Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 22:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej :)

Her til sommer, har jeg tænkt mig at dyrke svampe, og det var egentlig planlagt at det skulle gøres indendørs. Jeg har dog en samlever, som mener, at det er farligt at have svampesporer i luften i huset, og mener at det er uansvarligt for både vores helbred og huset at gøre det indendørs.

Derfor vil jeg gerne spørger jer og to spørgsmål:

Har min samlever ret?

Kan svampe dyrkes udenfor?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
1: Ja - men disse sporer er jo lukket inde i din boks, og i dit substrat, indtil svampen selv sætter sporer. Men det er jo ikke superfarlige mugformer, så de er ikke patologisk farligt - såfremt du ikke skraber disse sporer af og inhalerer dem, det kan ikke være helt sundt. Din samlever bør imidlertid huske på, at luften i forvejen er proppet med sporer, vedmindre I har en allergi-reducerende partikelfanger i huset eller lignende! Og hvis I har et sundt indeklima, så sætter disse sporer sig ikke i hverken bolig eller inventar. Ligesom at sporerne i luften heller ikke gør det. Vedmindre I bor i en svedehytte med høj luftfugtighed og en god temperatur, så kan det godt være at I får problemer med skimmelsvamp!

2: Ja - både Cyanenscens, Azurenscens og vores allesammens Semilanceata kan trives heroppe nordpå. Og selvfølgelig også Østershat, Champignon, Kantareller, Portobello o.l. Det skal dog tilføjes, at hvis man har et særligt stærkt mycelie, så kan det faktisk lade sig gøre at dyrke Cubensis udendørs, det har Kaktus Klausen oplevet.

Medlem
Brugeravatar

Det er fordi at han er bange for, at sporerne på en eller anden måde slipper ud af det lukkede system. Vi bor i et normalt hus, med et udmærket indeklima, så jeg har også svært ved at se hvorfor det skulle udgøre en fare for huset?

Mit spørgsmål vedrørende udendørs dyrkning, er med henblik på cubensis. Det er første gang jeg dyrker, så det skal jo helst ikke være alt for svært ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det udgør ingen fare, desuden kan I jo altid gøre rent med rodalon, klorin eller sprit, så er de sporer væk. Der kommer nok ikke til at gro cubensis på jeres vægge.

Hvis du/I vil dyrke udendørs, og det ikke skal være alt for svært, så glem alt om at dyrke cubensis udendørs! Så ty i stedet for til Azurenscens, den er faktisk ikke så svær igen. Den giver dog ikke svampe før til efteråret, på den sædvanelige sæson.

Skal det være her og nu, så overvej en growbox, det er det allernemmeste, hvilket man da også betaler for.

Medlem
Brugeravatar

Det er netop en growbox jeg overvejer, men udgøre den overhovede ingen fare for at der kan komme sporer i huset?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jo, hvis der går mug i den og du så åbner posen, så vælter der mugsporer ud i huset. Sådan en fætter skal bæres ud i skraldebøtten, med det samme.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Du kan jo bare høste svampene før de begynder at danne sporer. Hvis du høster lige omkring når "sløret brister", lige inden hatten rigtigt begynder at folde sig ud, så vil det være yderst minimalt, hvad der kommer af sporer, tilnærmelsesvist ingen. Søg efter "cubensis time lapse" på youtube så kan du nemt se, hvor når "sløret" går i stykker, og svampene efterfølgende begynder at blive sorte af sporer. Hvis der går mug i boksen som Flimmer skriver, og denne mug danner sporer vil du nemt kunne se det, for disse sporer er grønne, pink, sorte eller andre iøjnefaldende farver, så du kan tage dine forholdsregler.

På fx Ebay (UK) kan du købe growkits for en del spisesvampe, og sikkert også hos nogle danske planteskoler. I USA er der flere større forhandlere, som sælger growkits med alskens medicinske og spiselige svampe. Så det er ikke kun obskure syrehoveder, som din bofælle sikkert forestiller sig ikke bekymrer sig om helbred, der kan finde på at dyrke svampe. Og som And siger, så vil ingen af de sporer, der findes i forbindelse med dyrkning af cubensis, kunne vokse i huset. Så hvis der kom lidt sporer ud, fx fordi du ville tage sporeprint o.l., så ville der være tale om at sporekoncentrationen i en kort periode ville være højere. Ligesom den f.eks. kunne være det, hvis du går en tur i skoven om efteråret.

