Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 19:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242 ... 321  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Nafets skrev:
Jeg tror desværre der er tale om et alt for varmt og tørt efterår. Uden at vide for meget, tror jeg at myceliet begyndte at etablere sig i midten/slut august og vist også fik sat et par svampe. Men så kom september med tørken og varmen som fik det til at tørre ind igen er min teori. Tror at det tager lang tid før at myceliet koloniserer nok jord igen til at kunne matche andre års svampehøst.
Det er selvfølgelig bare spekulationer, men syntes det lyder mærkværdigt at andre nævner det aldrig har set så sløjt ud, og det er i kombination med den varmeste september i 60 år.
Har været rundt og ledt marker tynde uden held adskillige gange allerede i år, men håber at vi stadig kan nå at se et par uger her slut Oktober start November med lidt aktivitet i muldet.

Du har ikke dit personlige spot, så jeg kan være 100 på at jeg ikke er den eneste?
Nu har jeg lige fundet et spot mer med kun få spidser, alet ikke nok til at jeg gider plukke dem.

Dedikeret medlem

manos skrev:
Det kunne virke som at den lune september har haft dårlig indflydelse på SN-mycelie, som slet ikke ikke har kunne nå at blive klar.
Jeg syntes generelt at der er langt imellem efterårs-svampene i år?

Hov havde ikke set du havde skrevet lige det selv samme imens jeg sad og læste :)

Dedikeret medlem

Svampeblob skrev:
Nafets skrev:
Jeg tror desværre der er tale om et alt for varmt og tørt efterår. Uden at vide for meget, tror jeg at myceliet begyndte at etablere sig i midten/slut august og vist også fik sat et par svampe. Men så kom september med tørken og varmen som fik det til at tørre ind igen er min teori. Tror at det tager lang tid før at myceliet koloniserer nok jord igen til at kunne matche andre års svampehøst.
Det er selvfølgelig bare spekulationer, men syntes det lyder mærkværdigt at andre nævner det aldrig har set så sløjt ud, og det er i kombination med den varmeste september i 60 år.
Har været rundt og ledt marker tynde uden held adskillige gange allerede i år, men håber at vi stadig kan nå at se et par uger her slut Oktober start November med lidt aktivitet i muldet.

Du har ikke dit personlige spot, så jeg kan være 100 på at jeg ikke er den eneste?
Nu har jeg lige fundet et spot mer med kun få spidser, alet ikke nok til at jeg gider plukke dem.

Nej ikke personligt, men har været så mange steder nu hvor de skulle være, og det tyder også på at de andre svampearter også er ramt. Der er virkeligt dødt på den front. Har desuden læst om flere som ikke har held i år, eller kun finder få eksemplarer.

Junior medlem

Ja, for jeg har slået et billed op nogle sider tilbage, hvor jeg har fyldt et helt A4 papir med SN, som jeg fandt her for en uges tid siden. Det svarede til 1.6 gram, som jeg slet ikke er tilfreds med. Nogle har måske bedre held andre steder i landet, men Amager er dødt. Jeg tror ikke man kan overplukke en mark, hvis der stadig bliver spredt gødning over det hele. Dem der siger de har dræbt en mark, har nok været en forladt mark.

Dedikeret medlem

Det vil selvfølgeligt kunne mærkes hvis marken er blevet støvsuget et par dage inden man leder, men det virker generelt som om den generelle svampesæson er rimelig sløj i optrækket. Måske nogle har samlet så mange unge sn'er inden de fik sat sporer, gentagne gange år efter år, at der til sidst ikke var nok "nye" myceliefremkomster, at det virker som om marken er død.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Var ude i lørdags, i midtjylland, og fandt lige godt 100 stk. på en times tid, så de er derude!

Junior medlem

Hej, så prøvede vi igen - har vi fundet nogle SN?
Fundet på en komark :-)

http://imgur.com/a/TppVp
http://imgur.com/a/2KZGq
http://imgur.com/a/T6OGt
http://imgur.com/a/A0zOR

Dedikeret medlem

@Den Rolige Det har du nok ret i, at man godt kan, men det er nu alligevel ikke lykkedes for mig, selvom jeg har gået ret hårdt til den på den ene mark jeg kender. Hver dag i flere uger, og på samme spots, som i at de sætter svampe over flere omgange. Er det ikke muligt at det ligefrem stimulere et spot, hvis man plukker svampene, for så vil myceliet lave nye, for spore skal der spredes?

Jeg har heller ikke mere erfaring end et par år jeg har været ude at kigge, og har ikke rigtig givet det et skud i år, så jeg ved det ikke. Det tyder på at det er vejret i år.. Virker til at Nafets har godt styr på det.

Fedt for alle der har fundet, og fortsat god jagt! :peace:

Tillykke Mathilda97, der er fine fine SN imellem, op med papir og tal hvis du mangler hjælp til at identificere. :)

Junior medlem

Fritzie skrev:
@Den Rolige Det har du nok ret i, at man godt kan, men det er nu alligevel ikke lykkedes for mig, selvom jeg har gået ret hårdt til den på den ene mark jeg kender. Hver dag i flere uger, og på samme spots, som i at de sætter svampe over flere omgange. Er det ikke muligt at det ligefrem stimulere et spot, hvis man plukker svampene, for så vil myceliet lave nye, for spore skal der spredes?

Jeg har heller ikke mere erfaring end et par år jeg har været ude at kigge, og har ikke rigtig givet det et skud i år, så jeg ved det ikke. Det tyder på at det er vejret i år.. Virker til at Nafets har godt styr på det.

