Har været ude igen efter vejret har været ret vådt, de spidse kommer frem som gale - ca 5 gram spidse i dag på ca. en lille times tid
Bedste jagt jeg har haft i en del år nu
lykkeli skrev:
Alabat efterspørger et billede, der viser, hvad der karakteriserer en god svampemark, og altså ikke et billede af en konkret mark, så vidt jeg forstår
Steen Larris har lagt det her billede op på sin side om spids nøgenhat, det kalder han 'en god svampemark':
http://www.stenlarris.dk/HALUBIL/silomark.jpg Nogen mere kyndige end mig kan måske påpege, hvorfor den mark er god
Det er et godt eksempel - Marken er ret "gammel" - den har ikke været brugt til hvede og andre afgrøder i mange år. En kreaturmark der har været brugt til afgrøder har ofte ikke "knoldene" af vilde græs- og plantearter.
Jorden ser umiddelbart ud til at være "gået til" - der er ikke super fladt i smålandskabet - der er rig mulighed for at svampene kan vokse i skyggefulde og rolige områder.
Inde i græstotterne er der god chance for at finde SN - der er ikke for meget sol, der er ofte roligt og fugtigt (selvom der er dyr) og der er tit rigeligt med næring... Det virker heller ikke "overgræsset" som nogle kreaturmarker kan være.
Er der ellers ro til det, så kan de også dukke op hvor de kan spottes nemt - de er meget nemme at finde hvis man kommer ud lige efter et regnvejr og solen står lidt lavt ved solopgang eller solnedgang
For at være sikker, kan det betale sig at spejde efter gode steder om sommeren - går der især får eller køer om sommeren, så er der god mulighed for at finde de rigtige om efteråret.
- det er i hvert fald min erfaring