Din samlever burde sandsynligvis koncentrere sig om at øge sin regøringsindsats, hvis han går så meget op i indeklimaet, istedet for at bekymre sig om sporer. Det ville have en større effekt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men det skal lige siges, at det er ret sjældent at der går kontamination (mug) i et growkit.

Medlem
Brugeravatar

Svampene gror jo fra sporer, og det er de sporer, at han er bange for forurener vores indeklima. Altså disse "sporesyrings". Men kan de overhovede det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, det kan de ikke, disse sporer bliver neutraliseret hurtigt at alle de andre sporer i luften.

Medlem
Brugeravatar

Er du sikker på det? For hvis det er, så kan det være det afgørende argument for at jeg kan dyrke indendørs. Kan du eventuelt dokumentere det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, prøv at hold luftfugtigheden i et rum på 90% i en måned, mens der er 35 grader, så skal du bare se! Så er der skimmelsvamp og andet guf på vægge, gulv og loft. Eller lad en tomat ligge i køkkenet i tre ugers tid, så er der med garanti mug på.

Dedikeret medlem

Katten skrev:
Er du sikker på det? For hvis det er, så kan det være det afgørende argument for at jeg kan dyrke indendørs. Kan du eventuelt dokumentere det?

Før sløret falder produceres der ikke sporer i nogen mængde, der ville få den normale sporekoncentration i jeres hus til at bevæge sig en standardafvigelse fra normalen. Punktum.
Så bare høst mens svampene stadig er unge.

http://www.youtube.com/watch?v=qmIxIg7GinM
http://www.youtube.com/watch?v=jBgfhsw4qHk
http://www.youtube.com/watch?v=fEd9SMgaJX0

Men ærligt talt, så er det din bofælle som er urimelig her. Det er ham, der burde fremlægge beviser for, at det er farligt at dyrke svampe. Ikke omvendt. Han burde vel som absolut minimum kunne nævne et par tilfælde, hvor der er gode indicier på at folk er blevet syge af at dyrke svampe, før han kan forlange at du skal dokumentere noget som helst.

Men ellers så dyrk dem sammen med en lidt mere venligtsindet kammerat, der er vel nok nogen der kan overtales til at have svampene boende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er skam svampesporer over alt på os alle sammen. Så snart du tager dig en skovtur er du befængt med sporer fra diverse organismer. Det er sgu noget ignorant naturpyller han lukker ud.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene alle sammen :)

Men det jeg ville have dokumenteret var, om sporene som er i growkittet fra starten bliver neutraliseret? Jeg forstår godt at der ikke er nogle sporer hvis sløret ikke er bristet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er ikke nogle psilocybe cubensis sporer i dit kit, der er mycelie - hvorfor det er så idiotsikkert at have med at gøre. De resterende sporer bliver forhåbentligt neutraliseret og hapset af myceliet, ellers kan der gå kontamination i det. Og gør der det, så ved du hvad du skal gøre.

Så der er absolut ingen farer forbundet. Du bor vel heller ikke i en kornsilo eller i en halmstal? Hvad skal sporerne kunne spise?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Alt den snak om spore i huset har fået mig til at tænke på om det egentlig er skadeligt så at tørre dem inden for med ex en form for varme blæser som jeg bruger nogle gange?

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem

Det er der næppe nogen problemer med. Kattens bofælle har helt ret i at man så vidt muligt skal undgå at indånde sporer, men sporefrygten var lidt ude af proportioner, kan man vist godt sige uden at fornærme nogen. Svarene i tråden går på hvordan man helt kan undgå sporer, men det er ikke fordi det er nødvendigt, men fordi det var det der var Kattens bofælles krav for at tillade et growkit i huset.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]