være farligt, men der er vist ikke et entydigt svar om farligheden og mulige konsekvenser af sådan et overforbrug

HPPD er det mindste problem man kan tilegne sig, hvis man har overforbrugt/misbrugt psykedelika. Angst og vrangforestillinger et cetera er langt værre.

Hold en god lang pause fra psykedeliske stoffer, gerne et halvt år hvis du kan, så burde din hjerne have integreret oplevelsen nogenlunde, og du burde være klar til næste oplevelse, med minimeret risiko for bivirkninger. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Junior medlem

en pige jeg har været forelsket i engang, spurgte mig forleden aften om vi ikke skulle trippe sammen snart, så et halvt års pause bliver det nok ikke. men skal helt sikkert respektere Lucy en del mere end jeg har haft gjort.
hun er faktisk mit livs kærlighed hvis jeg selv skal træde i det, men det gik ikke. men åbenbart har hun savnet mig og vil have at jeg er den første hun tripper med. håber inderligt at det betyder noget fornyet energi til et nyt kapitel og et muligt eventyr.

jeg kan ikke forestille mig hvordan angst skulle komme ind i det? føler mig faktisk ret ovenpå følelsesmæssig og selvtilliden har det også bedre end så mange andre tirsdage

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
^ Hvorfor ikke tage MDMA med tøsen i stedet, det kan kun blive en uforglemmelig nat hvis i håndtere stoffet ordentligt. Forstår godt du gerne vil trippe med hende, specielt når du har dybe følelser for hende, men det er vigtigere at du respektere din egen krop og psyke, end at give efter for dine impulsive følelser.

Tro mig, det kan sagtens ske. Det kommer måske, måske ikke, men hvorfor risikere noget? Og det er altså noget rigtig pis at tumle med.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Rødhætte :)

I det første link du giver, står ikke at HPPD foresages af genetik, men at det synes som om nogle mennesker er disponerede. Altså at de får det med det samme. Det fik jeg selv. At man derfra kan give gener skylden virker en smule vagt.
At det kan måles i hjernen betyder heller ikke, at det er fysisk. En depression kan måles i hjernen, men det betyder ikke at det er hjernen som sådan den er gal med, altså at hjernen er skadet. Men det er selvfølgelig svært at sige.

Jeg ser heller ikke dissociative lidelser som noget der opstår af en hjerneskade, som er kommet til veje af psykedelika. Hvis man leger med den her form for stoffer, som er blevet brugt psykoterapeutisk i ganske lang tid, så er det ikke så underligt at visse tilstande kan komme op til overfladen. Det kan være angst, dissociative lidelser osv. osv. At de kan komme ud af det blå, altå uden nogen form for overforbrug, synes jeg også tyder på at det ikke er en skade som sådan, ligesom man ser ved MDMA-overforbrug, men derimod en tilstand der ligger latent i psyken som bliver trigget via psykedelika. Det kan selvfølgelig være hårdt hvis det ikke går væk igen og man ikke har tænkt sig, eller har mulighed for, at arbejde videre med det. Det kan være pga. mangel på ressurser, f.eks. (sociale eller økonomiske). Vælger man medicinsk behandling bliver det op ad bakke. Det er sådan lidt den modsatte vej at gå

Og så kan jeg forresten virkelig ikke se problemet med HPPD i sig selv. Hvis man får det rigtig dårligt af lidt farver, så kunne det vel også tyde på psykiske problemer. Men jeg ved ikke. Jeg har aldrig haft noget problem med min HPPD. Hvis jeg ryger cannabis kan det dog godt blive lidt for meget, fordi alting hopper rundt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hey Satori, tak for det lange svar! :peace:

At man kan være genetisk disponibel overfor HPPD er noget der sandsynliggøres af mønstret det forekommer i: HPPD kommer ikke efter et fast antal trips eller lignende, men på meget forskellige tidspunkter i folks psykedeliske karriere. Som du selv har oplevet :) . Der er ingen der giver hele skylden til generne, det ville være underligt. Enhvert menneske er vel et resultat af det genetiske basis udsat for en masse miljøpåvirkninger (life incl. drugs) Det er egentlig heller ikke centralt for min oprindelige pointe.

"At det kan måles i hjernen betyder heller ikke, at det er fysisk."
Naturligvis er det fysiske ændringer der er tale om, når nu fysiske ændringer nu er det man måler efter. Hvordan skulle man måle efter noget der ikke er fysisk? Og hvad vil ikke-fysisk i det hele taget sige?

"En depression kan måles i hjernen, men det betyder ikke at det er hjernen som sådan den er gal med, altså at hjernen er skadet."
Jeg tror at vi løber i mod en mur her. Din argumentation bygger tilsyneladende på at sindet ikke udelukkende er et resultat af hjernen og dens fjollerier, hvilket jeg aldrig har set et tilfredsstillende argument for. Skal jeg forstå det du her skriver som at du mener at en depression (og dissociative lidelser) ikke er et resultat af hjernen, men udelukkende er et problem i en metafysisk sjæl?

Min pointe var derimod at psykedelika skaber målbare ændringer i nervesystemet (Et oplagt valg er nedregulering af visse serotonin-receptorer som psykedelika påvirker). Nogle af disse ændringer kan have negative konsekvenser for nervesystemets person (og dets livskvalitet), og derfor må vi vel betragte disse narkoinducerede hjerneændringer med negative konsekvenser som skader..

