Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 05:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Er svampe bedst tørret eller friske?

Syntes nemlig at nogle siger de er bedst friske men jeg læste et sted at de var bedst tørre?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Det kommer an på hvad du tænker på?
Om effekten er bedre når de er tørret end de er når de er friske.

Der er ikke rigtig nogen forskel på om de er tørret eller friske andet end de friske vejer mere på grund af alt det vand der er i.

Men det må du ikke hænge mig op på, det er bare hvad jeg har forstået. :)

Titel:
MEGATRON

der er er svjv lidt mere af den "gode gift" i de friske svampe fordi noget oxiderer under tørringen, og så smager de væsentligt bedre hvilket er essentielt hvis du vil tygge svampene(giver hurtigere effekt og mindre kvalme).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
De friske indeholder også det aktive stof psilocin. Jeg synes personligt at de friske gir en bedre rus på en måde, men måske er det bare placebo.

Titel:
Medlem

Psilocybin, psilocin, baeocystin og norbaeocystin er de fire stoffer, som oftest bliver belyst, når vi snakker psilocybinsvampe. De tre første er med til at skabe svamperusen, mens norbaeocystin menes at være inaktiv.

Når svampene bliver tørrede, så er der en oplagt mulighed for at et eller flere af disse fire stoffer bliver ødelagte, f.eks. via oxidering (som allerede nævnt). Jeg tror dog det er så lidt det drejer sig om, at det ikke er nødvendigt at tage højde for. Dette gælder kun under tørringen, og ikke hvis man bevarer svampene på et stykke avis i lang tid. Tørrede svampe bør opbevares lys- og lufttæt, ved stuetemperatur eller under.

Psilocybin er et prodrug, og er altså ikke psykoaktiv. Ved indtagelse af psilocybin fjernes phosphor-gruppen ved dephosphorylase (dette sker vha. et enzym eller i et meget surt miljø, f.eks. mavesækken), hvilket omdanner stoffet til psilocin, som er psykoaktiv. Med andre ord: psilocybin + psilocin = total mængde psilocin. Hvis et af disse to stoffer bliver ødelagte, vil det svare til at man fik en lavere dosis psilocin. Baeocystin skulle efter sigende give en lidt anderledes rusvirkning end psilocin – så bliver baeocystin ødelagt, vil det betyde en svagere rus da færre stoffer bidrager til oplevelsen (hvis vi altså ser bort fra alle andre faktorer end dosering, som skaber den psykedeliske oplevelse), plus at rusen vil minde mere og mere om psilocin end en blanding af dette og baeocystin.

Lidt firkantet forklaret, men burde gøre det :) dette behøver man dog slet ikke tage hensyn til, hvis man blot vil tørre sine svampe - hvis man gør det rigtigt, vel at mærke.

MethylOle skrev:
De friske indeholder også det aktive stof psilocin.

Indeholder de tørrede ikke psilocin?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]