Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2025 05:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Jeg er, indtil nu, stolt af at kunne præsentere mit projekt; Spids Nøgenhat kultiveret i snittet havreneg (fakta 20kr, til fugle).

Jeg er spændt på om det kan lade sige gøre og jeg vil gladeligt uddybe/kommentere hvis nogen har spørgsmål eller andet. Her i første omgang gælder det bare om at smide nogle billeder op af myceliet og høre jeres meninger og vigtigst af alt råd og ideer til hvordan jeg kan dyrke dem. Dette er trods alt mine første egne erfaringer med at dyrke svampe!

Sporene har jeg fra de største og flotteste sn, fra et af mine sidste svampeture sidste år (vinter..skud: sidst nov - tidlig dec.). Som mange af jer nok har bemærket var sæsonen usædvaneligt langtrukken hvilket tillod mig at tage mine sporeprints forholdvist sent (dec). ca en uge efter, den 17/12 lavede jeg en sporeopløsning som jeg tilføjede 2 glas med vidt forskelligt indhold af medium. Det ene var ret vådt og splattet, det andet ret tørt. Dette var ikke den store kunst, jeg anvente lige rugkerner blandet med linser, men dette kan absolut ikke anbefales. Jeg brugte hvad jeg havde for at eksperimentere. Der kom faktisk ret så hurtigt noget ud af det (det våde glas), men det lagde sig kun i overflade. Jeg regnede ikke dette for hensigtsmæssigt, men jeg havde da et udgangspunkt nu.

Den 16 januar (kl. 00.06 præcis :lol: ) var mit næste trin udført. Jeg havde overført mycelie til 3 glas med snittet havreneg (farvede elastikbånd) og indsprøjtet sporeopløsning i 2 andre (brune elastikbånd).

Nu er tiden så gået og jeg har faktisk fået gevinst i 2 glas (en af hver). Så kan man vist heller ikke forlange meget mere :D

Nå, billeder skal der til.

først lidt stemning. Je ghar ingen trykkoger, så jeg bruger en stor gryde med en rist. Den er genial til netop stearilisering af syltetøjsglas. Har mine fornemmelser af at det er dens formål, men ligesom jeg aner min far det heller ikke. Men han er da glad for at jeg kan bruge den :)

Billede

Glasene kølede af, jeg tilsatte sporer og mycelium og volla! - I dag er dette resultatet. Igen er de farvede elastikbånd de glas der indeholder mycelium fra det første glas og de brune dem jeg har indsprøjtet ny sporeopløsning i. Det er dog fra samme kanyle og samme indhold(2 forskellige svampe).
først de kedlige glas, hvor intet endnu er hendt
Billede

de lidt "sjovere"
Billede

myceliet har taget godt fat i næsten al havren i glasset med opløsningen (isprøjtet d. 16 jan kl 00.06)
Billede

Alle billeder undtagen det første (d 16 jan) er taget i dag, fredag d. 2. feb kl 17.00

Alle kommentarer er velkommen, bare hold jer nogenlunde til topic og HJÆLP MIG GERNE MED FORSLAG FOR FREMTIDEN / NU.

Nu holder jeg weekend, så i må have mig undskyldt :lol: Og god weekend til psy.dk!

- Marok

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Det ser skam spændende ud.. Alle jer svampedyrkere overrasker mig gang på gang! Sagde du at du havde smidt 2 slags svampe i en kage? Hvorfor?
Anyway tillykke og alt det der!

PS: Rens dine negle knægt :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ser lækkert ud!

Undskyld, jeg var så knokleskæv her tidligere i aftes, jeg troede slet ikke det handlede om dit SN-grow. ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ZlazkeFrø skrev:
Det ser skam spændende ud.. Alle jer svampedyrkere overrasker mig gang på gang! Sagde du at du havde smidt 2 slags svampe i en kage? Hvorfor?
Anyway tillykke og alt det der!

PS: Rens dine negle knægt :)

Det syntes jeg også at det gør :)
Altså der var to sporeprint i samme sporeopløsning, begge sn. Det er nemlig ret sparsomt hvor meget en enkelt hat giver af sporer.

haha, tænkte nok at nogen skulle kommentere den negl. tjae.. renser aldrig negle stortset, klipper dem næsten kun. Og det trænger jeg til!

kjær: Ja vel var du så! :lol: Nu får vi at se.. Men tak!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Troede du holdt weekend.

Ser rigtigt godt ud.
Græsfrø er godt, der skal bare masser af ilt til.

Hilsen Flimmer

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Troede jeg også, og det gik da også meget fint i fredags, lige indtil jeg fik fantastisk ondt i ryggen at jeg nu knapt nok kan rejse mig fra en stol (har døjet med det i 2 uger snart, men dét her er simpelthen helt uden for sammenligning i smerte!).

Tak skal du have, det er jo ganske betryggende når man får sådan noget at vide af 3 personer.

:?: iltning. Tror du ikke det er fint bare jeg nøjes med at anvende disse glas indhold nogenlunde som beskrevet i Steen Larris' "Forbyd hallucinogener? -forbyd naturen at gro!" ?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
MaroK skrev:
Troede jeg også, og det gik da også meget fint i fredags, lige indtil jeg fik fantastisk ondt i ryggen at jeg nu knapt nok kan rejse mig fra en stol (har døjet med det i 2 uger snart, men dét her er simpelthen helt uden for sammenligning i smerte!).

Tak skal du have, det er jo ganske betryggende når man får sådan noget at vide af 3 personer.

:?: iltning. Tror du ikke det er fint bare jeg nøjes med at anvende disse glas indhold nogenlunde som beskrevet i Steen Larris' "Forbyd hallucinogener? -forbyd naturen at gro!" ?

