Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

jJeg tror jeg har lavet en fejl med mit mycelium. Efter inokulationen satte jeg et stykke maler-tape henover hullerne. er dette forkert? Grunden til jeg er bekymret er at det slog mig, at myceliummen har vel brug for at ånde. Så er det jeg er bange for at den vil holde med at gro. Den er cirka 75% kolonizeret.

Er det ik problem? Eller skal jeg bare lade tapen være?

Jeg har brugt pf-tek.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Bare lad det være, det sker der ikke noget ved.

Medlem
Brugeravatar

Ok. Tak for det!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Ja, myceliet har brug for at ånde, selvom det ikke er så meget i koloniseringsfasen. Det kan godt være det kan vokse færdigt som det er, men hvis du har en vermiculite barriere i toppen ville jeg nu fjerne tapen og i stedet forsigtigt folde lidt staniol over toppen af glasset.

Medlem
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Ja, myceliet har brug for at ånde, selvom det ikke er så meget i koloniseringsfasen. Det kan godt være det kan vokse færdigt som det er, men hvis du har en vermiculite barriere i toppen ville jeg nu fjerne tapen og i stedet forsigtigt folde lidt staniol over toppen af glasset.

Jeg ska inokulere nogle glas senere idag, så fjerner jeg tapen fra de første glas i sterile omgivelser. Jeg er nemlig bange for det er det som holder dem tilbage fra at kolonisere 100%. Det er 2. måned og det ser ud som om de er holdt med at vokse. (kan self ogs være mangel på tålmodighed :) )

Medlem
Brugeravatar

Jeg havde et lag sølvpapir til at dække over toplaget af vermeculite, hvor jeg så satte kanylen i til kolonisering. Derefter satte jeg et dobbeltlag af sølvpapir over dette og lukkede tæt til. Mine glas var også kun delvist koloniseret efter to måneder, så ved ikke, om det kan være derfor det var så sløvt. Jeg har dog sat dem ud for lidt over en uge siden, og lige nu er der godt nok skrald på, der kommer nok en kæmpe høst i morgen!

Medlem
Brugeravatar

dengaleremote skrev:
Jeg havde et lag sølvpapir til at dække over toplaget af vermeculite, hvor jeg så satte kanylen i til kolonisering. Derefter satte jeg et dobbeltlag af sølvpapir over dette og lukkede tæt til. Mine glas var også kun delvist koloniseret efter to måneder, så ved ikke, om det kan være derfor det var så sløvt. Jeg har dog sat dem ud for lidt over en uge siden, og lige nu er der godt nok skrald på, der kommer nok en kæmpe høst i morgen!

Det lyder godt, haaber du faar en god hoest!

Men jeg tror altsaa myceliumen nok har brug for at aande. Den sidste kage jeg lavede experimenterede jeg med ikke at lukkede hullerne (der blev enda paa uheldigvis rivet lidt mere op i en af hullerne end forventet, dette valgte jeg ikke at bekymre mig om, og lod hullet staa aabent), saa maa vi se om det ikke saetter udvikelen mere igang. Alt imens jeg haaber der ikke gaar infection i det. Krydser finger for at vermiculiten holder baktuserne vaek :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Et godt tip Flimmer engang kom med: tyvek. Åndbart, men stadig tæt nok til at sporer og andre grimme ting ikke kommer igennem. Filteret i growkit-poser er vist nok også tyvek. "Foret" i cdlommer er tyvek, så det er et meget let tilgængeligt materiale.
Ideen er at lægge et stykke tyvek over glasset, fremfor staniol efter inokulering, og så bare fastgøre det med en elastik. Så ånder myceliet optimalt, samtidigt med at kontaminationsrisikoen er lille. Alternativt kan man sætte et stykke plaster over hullene, det hvide i plasteret er nemlig polyester for at der ikke kommer bakterier og betændelse i såret, eller fremmede sporer i mediet.

Junior medlem

And skrev:
Et godt tip Flimmer engang kom med: tyvek. Åndbart, men stadig tæt nok til at sporer og andre grimme ting ikke kommer igennem. Filteret i growkit-poser er vist nok også tyvek. "Foret" i cdlommer er tyvek, så det er et meget let tilgængeligt materiale.
Ideen er at lægge et stykke tyvek over glasset, fremfor staniol efter inokulering, og så bare fastgøre det med en elastik. Så ånder myceliet optimalt, samtidigt med at kontaminationsrisikoen er lille. Alternativt kan man sætte et stykke plaster over hullene, det hvide i plasteret er nemlig polyester for at der ikke kommer bakterier og betændelse i såret, eller fremmede sporer i mediet.

kan man ikke bare bruge 2lag køkkenrulle med elastik over hullerne i låget? virkede fint for mig men jeg havde også en vermiculitebarriere soom i teorien kunne have reddet mig :shock:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
jeg bruger bare syltetøjsglas og så laver jeg et lille hul i låget og propper noget polyesterfyld i det virker rigtig godt og er nemt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]