Fedt for alle der har fundet, og fortsat god jagt! :peace:

Tillykke Mathilda97, der er fine fine SN imellem, op med papir og tal hvis du mangler hjælp til at identificere. :)

Skønt! Mange tak :-)
Vedlægger lige et link med tal. :-)

http://imgur.com/a/HrF7r

Junior medlem

mathilda97 skrev:
Hej, så prøvede vi igen - har vi fundet nogle SN?
Fundet på en komark :-)

http://imgur.com/a/TppVp
http://imgur.com/a/2KZGq
http://imgur.com/a/T6OGt
http://imgur.com/a/A0zOR

Jeg ville sige alle sammen var SN. Det er ikke udenpå det tælle men under hatten. Spids nøgenhat ka ha mange former og jeg finder tit den nøgne spidshat uden spidsen og klokke formen. Hvis lamellerne er ens med de karakteristiske, så er de alle sammen SN.

Junior medlem

Umiddelbart ville nogle herinde sige at de her http://m.imgur.com/a/d1OeY (bladre ned for at se alle 3 billeder) -ikke er SN pga. Formen og den manglende spids. Men jeg kan love dig for at det er i den grad SN

Senest rettet af Svampeblob 17 okt 2016 23:54, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
mathilda97 skrev:
Skønt! Mange tak :-)
Vedlægger lige et link med tal. :-)

http://imgur.com/a/HrF7r

Nu kan man ikke zoome særlig meget ind på det billede, men 11, 12 og 13 er helt sikkert SN. Muligvis 6, men det er svært at se da det er lidt uskarpt og fordi man ikke kan komme tæt på.
Men rigtig fin start! :)

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Svampeblob skrev:
Umiddelbart ville de fleste herinde sige at de her http://m.imgur.com/a/d1OeY (bladre ned for at se alle 3 billeder) -ikke er SN pga. Formen og den manglende spids. Men jeg kan love dig for at det er i den grad SN

Det tager du fejl. De fleste herinde ville sige de er spot on. Det er jo meget tydeligt at se at det der er SN.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem

For mig er det, ja, fordi jeg tit finder dem sådan. Men har tit set folk skrive at der skal være spids og den ska ha en klokkeformet hat. Det resultere at nogle kasere dem der ikke har det karakteristiske look, som faktisk er SN. Man ska altid kig på farven af lamellerne og hvis de vokser op af SN, så er det højst sandsynligt SN i forklædning. Derfor et billed af selve svampen, er ikke altid godt nok.

Mathilda, tag et billed af lamellerne, af dem du er i tvivl om eller kig om de matcher hinanden.

Dedikeret medlem

Er enig med Pestilence, men det er svært at bedømme resten fordi ja, SN kan havde mange former og billedet ikke er så tydeligt. 15 er også tror jeg.

Dedikeret medlem

@Svampeblob Nu er det jo et HR-forum, så hellere smide en SN eller to ud, end at spise en potentiel giftig svamp, selvom de skiller sig noget ud. En fingerregel er hvide lammeller, er no-go men så kan det være en albino, så det er vejledende svar vi kommer med, og man vælger selv.

Junior medlem

Har fundet 1 albino gennem min tid. Den tvivlede jeg også meget på og lod den ligge i naturen. Jeg kigger for det meste kun på lamellerne, med mindre de er karakteristiske. Alle de SN jeg har haft med hjem i min tid har haft lillabrune lameller. Lilla inde ved stokken og går ud i brun ved kanten.

Lad os sige hvis en fx. Finder 100 svampe og spørg her inde i gruppen om de kan ID dem, og så folk siger at kun 3 ud af de 100 er SN, fordi de er karakteristiske. Det ville da være en skam hvis det skete. Og man ved aldrig om det er sket.
Men som du selv siger, man ska passe på ja og man vælger selv. Jeg ville bare lige være 100% sikker inden jeg kasere dem og selvfølgelig også inden jeg spiser dem.

Senest rettet af Svampeblob 17 okt 2016 21:08, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

http://m.imgur.com/BRmsyDF Sådan her ser alle mine spidser ud.

Dedikeret medlem

Du er altid velkommen til at give dit besyv med - selv kigger jeg på næsten alt andet end lamellerne, fordi jeg aldrig rigtig har kunne se det sådan. Så de våde, orm har spist dem, eller så ligner det en glanshat - det har jeg bare ikke rigtig fået lært - men jeg kan godt se på dem du har lagt op, at det er SN udfra lamellerne, fordi de har den der hvidlig/rødlige kant + det løse. Ofte ligger folk heller ikke billeder op af lamellerne. Jo flere øjne der ser, jo tættere kan vi komme.

Ej men det heller ikke helt fair, for det er nogle pragteksemplarer du kommer med der :D

Junior medlem

Jamen det godt nok så :D for da jeg første gang fandt sådan lignende SN'er, der blev jeg lidt i tvivl om det overhovedet var SN jeg havde med at gøre. Jeg har kun 4 års erfaring med svampejagt, men har aldrig taget en ikke SN med hjem.
Jeg var heldig, for min første mark var et tip :D så har jeg selvfølgelig gået rundt og kigget på forskellige marker efterfølgende. Men har altid vidst hvad jeg skulle kigge efter.
Venter bare på at sæsonen kommer ordenligt igang. Jeg så lidt længere oppe at der en der skrev at han havde fundet 100 stks.
Men det kan jeg ikke bruge til noget, da det var i Jylland han havde fundet dem. Jeg fandt også 60 stks. Her i sidste uge men de var ikke ret store, så de gav ikke meget i gram. Det ser ud til at vi må vente til første nattefrost, med at få det store med hjem.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]