Jeg er, indtil nu, stolt af at kunne præsentere mit projekt; Spids Nøgenhat kultiveret i snittet havreneg (fakta 20kr, til fugle).
Jeg er spændt på om det kan lade sige gøre og jeg vil gladeligt uddybe/kommentere hvis nogen har spørgsmål eller andet. Her i første omgang gælder det bare om at smide nogle billeder op af myceliet og høre jeres meninger og vigtigst af alt råd og ideer til hvordan jeg kan dyrke dem. Dette er trods alt mine første egne erfaringer med at dyrke svampe!
Sporene har jeg fra de største og flotteste sn, fra et af mine sidste svampeture sidste år (vinter..skud: sidst nov - tidlig dec.). Som mange af jer nok har bemærket var sæsonen usædvaneligt langtrukken hvilket tillod mig at tage mine sporeprints forholdvist sent (dec). ca en uge efter, den 17/12 lavede jeg en sporeopløsning som jeg tilføjede 2 glas med vidt forskelligt indhold af medium. Det ene var ret vådt og splattet, det andet ret tørt. Dette var ikke den store kunst, jeg anvente lige rugkerner blandet med linser, men dette kan absolut ikke anbefales. Jeg brugte hvad jeg havde for at eksperimentere. Der kom faktisk ret så hurtigt noget ud af det (det våde glas), men det lagde sig kun i overflade. Jeg regnede ikke dette for hensigtsmæssigt, men jeg havde da et udgangspunkt nu.
Den 16 januar (kl. 00.06 præcis

) var mit næste trin udført. Jeg havde overført mycelie til 3 glas med snittet havreneg (farvede elastikbånd) og indsprøjtet sporeopløsning i 2 andre (brune elastikbånd).
Nu er tiden så gået og jeg har faktisk fået gevinst i 2 glas (en af hver). Så kan man vist heller ikke forlange meget mere
Nå, billeder skal der til.
først lidt stemning. Je ghar ingen trykkoger, så jeg bruger en stor gryde med en rist. Den er genial til netop stearilisering af syltetøjsglas. Har mine fornemmelser af at det er dens formål, men ligesom jeg aner min far det heller ikke. Men han er da glad for at jeg kan bruge den

Glasene kølede af, jeg tilsatte sporer og mycelium og volla! - I dag er dette resultatet. Igen er de farvede elastikbånd de glas der indeholder mycelium fra det første glas og de brune dem jeg har indsprøjtet ny sporeopløsning i. Det er dog fra samme kanyle og samme indhold(2 forskellige svampe).
først de kedlige glas, hvor intet endnu er hendt

de lidt "sjovere"

myceliet har taget godt fat i næsten al havren i glasset med opløsningen (isprøjtet d. 16 jan kl 00.06)

Alle billeder undtagen det første (d 16 jan) er taget i dag, fredag d. 2. feb kl 17.00
Alle kommentarer er velkommen, bare hold jer nogenlunde til topic og HJÆLP MIG GERNE MED FORSLAG FOR FREMTIDEN / NU.
Nu holder jeg weekend, så i må have mig undskyldt

Og god weekend til psy.dk!
- Marok