OT: hvis du har smerter hjælper en pose med isterninger tit, ved godt det er smertefuldt, men jeg lover du slet ikke mærker det hvis du har mange smerter i ryggen.

Jeg lider selv af lettere skæv ryg og slappe muskler, undersøg hvorfor du har ondt, det kan blive meget værre hvis det er pga dine muskler (til at støtte rygsøjlen).
men igen, Is tager toppen, og for guds skyld ikke varm ryggen, det er gammel skrøne, det gør alt værre.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

jotak. Har nu bestilt tid hos lægen i stedet :wink:
Tvivler på at det kan blive så meget værre end det var i lørdags. Jeg faldt simpelthen sammen af smerte imens jeg skreg af smerte og afmagt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaroK skrev:

Hvis du mener, at putte dækjord på, er glasene for små eller er det ikke det :?:

Jeg havde selv 1 l græsfrø, hvor det så ud som om det groede baglæns.
Så brugte jeg halvdelen af det og løsnede resten.
Har haft låget af nogle gange og det hjælper.
Det er nu helt overgroet :!:

Hilsen Flimmer

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

fedt.

Nej det jeg tænkte på var godtnok at videredyrke / overføre svampen ti landre glas for så at sprede det ud i en kasse og ja, så det med dækjord osv.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hurtig lille update.

De gror langsomt, men sikkert. (jeg skulle lige lære at bruge thumbnails på genvejene, men det kunne jeg ikke :D så det blev til et minibillede.
Billede

Flere glas følger trop efter en mindre udluftning. Nu er det kun et glas der tilsyneladende ikke gror mycelie i.

Jeg har også fundet frem til at jeg vil kolonisere dem i en kasse med:

____Havre_____
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
____jord______
____havre_____

Jeg spreder glassenes indhold der hvor punktumerne er.
Hygge

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
MaroK skrev:
Hurtig lille update.

De gror langsomt, men sikkert. (jeg skulle lige lære at bruge thumbnails på genvejene, men det kunne jeg ikke :D så det blev til et minibillede.
Billede

Flere glas følger trop efter en mindre udluftning. Nu er det kun et glas der tilsyneladende ikke gror mycelie i.

Jeg har også fundet frem til at jeg vil kolonisere dem i en kasse med:

____Havre_____
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
____jord______
____havre_____

Jeg spreder glassenes indhold der hvor punktumerne er.
Hygge

Ser godt ud (eller man kan ikke rigtigt se noget ;) )

Thumbnails: Hak det store billede af på photobucket, og gå nederst på siden og tryk på knappen generate image and html codes eller lign. Så får du nogle urls hvor nummer tre er til thumbnails

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak :)

Billede

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ser godt ud, nu man kan se dem i stor størrelse :lol:

Hilsen Flimmer

Titel:
Dedikeret medlem

news?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg skal lige klø mig i røven først :lol:

Ej, det er et spg om tid - ikke fra min side så meget, men mere glassene. Jeg har valgt at behandle dem alle ens (dog kommer nogle udendørs, regner jeg med) og på samme tid. Af så enkelte årsager som minimalt oprydnings- og steriliseringsarbejde :)

Og ja, det er ganske minimalt hvad der er af arbejde i forvejen 8)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
vil det sige vi ikke behøver at sende psychedelia News-helicopteren i luften? :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

:wink: ja faktisk.
Ej, det er såmænd ganske bekræftende at folk spørger til det. Så må der vel også være noget følge med i..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så blev det store glas med grønt elastik (ikke fuldt ud koloniseret, podning fra første glas) og det fuldt ud koloniserede glas med det brune (sporeopløsning) smidt i en kasse med kolort, så og prikle muld og havre aka casing!

Første, nederste lag var havre. Så så og prikle muld (der næsten dækker havren under). Kort efter mulden kom på væede jeg det der var i kassen med kogende vand hældt igennem en plastikpose med små huller i. Så nogle mindre og flåede havre stængler (for at simulere rødder). Så lidt kolort hist og pist (samlet fra en mødding omkring feb. Stået i en pose udendøre siden. Lugter slet ikke af kolort, bare stærk kompost). Så et tyndt, jævnt fordelt lag af den mere eller mindre koloniserede havre fra begge glas. Så lidt flåede havrestrå igen, lidt muld og til sidst mere havre. Så fik det hele lidt vand ovenpå (det kogte vand, som nu var lunkent).

Indtil jeg tog glassenes indhold i brug lå de i fryseren. Jeg vil skyde på 5 min.
Min idé er så at det først får sig noget af en overraskelse - i fryseren. Nærdødsoplevelser gør meget ved en :wink: Så får de et lidt lunt og derved også meget fugtigt klima, i starten vel at mærke. Hvor efter at det stille og roligt vil gå op for dem at de er kommet udenfor.. eller at der i hvert fald er koldere end før de lå i fryseren. Hvad det bliver til må tiden vise.
Jeg har nu et glas tilbage som jeg lige vil se tiden an med. Har tænkt mig at dyrke det indendøre, men intet er sikkert. Der kommer billeder af kassen senere når der sker noget - hvis der gør.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: wonderland
Det er simpelthen imponerende.. har ikke hørt om dyrkning af SN før.. men har og sys det er super vildt at du bare kan gøre det på den måde der, men kan sådanset godt følge det.. hvordan fik du fat i sporene? altså i hvilket materiale skulle de opholdes og hvor længe/hvad forhold..

ps. glæder mig til at se de næste billeder :) tror det bliver nice!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]