Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Nu da denne tråd er kommet til at handle om Cubensis og hans forbrug af psykedeliske stoffer vil jeg lige påpeje visse misforståelser omkring denne stofgruppe:
Psykedeliske stoffer er langt mindre "fysisk" skadende end MDMA, derfor er det tåbeligt at foreslå det sidste istedet for psykedelika. MDMA kan ved hyppigt brug forårsage mangel på seretonin, hvilket kan føre til depression og andre alvorlige følger.
Psykedeliske stoffer har stort set det til fælles at de alle påvirker 5-HT2A receptoren i hjernen, den samme receptor som hjernens naturligt producerede DMT påvirker. Dette åbner op for den "psykedeliske oplevelse" - en udvidelse af dine sanser og mulighed for bevidsthedsudvidelse. At udvide sanserne og bevidstheden er en energikrævende process som - ved overdrevent brug - kan medfører at hjernen bliver stresset, og deraf forhøjet risiko for at man fejltolker, bliver bange, irriteret, og i værst muligt scenario: at man bliver psykotisk. Derfor er det sund fornuft at tage pauser imellem de forskellige trips, få sovet ud istedet for at re-doserer og få "fordøjet" de psykiske indtryk.

Skader psykedelika hjernen? Nej, det vil jeg ikke mene, men det er klart at alt hvad vi foretager os, ændrer hjernen -sådan helt konkret. For eksempel: Hvis du begynder at lære at stå på rulleskøjter, vil din hjerne bygge nye synapser og nye dendritter for at lagre den kropslige hukommelsen om hvordan man står på rulleskøjter. Derfor bliver man bedre og bedre til noget, når man øver sig på det. Det samme når man tripper med psykedeliske stoffer: Hvis du lærer din hjerne at være "psykedelisk" så vil den tilegne sig den evne, - delvist også når du ikke tripper, men når du tænker dybt over noget, mediterer osv.. Du har med andre ord ændret din hjerne for altid.

Til Trådstarter: Prøv forsigtigt og hold dig fra cannabis i første omgang. Cannabis kan være dejligt sammen med svampe, men det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale første - eller anden gang. Gør det i trygge omgivelser og giv dig selv ro de næste par dage, så du får tid til at lade indtrykkene falde til bunds, mens du blot slapper af, går turer eller hvad du har lyst til.

God fornøjelse!

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Nu da denne tråd er kommet til at handle om Cubensis og hans forbrug af psykedeliske stoffer vil jeg lige påpeje visse misforståelser omkring denne stofgruppe:
Psykedeliske stoffer er langt mindre "fysisk" skadende end MDMA, derfor er det tåbeligt at foreslå det sidste istedet for psykedelika. MDMA kan ved hyppigt brug forårsage mangel på seretonin, hvilket kan føre til depression og andre alvorlige følger.
Psykedeliske stoffer har stort set det til fælles at de alle påvirker 5-HT2A receptoren i hjernen, den samme receptor som hjernens naturligt producerede DMT påvirker. Dette åbner op for den "psykedeliske oplevelse" - en udvidelse af dine sanser og mulighed for bevidsthedsudvidelse. At udvide sanserne og bevidstheden er en energikrævende process som - ved overdrevent brug - kan medfører at hjernen bliver stresset, og deraf forhøjet risiko for at man fejltolker, bliver bange, irriteret, og i værst muligt scenario: at man bliver psykotisk. Derfor er det sund fornuft at tage pauser imellem de forskellige trips, få sovet ud istedet for at re-doserer og få "fordøjet" de psykiske indtryk.

Går ud fra at det her var til mig siden jeg nævnte MDMA.

For det første skal vi lige passe på med at sige alle psykedeliske stoffer ikke er farlige for kroppen, for det er noget sludder. Du kan sagtes finde eksotiske psykedeliske stoffer der er skadelige for kroppen, eller deciderede livsfarlige, f.eks. bromo-dragonfly.
For det andet opfordre jeg cubensis til at holde en lang pause fra psykedeliske stoffer, selvom han har halve aftaler med den her pige om at trippe med ham. Derfor skriver jeg, at hvis han absolut ikke kan vente kunne han tage MDMA i stedet da det er noget mere homesafe end psykedelika. Specielt taget i betragtning af, at det er lsd og svampe han har misbrugt i en uge og ikke MDMA. Jeg kan selvfølgelig kun tale på egne vegne her, men personligt finder jeg ikke MDMA psykedeliske overhovedet, ej heller på høje doser - Åndligt bestemt, men ikke psykedelisk, der er ikke noget mentalt udfordre ved rusen.