Dette er altså grunden til at jeg skrev første indlæg. At sige at brug af psykedelika ikke kan skade hjernen spreder en falsk tryghed blandt uvidende læsere. Mange (inkl. jeg selv) tolker sådan et udsagn som at der menes at psykedelika ikke har nogen negative konsekvenser for din bevidsthed (=hjerne), hvilket jeg håber, at vi er enige om ikke er tilfældet.

mvh. Lille Rødhætte

EDIT: Bare fordi at du og jeg ikke synes at HPPD-symptomer påvirker vores livskvalitet negativt, behøver det ikke at være tilfældet for andre mennesker med kraftigere symptomer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"At det kan måles i hjernen betyder heller ikke, at det er fysisk."
Naturligvis er det fysiske ændringer der er tale om, når nu fysiske ændringer nu er det man måler efter. Hvordan skulle man måle efter noget der ikke er fysisk? Og hvad vil ikke-fysisk i det hele taget sige?"

Ikke-fysisk, er psykisk. Så vi behøver ikke at kigge efter en sjæl. Psyke og sjæl er dog nært beslægtede.

Nej jeg vil egentlig ikke kalde dem hjerneskader, men derimod psykiske skader. Og det er ikke noget som alle vil opleve, det har, IMO, at gøre med biografisk indhold (fortid), set&setting. Der lægger simpelthen noget andet i ordet "hjerneskade"

Nej vi er vel enige nok. Psyken kan tage skade af psykedelika, i ganske høj grad. Jeg nærer bestemt ingen illusioner til disse stoffer. Bruges de udenfor terapeutisk øjemed kan det godt gå i en "forkert" retning (subjektivt set)

Når, nu fik du en lidt kortere udgave ;) håber det ok jeg ikke puttede citater ind

Junior medlem

aner ikke hvad der skete med mig idag, mistede helt fatningen og begyndte at græde over mit liv.
dropper ud af 2.g, jeg gider ikke mere
ved ikke om det kan være endnu et lsd mindfuck.

men heldigvis har jeg ikke oplevet hppd siden sidst (:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
aner ikke hvad der skete med mig idag, mistede helt fatningen og begyndte at græde over mit liv.
dropper ud af 2.g, jeg gider ikke mere
ved ikke om det kan være endnu et lsd mindfuck.

men heldigvis har jeg ikke oplevet hppd siden sidst (:

Hvad foregår der lige?
Hvad med lige og tage en dag af gangen, og så vente med at tage en så drastisk beslutning!
Jeg havde selv et svampetrip sidste weekend, som gjorde mig trist og halvdeprimeret pga det jeg fandt ud af under trippet, men nu, 5 dage efter er jeg på vej op igen!
Jeg vil anbefale dig at vente med det, evt tage et par dage fri - gå nogle lange ture, høre noget musik du kan lide, og så slappe helt af.

Og til det med hende pigen - lad vær og trippe med hende foreløbig hvis du har det sådan - hvis du koger fuldstændig over og bryder sammen psykisk med en der tripper første gang, så får hun nok også et skar i psyken!

Junior medlem

aner det ikke.
kan ikke tage mere fri eller tage en slapper, er vandvittigt tæt på at blive smidt ud alligevel holder bare skansen oppe indtil næste su kommer ind på kontoen. så må jeg finde mig et job så jeg ikke også mister lejligheden.

det med pigen bliver også droppet. vil ikke sidde i et trip med hende og have en indre kamp med mig selv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så er det mere et spørgsmål om du har gang i noget du har lyst til.
Tror du ikke det kunne kulminere med lidt vinterdepression?
Lad vær og tag så store beslutninger i din tilstand, hvis det ikke bliver bedre må du tage den derfra.
Bare tænk på sommer! Alting er bedre når det er sommer :p

Medlem

Som Flux siger, så lad da være med at tage så store beslutinger, når du lige pt. hopper lidt op og ned. Du skrev i en post d.19, at du følte dig ovenpå og havde masser af selvtillid - det er to dage siden!

Pas lidt ekstra på dig selv det næste stykke tid, og vær sammen med nogle gode venner, og snak gerne med dem om hvordan du har det :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeps, og så kan det ikke anbefales at ikke at have noget at stå op til det når man har det dårligt psykisk.
Det er ikke noget bedre til ens psykes stabilitet som at have en rutine, stå tidligt op, arbejde, træne, spise, sove repeat!

Junior medlem

tager ihvertfald i skole indtil næste su kommer, og så må jeg se dér. men føler mig faktisk ret sikker på min beslutning.
en af mine bedste venner er også lige blevet smidt ud, så vi har snakket om at arbejde som noget telefonsælger indtil vi kan begynde på hf næste år.

Medlem

Jeps, og så kan det ikke anbefales at ikke at have noget at stå op til det når man har det dårligt psykisk.
Det er ikke noget bedre til ens psykes stabilitet som at have en rutine, stå tidligt op, arbejde, træne, spise, sove repeat!

JA FOR POKKER!!!!! Jeg er enig x100000... Den fejl har jeg selv lavet, og øv for den.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]