Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 18:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: dunk & roll?
Junior medlem

hey
jeg har læst et par steder at man ruller riskagen i vermiculite efter at ha dunket den, hvorfor? hehe..
og skal man gøre andet end det (fugte det nye vermiculite eller noget..?)..

takker!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Fugtighed! - http://www.shroomery.org/5188/What-is-Dunk-and-Roll
En variant, double end casing - http://thenook.org/archives/2899.html

Junior medlem

takker...

jeg har et par glas til at stå, jeg er bare i tvivl om de er klar til at sætte ud, er nogen små pletter der ikk rigtig er dækket af muggen, men ku godt se ud som om der er mug inde bagved.. mest i toppen at der er de pletter.. er det normalt eller? har et par billeder men ved ikk lige hvor jeg skal uploade dem :p

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Med mug går jeg ud fra du mener det hvide mycelie, hvorfra svampene udvikler sig? Du har ret i at det er bedst hvis de er fuldt koloniserede inden du dunker og sætter til blomstring. Du kan jo lade dem stå lidt længere, men hvis det bare er nogle små pletter skulle der ikke ske noget. Det er slet ikke sikkert at de pletter sidder fast på kagen når du smutter den ud af glasset, det er måske bare et par store vermiculite flager?!

Hvis du har billeder kan du hoste dem alle mulige steder, bare søg på google efter "free image hosting" - brug eks. http://bayimg.com/

Medlem
Brugeravatar

Kager behøver ikke at være 100% koloniseret, bare myceliet har haft den fornødne tid til at konsolidere sig i kagen. f.eks. mine kager var næsten helt koloniseret efter 3 uger, siden da skete der intet ved de bare pletter der var enkelte steder. Jeg tror det er fordi der har været for lidt luft udveksling. men de fik lov at stå en uge ekstra og så dunkede jeg dem og satte dem til at fruite, og det fik myceliet til at vokse hen over det resterende. heldigvis uden kontamineringer, hvilket selvfølgelig er en risiko, men så må man jo bare lære at lave ordentlige luftfiltre og samtidig have et luftigt substrat. :D

Junior medlem

hehe yah mycelie, vidste ikk lige hva man sagde på dansk... :P

det er større pletter end bare et par vermiculite flager syns jeg, er lidt i tvivl, for de har nok været udsat for lidt ujævne temperaturer ihvertfald her til sidst, men tror måske bare jeg prøver at dunke en enkelt og ser hva der sker med den før jeg vender flere ud.. :)

Medlem
Brugeravatar

Azhole69 skrev:
Kager behøver ikke at være 100% koloniseret, bare myceliet har haft den fornødne tid til at konsolidere sig i kagen. f.eks. mine kager var næsten helt koloniseret efter 3 uger, siden da skete der intet ved de bare pletter der var enkelte steder. Jeg tror det er fordi der har været for lidt luft udveksling. men de fik lov at stå en uge ekstra og så dunkede jeg dem og satte dem til at fruite, og det fik myceliet til at vokse hen over det resterende. heldigvis uden kontamineringer, hvilket selvfølgelig er en risiko, men så må man jo bare lære at lave ordentlige luftfiltre og samtidig have et luftigt substrat. :D

Tja, heldigvis. Du må hellere lade dem stå lidt længere, så myceliet har lidt tid til at forberede sig til fruiting efter alle ernæringsstoffer fra koloniseret substart er blevet suget op :P.

Ud fra min tantes erfaringer kan jeg sige, at det er bedst at dække kager med 50/50 verm/coco coir (hvad hedder det på dansk?). Over 5g tørrede af et enkelt flush per kage :).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]