Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 16:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

In 2006, the U.S. government funded a randomized and double-blinded study by Johns Hopkins University,[17] studied the spiritual effects of psilocybin mushrooms. The study involved 36 college-educated adults who had never tried psilocybin nor had a history of drug use, and had religious or spiritual interests; the average age of the participants was 46 years. The participants were closely observed for eight-hour intervals in a laboratory while under the influence of psilocybin mushrooms. One-third of the participants reported that the experience was the single most spiritually significant of their lives and more than two-thirds reported it was among the top five most spiritually significant experiences. Two months after the study, 79 percent of the participants reported increased wellbeing or satisfaction; friends, relatives, and associates confirmed this. The study also found "about a third of subjects reported significant fear, with some also reporting transient feelings of paranoia."

Altså at 79 procent af forsøgspersoner fik et bedre socialt forhold til sine venner.
Ved ikke om i har set det før.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Der er en længere artikel om undersøgelsen her: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=17295

Dedikeret medlem

Katten skrev:
In 2006, the U.S. government funded a randomized and double-blinded study by Johns Hopkins University,[17] studied the spiritual effects of psilocybin mushrooms. The study involved 36 college-educated adults who had never tried psilocybin nor had a history of drug use, and had religious or spiritual interests; the average age of the participants was 46 years. The participants were closely observed for eight-hour intervals in a laboratory while under the influence of psilocybin mushrooms. One-third of the participants reported that the experience was the single most spiritually significant of their lives and more than two-thirds reported it was among the top five most spiritually significant experiences. Two months after the study, 79 percent of the participants reported increased wellbeing or satisfaction; friends, relatives, and associates confirmed this. The study also found "about a third of subjects reported significant fear, with some also reporting transient feelings of paranoia."

Altså at 79 procent af forsøgspersoner fik et bedre socialt forhold til sine venner.

Er der en dybere mening med farvetemaet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det fremhæver det væsentlige: Det er betalt af Amerikas regering, det indebar 36 veluddannede voksne som var påvirket af psilocybin svampe, hvoraf 79 % oplevede bedre selvvære.

Ganske vigtig undersøgelse, ligesom den fra Holland for noget tid siden, om at "magic mushroomes hverken er til skade for individet eller samfundet"

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Katten skrev:

Bemærk de små 35 procent, der oplever frygt og paranoia.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Nu ved jeg ikke om du mener det positivt eller negativt med de 35%... MEN!

Jeg vil gerne sige, at nogle af mine mest givende trips (selvom mit totale antal dog begrænser sig til 6 med svampe) har været præget af en hvis mængde frygt og paranoia. Det er nok mest opstået af frygten for frygten nærmest, altså frygten for et badtrip. Ikke desto mindre, mener jeg at ubehagelige ting, kan være meget givende. Ikke at jeg skal forherlige dem, absolut ikke, for det kan jo sagtens gå galt... men det jeg prøver at påpege er, at jeg mener det er lidt forkert tilgang til det, at disse ting er absolut negative. Det føles forfærdeligt at indse hvor forfærdelig man selv er osv. men det er stadig utroligt vigtigt, med mange positive udgange. Derudover, er der jo også glæden ved at være i live, eller komme ned igen... her ved jeg ikke helt hvordan mine egne holdninger står i forhold til svampe. Jeg husker at have lyttet til et af Terence McKennas foredrag, hvor han taler om et folk på en Afrikansk ø, som indtager noget af en plante, hvilket forvolder dem stor smerte over en længere periode, dog uden rent fysisk (hvad der vides) tilskadekommen. De er derefter så glade for bare at være i live, at de tager livet til sig med stor fryd.
Bare noget food for thought jeg liger smidder derud.

For ikke at føle at jeg næsten går skamløst offtopic, synes jeg det er en dejlig undersøgelser, omend den nok ikke gør den store forskel i forhold til en legalisering.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Bærnelin skrev:
Nu ved jeg ikke om du mener det positivt eller negativt med de 35%... MEN!

Jeg vil gerne sige, at nogle af mine mest givende trips (selvom mit totale antal dog begrænser sig til 6 med svampe) har været præget af en hvis mængde frygt og paranoia. Det er nok mest opstået af frygten for frygten nærmest, altså frygten for et badtrip. Ikke desto mindre, mener jeg at ubehagelige ting, kan være meget givende. Ikke at jeg skal forherlige dem, absolut ikke, for det kan jo sagtens gå galt... men det jeg prøver at påpege er, at jeg mener det er lidt forkert tilgang til det, at disse ting er absolut negative. Det føles forfærdeligt at indse hvor forfærdelig man selv er osv. men det er stadig utroligt vigtigt, med mange positive udgange. Derudover, er der jo også glæden ved at være i live, eller komme ned igen... her ved jeg ikke helt hvordan mine egne holdninger står i forhold til svampe. Jeg husker at have lyttet til et af Terence McKennas foredrag, hvor han taler om et folk på en Afrikansk ø, som indtager noget af en plante, hvilket forvolder dem stor smerte over en længere periode, dog uden rent fysisk (hvad der vides) tilskadekommen. De er derefter så glade for bare at være i live, at de tager livet til sig med stor fryd.
Bare noget food for thought jeg liger smidder derud.

