Hey Satori, tak for det lange svar!
At man kan være genetisk disponibel overfor HPPD er noget der sandsynliggøres af mønstret det forekommer i: HPPD kommer ikke efter et fast antal trips eller lignende, men på meget forskellige tidspunkter i folks psykedeliske karriere. Som du selv har oplevet

. Der er ingen der giver hele skylden til generne, det ville være underligt. Enhvert menneske er vel et resultat af det genetiske basis udsat for en masse miljøpåvirkninger (life incl. drugs) Det er egentlig heller ikke centralt for min oprindelige pointe.
"At det kan måles i hjernen betyder heller ikke, at det er fysisk."
Naturligvis er det fysiske ændringer der er tale om, når nu fysiske ændringer nu er det man måler efter. Hvordan skulle man måle efter noget der ikke er fysisk? Og hvad vil ikke-fysisk i det hele taget sige?
"En depression kan måles i hjernen, men det betyder ikke at det er hjernen som sådan den er gal med, altså at hjernen er skadet."
Jeg tror at vi løber i mod en mur her. Din argumentation bygger tilsyneladende på at sindet ikke udelukkende er et resultat af hjernen og dens fjollerier, hvilket jeg aldrig har set et tilfredsstillende argument for. Skal jeg forstå det du her skriver som at du mener at en depression (og dissociative lidelser) ikke er et resultat af hjernen, men udelukkende er et problem i en metafysisk sjæl?
Min pointe var derimod at psykedelika skaber målbare ændringer i nervesystemet (Et oplagt valg er nedregulering af visse serotonin-receptorer som psykedelika påvirker). Nogle af disse ændringer kan have negative konsekvenser for nervesystemets person (og dets livskvalitet), og derfor må vi vel betragte disse narkoinducerede hjerneændringer med negative konsekvenser som skader..
Dette er altså grunden til at jeg skrev første indlæg. At sige at brug af psykedelika ikke kan skade hjernen spreder en falsk tryghed blandt uvidende læsere. Mange (inkl. jeg selv) tolker sådan et udsagn som at der menes at psykedelika ikke har nogen negative konsekvenser for din bevidsthed (=hjerne), hvilket jeg håber, at vi er enige om ikke er tilfældet.
mvh. Lille Rødhætte
EDIT: Bare fordi at du og jeg ikke synes at HPPD-symptomer påvirker vores livskvalitet negativt, behøver det ikke at være tilfældet for andre mennesker med kraftigere symptomer.