Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 22:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Et sted i DK
Hej psychedelics :P

Jeg får snart mit første growkit hjem(Cubensis Mexico (Dutch King)). Jeg har aldrig prøvet at grow'e selv så vil jeg gerne gøre det helt rigtigt! Da alle growkits ikke er ens vil jeg gerne prøve at forklare hvordan jeg tror mit virker.

Jeg får en beholder + x-antal spawnbricks. Så skal jeg proppe spawnbrick'sne ned i beholderen og fylde den med vand og vente i 10min og så hælde vandet fra. Og så lade den gro. Er det ikke mere eller mindre rigtigt?

Jeg ville gerne linke til det kit jeg har købt, men det mås man jo ikke. Der for har jeg klippet lidt tekst fra forhandlerens side:

<b>Spawnbricks:</b>

1. Work clean, so spring-clean your hands and the workspace.

2. Remove the clingwrap and the pasteboard. Now aerate the earth to the approximate depth of
0,5 cm with a clean knife (a skalpel-blade would fit best) and soak the casing with 100 ml water.
Take clean fresh drinking-water.

3. When the ideal environmental conditions are acchieved put the mycelbricks into the breeding-set.

a. Cubensis species need an air humidity of 95-100 % for their pinning-phase. As the pins
(mini-mushrooms) are seen, the humidity should be reduced to 89-92 % to
prevent bacterial affection!
b. The optimal temperature for cubensis is between 23-26 ° C (73,4-78,8 °F).
c. Take care that the brick gets light, but nor direct sunlight!
5 – 10 hours a day will be enough.
d. If you cultivate your bricks in a sack or a terrarium (no grow-kit), ventilate minimum twice, so the
CO2 can pass of and the mushrooms don 't choke.

It takes 10 to 14 days for the pins to appear.

4. The growth-cyclus of the cubensis-species ends with the fine skin (Velum) being detached from the
hat. The fruiting body appears just until the mushroom has dropped the spores. Now all the fruiting
bodies, even the tiny runts, must be removed.

5. Now aerate the earth to the approximate depth of 0,5 cm with a clean knife (a skalpel-blade would
fit best). Bend the aluminiumbox open and pour circa 0,5 l of water (until the brick swims slightly)
into it. After 20 minutes pour the rest of the water out and and soak the casing with 100 ml water.

6. After the rehydration putt he brick back into the breeding-set. Within a few days you will see the
pins again.

7. If you don 't use the brick immediately you can store it in your fridge at 4 °C (39 ° F) until the
expiry date on the pasteboard.

Det er ikke så svært vel? Er der noget jeg bør vide eller nogle tips til hvordan jeg får de flotteste svampe?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Et sted i DK
2. Remove the clingwrap and the pasteboard. Now aerate the earth to the approximate depth of
0,5 cm with a clean knife (a skalpel-blade would fit best) and soak the casing with 100 ml water.
Take clean fresh drinking-water.

Jeg har prøvet at oversætte, men forstår ikke helt.
2. pak kittet ud og luft (aerate) jorden til en ca. dybte på ca. 0.5cm med en ren kniv og gemmenblød med 100ml ren vand.
Hvad mener de med at lufte jorden?

Ligeledes nr. 4 fatter jeg ikke helt
4. The growth-cyclus of the cubensis-species ends with the fine skin (Velum) being detached from the
hat. The fruiting body appears just until the mushroom has dropped the spores. Now all the fruiting
bodies, even the tiny runts, must be removed.

Hvornår må man høste dem? Når hatten er ved at "rådne"?

Undskyld for mine spørgsmål :) men vil gerne være helt sikker!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted derude
nu er jeg heller ikke den store expert i svampe-grows... har kun selv gang i mit første grow-kit som dog er noget anderledes end det du beskriver.

Men "aerate" betyder at ilte eller gennemlufte. Det svarer vel til det man gør når man bruger en kultivator i køkkenhaven. Når jord er helt tørt, kan det godt komprimere sig selv, og så kan vand næsten ike trænge ind i jorden igen og gennemvæde den. Dem der dyrker almindelige potteplanter eller skunk, og har glemt at vande dem i en dag for meget, ved hvordan vandet bare lægger sig på overfladen af jorden (som om jorden næsten er vandafvisende) og vil ikke rigtig trænge ned før det har ligget noget tid. Tit fiser vandet bare ned i mellemrummet mellem jord og spand, og ud af bunden hvis man ikke vander forsigtigt...

Jeg kunne forestille mig at det samme gør sig gældende her... For at sikre at du får gennemvædet ordentligt, skal du derfor lige løsne (ilte) det øverste lag for at "åbne op" så den kan suge til sig og ikke bare ligger og svømmer rundt uden at optage noget vand.

Til dit andet spørgsmål... Nej du skal ikke vente på at svampen er ved at "rådne" hehe... du skal bare plukke dem når flertallet af dem lige akkurat har brudt sløret under hatten...

Hvis der er en enkelt eller 2 der vokser meget hurtigere end de andre, og bliver før færdige, så pluk dem og lad resten gro videre, men lad være med at vente på at allesammen har brudt sløret, så når de hurtigste svampe sansynligvis at smide sporer og det ser meget klamt ud og skaber risiko for råd og andet nederen i growkittet. Plus det faktum at så kan du ikke rigtig lave følge rutinen med at dunke, flushe, dunke, flushe osv, fordi du hele tiden småplukker og lader nye svampe komme frem. Kagen vil tørre ud og stoppe med at producere meget før, end hvis du dunker.

Som jeg har forstået det, er det bedst at plukke det hele på en gang, så man kan "dunke" (det vil sige gennembløde i vand igen) og gå igang med næste flush.
Det gør ikke noget at det ikke er alle svampene der er fuldt udvilket i størrelsen... de er såmen potente nok alligevel! Faktisk har jeg fået det heftigste svampetrip ever på nogle af de små svampe der ikke havde brudt sløret endnu.

Hvis nogen ved bedre, så sig endelig frem... jeg er som sagt også bare nybegynder

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]