Ja, pointen med vermiculite er altid at det skal være vådt - det kan suge en stor mængde vand, og det er helt frit for næringsstoffer, så der er ikke så stor basis for at der begynder at gro mug i det, imodsætning til fx spagnum og kokostråde. Det skal være lige præcist så vådt så det ikke kan absorbere mere vand, og ikke mere - det skal ikke sejle! Selvom det ikke er strengt nødvendigt plejer jeg også selv at sterilisere vermiculiten ved at koge i et glas i en times tid (huske at lade det ḱøle helt ned inden det bruges). Mæt det med vand inden du koger det.
Jeg kender ikke den growbag, men jeg kan selv bedst lide at dyrke i mindre portioner - for hvis der så kommer mug et sted er risikoen for at man taber det hele noget mindre. Men hvis du giver dig til at skære i myceliet for at opdele det i mindre portioner skal du gøre det så sterilt som muligt.. fx i en improviseret 'glove box'. hvis du ikke gider det så er det nok bedre at følge metode 1.
Men der er jo mange ting du kan gøre med dit mycelie, hvis du har lyst til at lege. Cubensis er en meget venlig svamp at dyrke, så man skal ikke være bange for eksperimenter. Du kan jo også læse i "Samlet viden" tråden for nogle flere ideer.. og på
http://www.shroomery.org/4/Grow-Mushrooms god fornøjelse!