Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Billede
Den er isoleret fra de andre kager og den ligger i en pose parat til at blive smidt ud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvad består dit medie af? For det ligner ikke nogen kontamination jeg har set før! Ligner mest ikke færdig koloniserede småstykker - men billedet kan jo snyde...

..ville ihvertfald vente med at smide den ud, og se om den ku bære lidt frugter..=)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jeg vil også mene, at den ikke er groet færdig :roll: så der er stor risiko for kontaminering i overfladen.
Jeg ville dunke den, efter jeg havde dyppet den i 0.3 % H2O2. Case den i sterrilt vermaculite og så sætte den i en pose med tyvek filter, ved 20-25 grader et par uger :wink:

Medlem
Brugeravatar

Den har nu ligget i nogle timer i en plastik pose omsvøbt med køkkenrulle, og jeg mener at jeg have hørt at den blågrønne farve ville smitte af hvis det var en kontaminering, det har den så ikke.
Men kan i ikke se den der blågrønne farve på billedet? det er mærkeligt jeg kan slet ikke få de nuancer med på billederne. mit kamera er så også et mobilcam.

det er en almindelig BRF og vermi kage, dog lidt store stykker vermi. Jeg tror den er rimelig færdig groet, fordi den koloniserede ret hurtigt ca 14 dage, og har siden stået en uges tid og set sådan ud. Der har været et filter i toppen af krukken, og den har haft ideel temperatur, så hvis den ikke er udvokset så kan jeg ikke forstå hvorfor den er gået i stå.

-> Flimmer tyvek filter? ved du om nogen huslige alternativer, såsom vat kan bruges? og hvis det er for at fruite den ville det så være nok med et dunk til at sørge for fugtighed?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg kan godt se den blågrønne farve på det lille billede, men når det bliver forstørret op er det rigtignok det, at den ikke ser ud til at være fuldt koloniseret, man lægger mærke til. (Eller er det bare de store stykker vermiculite?)

Mug smitter normalt ikke så meget af, at det er nok bare at lægge papiret ovenpå, man skal gnide lidt forsigtigt med noget vådt køkkenrulle. Jeg synes nu ikke det ligner mug, så jeg istemmer den sagte messen om at give det en chance efter Shri Guruji Flimmers anvisninger. Hvis det er mug skal du helt sikkert nok opdage det. En ven lod for to uger siden en caset kage stå i sit nordvindue under lidt gennemsigtigt plastik ved almindelige uopvarmede temperaturer omkring 15-18 grader og tog på ferie. Da han kom tilbage efter en uges tid var der godt nok rigeligt med ret små, men helt modne svampe i den, som dog allesammen var ramt af bakterieinfektion på hatten. Og casingen var et sandt farvespil af skrigende grønne, flere mm tykke sporelag, og hele værelset lugtede af champignoner. Puha, det er i sådanne situationer at man har brug for chillidressing, eller måske nærmere en gasmaske. :)

Istedet for tyvek kan man vist bruge polyesterfill (http://www.fungifun.org/English/Polyfil) til fx hovedpuder. Jeg går ud fra, at det er identisk med fyld fra en almindelig superbillig kunststofpude, men tør ikke sige det (har ikke forsøgt det).

Medlem
Brugeravatar

OK så prøver jeg. men det bliver ikke sammen med de andre kager.

Citat:
Istedet for tyvek kan man vist bruge polyesterfill (http://www.fungifun.org/English/Polyfil) til fx hovedpuder. Jeg går ud fra, at det er identisk med fyld fra en almindelig superbillig kunststofpude, men tør ikke sige det (har ikke forsøgt det).

Ja det er også hvad jeg kom frem til, altså bare at købe en pude med polyester fyld i. Jeg har dog på nuværende tidspunkt igang i et forsøg med vat altså 100% bomuld som luft filter, men jeg ved ikke om det er for tæt. men jeg synes nu der ser fornuftigt ud.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Prøv at gnubbe de blågrønne områder på kagen lidt med vådt toiletpapir for at være lidt mere sikker.
Jeg synes også det er bedre at smide en potentiel mugterrorkage for meget ud end en for lidt.

Jeg tror ikke vat er specielt godt, men kan dog heller ikke sige hvad der skulle gøre polyesterfill bedre...!? for tyvek er der jo til gengæld en dokumenteret dæmpning af mikropartikelgennemstrømning. malerdragter er tit lavet af tyvek.

Hvordan er det forresten gået med majs- og havreeksperimenterne, eller er de udsat indtil videre?

Medlem
Brugeravatar

Ja helt enig, det er da også derfor jeg ikke har været så meget for at fotsætte med den. men nu står den så i en seperat plasitk beholder.

tja det er vist en af de lidt senere påfund mht filter materiale så vidt jeg ved, men skulle fungere rimelig godt som du siger.

Det går meget godt, med majsmel/ris kagerne, har dog ikke lavet den med havre. (det kunne ellers være interessandt pga. den struktur det har hvis man bruger dem der er grovalsede)
jeg havde tænkt mig at lave en opsamling på det så snart jeg er færdig med projektet. det er ikke gået super hurtigt(faktisk rimelig langsomt) med kolonisering og konsolidering af myceliet men jeg tror der er flere faktorer der spiller ind her.
lige nu er de fleste sat til at fruite. men skal som sagt nok vende tilbage.
MVH og tak for svar :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]