Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 20:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg skal til at igang med mit første grow med psilocybe cubensis equador. Kagerne vil blive lavet i løbet af weekenden ud fra denne guide "PF TEK P. Cubensis guide". Da jeg ikke har noget ordenligt skab har jeg bygget mig en kasse ud af 10mm krydsfiner, 3 blå dioder i toppen, et termometer, et varmekabel og en plast boks. Tempraturen ligger ca. på 24 grader konstant. Der vil komme billeder gennem hele forløbet. Kom meget gerne med kritik, er bla. meget i trivel om jeg skal lave noget udluftning i selve kassen, udover de 10 små 3mm huller i bunden af plastkassen.

Billede
Billede
Billede
Billede

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Flot arbejde, det ser jo helt pænt ud, til en afveksling! Og energibesparende her i klimatidsalderen. :-) Til inkubation er det ikke nødvendigt med mere udluftning. Når kagerne er koloniserede og du skal til at have svampe så skal der noget luft til, men indtil da kan du overveje hvordan du vil gøre det. Det kan selvfølgelig gøres til et passivt system ved at bore huller som fyldes med fx polyesterfyld (til puder o.l.) og lade det passe sig selv, gerne med fugtigt perlite på bunden (søg efter brugernavn psilonautismus og emneord monotub). Du kan også selv lufte ud og forstøve manuelt et par gange om dagen, eller du kan engagere en luftpumpe til et akvarie, som efter lidt kalibrering kan levere både frisk luft og luftfugtighed i rette mængder, ved at lade den boble igennem et glas med vand, med en passende størrelse åbning. God fornøjelse!

Medlem
Brugeravatar

Efter koloniseringen, havde jeg tænkt mig at borre to huller i hver side af kassen og smide en ventilations rist i hver ende på 70mm, også ellers lufte ud og forstøve manuelt et par gange om dagen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Iiiih, hvor er det bare dejligt med folk der gør et godt stykke for-arbejde før de poster dumme spørgsmål! :)
Dit projekt ser virkelig godt ud og jeg ønsker dig alt muligt held og lykke!

Hvis det er muligt for dig så prøv at se om du kan hæve temperaturen op til 28-30 grader, så vil det gå meget hurtigere at kolonisere din kager og der er mindre risiko for kontaminationer da svampe-myceliet hurtigere overtager kontrollen med kagen.
Når kagen er koloniseret og det er på tide at sætte den direkte i grokammeret så sænk temperaturen til 25-28 grader.

Som Schhhhvamp også anbefaler vil det være en god ide at tage en lille pumpe til et akvarie, sætte et godt filter (sådan en sten som luften filtreres igennem) på luftslangen og lægge den ned i et glas med vand som står nede i boksen.
På den måde vil du både sørge for god udluftning og ekstra luft-fugtighed - det er næsten det værd når du alligevel har gang i så godt et projekt.

Thumbs up!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Har ikke så meget at bidrage med, andet end jeg vil sige at det ser rigtig godt ud, og at jeg næsten bliver helt misundelig! :)

Det giver mig helt lyst til at bygge en "varme kasse" til mit næste grow. Nu skal jeg dog først lige prøve lige prøve kræfter med mit upcoming casing grow. :)

Jeg glæder mig til at følge din billedblog, og held og lykke med projektet!

Edit : Har forresten lige et link, du kan kigge på. http://www.shroomery.org/9047/Poor-Mans-Pod

Medlem
Brugeravatar

Takker for de fine ord. Så fik jeg købe 8stk 250ml glas, og lagt en anden varmeslange i kassen så den er på omkring 30grader, imorgen vil der blive lagt 20mm flamingo i bunden af kassen så kulden fra gulvet ikke går direkte i kassen. Der vil komme lidt billeder på lørdag når jeg har lavet kagerne.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
hvor mange watt er din varmekabel, fordi jeg skal nemlig snart købe et så ville være spændene at vide.

Dedikeret medlem

Tallet 85F eller 30 grader C som ofte citeres som optimal inkubationstemperatur for cubensis stammer fra P. Stamets, som målte det på sine petriskåle, men dette tager ikke højde for at temperaturen er højere inde i en kage når først myceliet er igang med at vokse. Så hvis man skal være rigtig nørdet, så starter man med 30 grader, og skruer gradvist ned til 27. ;-)

Højere temperaturer fremmer potentielt både bakterievækst og mere termofile mugarter over Ps. cubensis - hvilket selvfølgelig ikke nødvendigvis er noget problem, hvis eens ingredienser og metode er lige i øjet.