For ikke at føle at jeg næsten går skamløst offtopic, synes jeg det er en dejlig undersøgelser, omend den nok ikke gør den store forskel i forhold til en legalisering.

Jeg mener det negativt, da jeg synes det er en stor gruppe mennesker der bliver påvirket på denne måde.
Jeg kan sagtens se at det giver en forhøjet livsglæde efter en ubehagelig periode, men hvor er forskellen på disse svampe trips, og f.eks. cancerpatienter, dem der overlever oplever også en voldsom forhøjet livsglæde, eller en trang til at leve livet fuldt ud.

Grunden til at jeg skrev det, var fordi alle posts bestod i hvor dejlige svampe var og at de aldrig nogen sinde kunne gøre noget negativt. Der er generelt en romantiserende holdning herinde, og folk tager oftest udgangspunkt i deres egne oplevelser. Sjovt nok glemmer dem med psykiske problemer at skrive herinde, eller også vil de bare ikke anerkende deres lidelser.
Vi bliver nødt til at se nuanceret på hele dette emne, og det prøver jeg at hjælpe lidt med til.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er enig med Khazim. Jeg tror langt fra at alle "almindelige" mennesker kun ville få godt ud af et svampetrip. Der er stor forskel på os der har viden om det(interesse for det)/folk med den rette psyke og så Lars fra 2. Y der får smidt 2 g cubensis foran sig til en fest(dårligt eksempel, men ja).

Medlem
Brugeravatar

Det med at der er 35% der oplevede frygt; de kunne nok havde haft bedre set and settings hvis de vidste hvad de fik og hvis de var der hjemme

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
mht svampe, så gik det galt 2. gang jeg skulle trippe (første gang var 4g cubensis). Men efter omkring 4g hawaiianske svampe mistede jeg kontrollen. Lå i min seng i 3 - 4 timer og var helt overbevist om at jeg skulle dø :/.. Så ja, man skal fandme passe på når man er alene.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Sway skrev:
mht svampe, så gik det galt 2. gang jeg skulle trippe (første gang var 4g cubensis). Men efter omkring 4g hawaiianske svampe mistede jeg kontrollen. Lå i min seng i 3 - 4 timer og var helt overbevist om at jeg skulle dø :/.. Så ja, man skal fandme passe på når man er alene.

Det var da også noget af en dosis til både første og anden gang?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg er helt enig Khazim, i at der er en temmeligt stærkt romantiseret holdning til svampe, og mange slags stoffer generelt (dog med nogle brede undtagelse af enkelte som f.eks. Ecstasy-piller ). Jeg er også enig i at 35% er en stor andel.

Nå, men for at komme lidt ind på mine egentlige holdninger til dette, jeg tror jeg kan lidt flere og bedre ord på det. Altså, det jeg hovedsageligt savner, er nok noget udover at de følte 'frygt' og 'paranoia'. Det er altså ærligt talt lidt tyndt, når vi har at gøre med noget som Svampe. Grunden til dette er formålet med at indtage svampe. Altså, hvis formålet er en hyggelig aften, er frygt osv. negative ting, man vil undgå. Men vi har altså at gøre med nogle stoffer, som også bruges til et langt mere spirituelt, og personlighedsudiklende formål. I den sammenhæng, kan man ikke hænge de 35% ud som noget absolut negativt. Jeg har ikke noget imod hverken spirituel, videnskabelig, eller rekreationelt brug af svampe, såfremt det tages med måde. Nu bliver vi ikke informeret om dosen i undersøgelsen (håber da ikke jeg har overset det), men jeg mener at en stor del af f.eks. det rekreationelle brug, sandsyneligvis vil være mest passende med små doser, for at opnå det man vil. Fordi noget er godt, er mere af det jo ikke nødvendigvis det samme bare bedre, men helt sikkert i et tilfælde som svampe, potentielt noget helt andet. Som sagt har vi at gøre med noget, som også bruges til helt andre formål end en hyggelig aften. Og der mener jeg ikke, at man kan bruge frygt, glæde, paranoia osv. i sig selv til særligt meget. Som jeg sagde tidligere, en frygt kan godt være godt ;) ... en 'dårlig' oplevelse, kan godt have gode konsekvenser. Jeg håber du fanger hvor jeg vil henad.
Derudover er der selvfølgelig set & setting som er alt afgørende. Nu har jeg læst en hel del triprapporter, gode som dårlige, neutrale som... noget andet, og ud af klatten med dårlige er jeg igen og igen kommet frem til den samme årsag: Set & setting (og stof), hvilket næsten alle her på boardet er rimelig enige om, meget ofte gør udslaget om hvordan et trip forløber sig. Det er ikke alle dårlige trips, som ejg har kunne konkludere dette ud fra, men en utrolig stor del. Derfor er rapporten efter min mening, ikke vitterligt tilfredstillende. Den skal selvfølgelig tages til eftertragtning når man diskuterer svampe, men den har altså en hel del mangler.

