Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 20:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Udkogte ris?
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: City-X
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor lang tid mine glas skal have i trykkogeren? Jeg bruger 0,5L. glas, hvor blandingen er 125ml. ris og 90ml. vand.
Jeg kogte mine glas for nogen dage siden. De fik en time i trykkogeren og kølede af natten over.
Da sporerne skulle i, var risene kogt ud til en kage.
Mit problem er nu: Hvor lang tid skal glassene have i trykkogeren, så de bliver sterile, men ikke udkogte?

Det skal ikke være en kage, men til casing.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Rodnet
hehe, cool. tror du skal prøve at proppe et mere fast medie i også. såsom vermiculite. det er også fugt sugende samt bindende. hvis du skal have lavet en kage. og kager er udemærket til casing, de skal bare smuldres i ens formet størelser.(husk dunk først) også ligges lag i lag med dit casings medie. ikke den store forske. ellers skal du over og have fat i nogle rug kerner+vermiculite. som medie. eller popcorn+vermiculite måske enda et forsøg med fulgefrø+vermiculite.

du kan bruge stort set alle slags former for medie, bare så længe at det er organisk nedbrydeligt. håber det hjalp lidt på dit valg af medie næste gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: City-X
Kom sku til at tage fejl af brune ris og rugkerner, nu når jeg kigger lidt tilbage på projektet..
Tror jeg vil bruge rugkernerne som medie og bruge vermiculite som det øverste lag i casingen.

Giver det egentlig et bedre udbytte at dunk kagerne, fremfor at bruge rugkerner, hvor der ikke er mulighed for at dunk dem?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Rodnet
vil da mene at det er muligt at dunke et casing, da det også bliver en form for kage efter koloniseringen, altså myceliet er jo en form for tråd-netværk, som binder sammen med hinanden og vil danne en Giga kage, i realiteten. så du kan sagtens dunke et casing, du skal så bare vente yderligere med at udsætte den for lys, da du efter dunk, skal have givet den et lag overlay jord til. som myceliet lige skal have lov til at bryde igennem igen (3-5 dage) altså brug hvad du nu lige har ved hånden, men rugkerner indenholder noget mere næring til dit mycelie end ris gør, så det er ligesom op til dig hvilken start dine svampe skal have fra start. begge dele virker.

Edit: vil nok mene at du skal have fat i en blanding af casing medie og vermiculite i toppen. og ikke kun vermiculite.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]