Hvis man skal have en akvariepumpe, og growet skal stå i stue eller soveværelse, vil jeg kraftigt anbefale at man foretager en støjtest inden køb. Billigt skrammel på internettet, der sælges som "lydløst" eller "stille", er for det meste kun et par DB under end en mejetærsker i parringstid.

Medlem
Brugeravatar

Det er et 50w varmekabel jeg bruger.
Så er glasene igang med at koge, kagen er blevet lavet med 1 del vercumilte 1 del rismel 1 del demineraliseret vand, glasne er på hver 300ml og der vil komme 2,5ml sporre i hvert glas. Er det passene?

Insane psychedelia user!

Det var da et lidt mærkeligt blandingsforhold du bruger.
I den normale pf-tek bruger man fx ca dobbelt så meget vermaculite som rismel.

Medlem
Brugeravatar

Ja det er rigtigt, jeg havde læst forkert, ville det så være bedst bare at smide det hele ud og begynde forfra eller skal jeg lave mig en ny kage ?

Medlem
Brugeravatar

Jeg har lavet min blanding om så der er 1gang rismel 1gang vand også en gang vercumilte. Så håber jeg på denne masse ikke bliver lige så stiv som den første da jeg ikke kunne få den ud af glasset.

Insane psychedelia user!

zoede skrev:
Jeg har lavet min blanding om så der er 1gang rismel 1gang vand også en gang vercumilte. Så håber jeg på denne masse ikke bliver lige så stiv som den første da jeg ikke kunne få den ud af glasset.

Det er da det samme som dine første kager?
De var da også 1 del vand, 1 del rismel og 1 del vermaculite.
Prøv med 1 del rismel, 1 del vand (til det er mættet) og 2 dele vermaculite - det er hvad der normalt bruges.
Når du alligevel har så fedt et projekt kørende så ville jeg holde mig til foreskrifterne første gang og først begynde at modificere når du er sikker på metoderne osv.

Dedikeret medlem

Citat:

Går ud fra det er en skrivefejl, nå nu kan jeg se larmerfyr har svaret. Følg den opskrift han foreslår, hvis du ikke alllerede har gjort det.

Een kop vand svarer meget godt til hvor meget vand 2 kopper vermiculite kan indeholde, selvom det også afhænger af hvor store stykker vermiculite der er tale om, men målet er præcist nok til at det stort set altid virker. Hvis vandets andel overstiger det vermiculiten kan suge med ret meget, så får man problemer af den ene eller anden art. I ekstreme tilfælde får man en massiv klump risengrød, og i lidt mindre ekstreme tilfælde vil overskydende vand med stor sandsynlighed føre til formering af gærceller og senere bakterier. Man kan godt ændre lidt på opskriften, men ikke i lige præcis den retning (mere vand end vermiculite). Så det er godt du ikke brugte sporeopløsning på de første du lavede.

2,5ml er meget passende. Husk at prøve at få opløsningen til at løbe ned af indersiden af glasset, det gør faktisk en stor forskel, synes jeg.

Held og lykke! :)

Insane psychedelia user!

Det er en god ide at tage en håndfuld af det færdige medie og prøve at klemme det blidt i hånden.
Kommer der så meget vand ud at de decideret begynder at løbe ned af ens hånd er der for meget.
Det skal bare være sådan at der kommer et par dråber ud når det klemmes blidt.

Medlem
Brugeravatar

Takker for rådene, ja det var en skrive fejl i min anden post, det er blevet lavet med 2gange vercumilte istedet for 1 :) Der kom kun lidt vand ud af massen, hvis jeg klemte godt til.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er nok for sent, men disse videoer er ganske fornuftige.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3iFi3YrIo7o&feature=fvw[/youtube]

Medlem
Brugeravatar

Takker for videoerne, har kogt otte glas men tror desværre det er tre af dem der ikke duer, det virker lidt som om at der er kommet lidt vand ind under kogningen.

Dedikeret medlem

Kondensation på glasset er meget normalt, så hvis det bare er det, er det ikke sikkert de har taget vand ind. Du kan se det på hvor store dråberne er. Så længe de er små er der som regel ingen problemer. men tag evt. et billede af dem til vores julesvampestue.

Medlem
Brugeravatar

Billede
Den til venstre jeg tror har fået for meget vand?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]