Nu ved jeg ikke helt hvor enige eller uenige vi er, men jeg håber at nogle kan bruge mine tanker om det her til noget.

Og så lige afsluttende... jo for helvede, helt enig. Svampe (stoffer generelt) er ikke bare legetøj, og man skal fandme have styr på hvad man laver. Så undgår vi helt klart størstedelen af alle uheld. Igen, synes jeg da også at folk blandt de rimeligt informerede, generelt er klar over farerne ved svampe, omend man først rigtig for alvor fatter det, den da man tror man er ved at dø.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
And skrev:
Sway skrev:

Det var da også noget af en dosis til både første og anden gang?

Det var et perfekt trip første gang :). stille og roligt. Min kammerat blev super påvirket af 2g så jeg åd resten:). redoserede senere på natten med omkring 1 gram men det gav kun et lille skub pga korttidstollerencen. (5g i alt) men de 4 gram jeg spiste tidligt på aftenen var sku nice.

jeg aner ikke hvorfor, men psykedelisk narko påvirker slet slet ikke mig som det påvirker mine venner.

Jeg anbefaler selvfølgelig at folk ikke spiser sådanne doser uden at være meget fortrolige med svampe, for der er ikke noget værre end at ligge og tro at man skal dø :/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Bærnelin skrev:
Ikke desto mindre, mener jeg at ubehagelige ting, kan være meget givende. Ikke at jeg skal forherlige dem, absolut ikke, for det kan jo sagtens gå galt... men det jeg prøver at påpege er, at jeg mener det er lidt forkert tilgang til det, at disse ting er absolut negative. Det føles forfærdeligt at indse hvor forfærdelig man selv er osv. men det er stadig utroligt vigtigt, med mange positive udgange. Derudover, er der jo også glæden ved at være i live, eller komme ned igen...

Katten skrev:
Det med at der er 35% der oplevede frygt; de kunne nok havde haft bedre set and settings hvis de vidste hvad de fik og hvis de var der hjemme

Ja, men så vidt jeg forstår denne artikel, var det 2 måneder efter forsøget, at forsøgspersonerne oplevede betydelig angst og anfald af paranoia. Jeg går ud fra at angsten så kommer uden de ved hvorfor, hvilket gør det ret skræmmende. Et bad trip kan godt være lærerigt, men hvis man efterfølgende har angstanfald, har det ikke gjort ens liv bedre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
@Muad Dib

tror den angst som melder sig senere som du skriver er pga de tror på alt det proganda ævl som de har fået at vide hele deres liv..
for så ligeså snart de ser noget i hverdagen som minder dem om trippet kommer de pludselig til at tænke på at de aldrig blir normale og at de måske er skadet for livet nu (for det siger staten jo sker)...
men i virkeligheden er det nok snarere bare en masse ting de ik havde lagt mærke til..
ved jeg selv tænkte i den retning efter de første par gange jeg prøvede psykedeliske stoffer... man fandt ud af at det bare var ting jeg ik rigtig havde lagt mærke og konkluderede at det egentlig os' var lige meget hvis det ik var da jeg ik var til fare for mig selv eller andre og ku derfor sagtens leve et normalt liv sådan.. og siden da har det ikke bekymret mig det mindste :D

"bare et bud hehe"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
ConfusioN skrev:
@Muad Dib
tror den angst som melder sig senere som du skriver er pga de tror på alt det proganda ævl som de har fået at vide hele deres liv.....