Jeg ved ærligtalt ikke hvad der er mest skadeligt at misbruge, entheogener eller psykedelika. Begge stofgrupper har sine åbenlyse faldgrupper hvis man ikke passer på - så må det være op til den enkelte at vurdere om en MDMA depression er værre end en psykedeliske induceret psykose - det vil jeg ikke gøre mig til dommer for, men jeg har min personlige holdning.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg ved ærligtalt ikke hvad der er mest skadeligt at misbruge, entheogener eller psykedelika

Psykedelika = Entheogener. Måske du mener empatogener?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Nu da denne tråd er kommet til at handle om Cubensis

En lille men væsentlig detalje: Der er tale om cubenisis, ikke Cubensis (en af de gamle mods). Bare lige for en god ordens skyld ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Jeg ved ærligtalt ikke hvad der er mest skadeligt at misbruge, entheogener eller psykedelika

Psykedelika = Entheogener. Måske du mener empatogener?

Hov, ja det er lige præcis det jeg mener :wink:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Site Admin
Brugeravatar

Nu da denne tråd er kommet til at handle om Cubensis

En lille men væsentlig detalje: Der er tale om cubenisis, ikke Cubensis (en af de gamle mods). Bare lige for en god ordens skyld ;)

Åh ja! Det er en væsentlig detalje! Så ikke lige at jeg havde skrevet et stort C.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Problemet ligger måske i forståelsen af det at skade hjernen. Wikipedia siger at en hjerneskade er "destruction or degeneration of brain cells", hvilket fornuftigt brug af de gængse psykedelika så vidt jeg ved ikke medfører. Problemet ved denne tankegang er måske, om man kun kan snakke om skade på hjernen ifb. med en "officiel" hjerneskade (celledød osv). Det mener jeg ikke er tilfældet:

Hvis du med forbrug af psykedelika kan ændre hjernen, på sådan en måde at det er alvorligt problem for din livskvalitet, vil jeg mene at der, trods der ikke forekommer en decideret hjerneskade, kan argumenteres for en skade på hjernen. Vi kan også kalde en skade for "uønskede ændringer i nervesystemet med negative konsekvenser" men hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade og en skade for en skade?

Site Admin
Brugeravatar

Problemet ligger måske i forståelsen af det at skade hjernen. Wikipedia siger at en hjerneskade er "destruction or degeneration of brain cells", hvilket fornuftigt brug af de gængse psykedelika så vidt jeg ved ikke medfører. Problemet ved denne tankegang er måske, om man kun kan snakke om skade på hjernen ifb. med en "officiel" hjerneskade (celledød osv). Det mener jeg ikke er tilfældet:

Hvis du med forbrug af psykedelika kan ændre hjernen, på sådan en måde at det er alvorligt problem for din livskvalitet, vil jeg mene at der, trods der ikke forekommer en decideret hjerneskade, kan argumenteres for en skade på hjernen. Vi kan også kalde en skade for "uønskede ændringer i nervesystemet med negative konsekvenser" men hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade og en skade for en skade?

Fordi det ikke bare er en spade, for vi kunne ligeså godt kalde det for et psykisk traume eller en midlertidig overbelastning af nervesystemet. Problemet som jeg ser det er, når man taler om "hjerneskade" så tænker man på noget irreversibelt, - en skade som ikke kan ændres. Men hjernen er plastisk, - dvs. den bliver ved med at ændre sig, når vores psyke arbejder. Derfor kan man komme sig over et bad-trip ved at arbejde psykoterapeutisk med det og forstå mekanismerne bag om hvorfor det gik galt. Derfor kan et bad-trip vendes til bevidsthed, udvikling og forståelse af sig selv! Nogle af de største erkendelser i mennesker er sket på baggrund af et badtrip eller en anden form for livskrise, hvor det hele blev sat på spidsen. LIvs-kriserne ryster liv i vores opmærksomhed, - tvinger den til at finde udveje så den ikke hviler på ignorance og autopilot-livsførelse.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]