I så fald: "Thumbs up til psykedelika!" :D

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Geografisk langt væk...
Det måske sandt nok med at man får bedre socialt forhold, men nu deltog disse personer i en undersøgelse hvor deres venner og familie vidste om det. Jeg ved selv ud fra egne erfaringer at mange folk forstår ikke hvad det vil sige med psychedelika. De forbinder det kun med noget farligt. Jeg har prøvet det 4 gange nu, og mine forældre har opdaget det. Det tog det ikke som en positiv ting da de heller ikke ved noget om det. Jeg ved det ikke nytter for fortælle om de positive ting man kan opleve igennem svampe og andre psykedeliske stoffer.
Men i denne undersøgelse ved forældrene og vennerne de var på svampe og ser det netop ikke som noget farligt her, da de ved at personerne var under opsyn under hele trippet. Derfor så familien og andre ikke på den som "mærkelige" folk der leger med døden. Men mere som nogle idioter der prøver noget dumt, men på en mere interresant måde end hvis det ikke havde været en lovlig undersøgelse. Derfor vil jeg konkludere at jeg ikke syntes denne undersøgelse hjælper specialt meget hvis ens omgangskreds finder ud af du har prøvet/prøver svampe.
Men hvis man prøver og holde det skjult (hvilket man også skal) går det formentlig bedst. Men jeg kan dog godt se nogle nogle positive ting ved det og noget er sandt. Alle gange jeg har prøvet svampe var det med min bedste ven, og jeg kan fornemme at jeg har fået et bedre forhold til ham (ikke bøsse mæssigt, men venne mæssigt :P)
Jeg konkludere derfor at undersøgelsen taler sandt og usandt. Er det en okay indtagelse eller en ikke okay indtagelse spiller en rolle

Medlem
Brugeravatar

kendt123 skrev:
Det måske sandt nok med at man får bedre socialt forhold, men nu deltog disse personer i en undersøgelse hvor deres venner og familie vidste om det. Jeg ved selv ud fra egne erfaringer at mange folk forstår ikke hvad det vil sige med psychedelika. De forbinder det kun med noget farligt. Jeg har prøvet det 4 gange nu, og mine forældre har opdaget det. Det tog det ikke som en positiv ting da de heller ikke ved noget om det. Jeg ved det ikke nytter for fortælle om de positive ting man kan opleve igennem svampe og andre psykedeliske stoffer.
Men i denne undersøgelse ved forældrene og vennerne de var på svampe og ser det netop ikke som noget farligt her, da de ved at personerne var under opsyn under hele trippet. Derfor så familien og andre ikke på den som "mærkelige" folk der leger med døden. Men mere som nogle idioter der prøver noget dumt, men på en mere interresant måde end hvis det ikke havde været en lovlig undersøgelse. Derfor vil jeg konkludere at jeg ikke syntes denne undersøgelse hjælper specialt meget hvis ens omgangskreds finder ud af du har prøvet/prøver svampe.
Men hvis man prøver og holde det skjult (hvilket man også skal) går det formentlig bedst. Men jeg kan dog godt se nogle nogle positive ting ved det og noget er sandt. Alle gange jeg har prøvet svampe var det med min bedste ven, og jeg kan fornemme at jeg har fået et bedre forhold til ham (ikke bøsse mæssigt, men venne mæssigt :P)
Jeg konkludere derfor at undersøgelsen taler sandt og usandt. Er det en okay indtagelse eller en ikke okay indtagelse spiller en rolle

Jeg holder det ikke skjult, argumenterer bare for det, det er let nok

Medlem
Brugeravatar

Muad Dib skrev:
Bærnelin skrev:
Ikke desto mindre, mener jeg at ubehagelige ting, kan være meget givende. Ikke at jeg skal forherlige dem, absolut ikke, for det kan jo sagtens gå galt... men det jeg prøver at påpege er, at jeg mener det er lidt forkert tilgang til det, at disse ting er absolut negative. Det føles forfærdeligt at indse hvor forfærdelig man selv er osv. men det er stadig utroligt vigtigt, med mange positive udgange. Derudover, er der jo også glæden ved at være i live, eller komme ned igen...

Katten skrev:

Ja, men så vidt jeg forstår denne artikel, var det 2 måneder efter forsøget, at forsøgspersonerne oplevede betydelig angst og anfald af paranoia. Jeg går ud fra at angsten så kommer uden de ved hvorfor, hvilket gør det ret skræmmende. Et bad trip kan godt være lærerigt, men hvis man efterfølgende har angstanfald, har det ikke gjort ens liv bedre.

Har læst hele artiklen, det var UNDER trippet

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Angst kan jo opstå på mange forskellige grundlag. Som det allerede er nævnt, så kan "forsøgspersonerne" have stødt på ubehagelige sandheder om dem selv og deres liv, hvilket har medført angst. Sådan er vores psyke bare bygget op. Denne form for angst mener jeg er positiv, hvis man er i stand til at håndtere den og bruge den konstruktivt. Hvis man ikke i stand til dette, bør der støttes op med "behandling" og fortolkning af oplevelsen, hvilket også for det meste vil have en positiv virkning. Problemet opstår først når man ikke er i stand til at kapere og håndtere oplevelsen og ikke har mulighed for "professionel hjælp" til dette.

Jeg mener denne undersøgelse kan have en meget gavnlig virkning på samfundets syn på svampe og lignende. Nu tænker jeg mest i terapeutisk henblik og for seriøse spirituelt søgende.

Jeg ved ikke helt hvor jeg vil hen.. Eksamensstress!! :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]