Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 16:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
http://www.ted.com/talks/paul_stamets_o ... world.html

Det er en lidt gammel video men synes jeg lige ville vise jer den.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Tak for bumbet, det er bestemt dét værd. Han er rigtig dygtig og behandler tingene dejlig videnskabeligt. Ikke noget "Hvis vi alle tager psilocybin jævnligt vil vi blive utopiske" og al den snak, omend der er noget om det. Det er også skægt at tænke på hvor stor en indflydelse fungi har på økosystemet, uden særlig mange kender til fungis opbygning. Eks. lærer man tidligt i folkeskolen om planters respiration og etc., men ikke rigtig noget om fungi.

Junior medlem

Virkelig fed video.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Han er uden tvivl på sporet af noget.
Kan ikke lige huske hvem der oprettede tråden, men læste også på et tidspunkt at man i Japan havde lavet forsøg, hvor man havde brugt sporer til at finde de mest optimale veje til og fra forskellige byer i Japan. De havde startet med en klat sporer i Tokyo og derefter spredt mad, på samme måde som de store byer i Japan var placeret. "Sjovt nok" så valgte sporerne den helt optimale løsning på transport af mad.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
@Obama: Det var et rigtig spændende forsøg ja, jeg smider lige et par link med et par billeder fra det.
http://news.sciencemag.org/sciencenow/2 ... 21-01.html

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, det er en rigtig godt lecture med Stamets, selv om den er noget amerikanske i sin salgs tale stil. Men Stamets er en fed fyr og har skrevet nogle af de bedste svampe bøger der er der ude, både om dyrkning og brug at svampe "til at rede verden". Det er nogle spænderne ideer og utrolige fakta han kommer med, der burde ruske op i selv den mest mycofobiske tilhøre.
Men jeg er helt klart med på, at svampe skal/kan rede verden, jeg har til tider haft det på fornemmelsen at svampe og linux vil rede verden!
Personlig har jeg længe været overbevist om at svampe/mycelium er grumme, måske fatalt, undervurderet siden jeg læste Sten larris artikel om svampedyrkning i bladet "Svampe" i 1988. Jeg havde læst at han havde været inde på noget af det i FHFNIAG, men der var han ikke kommet så langt endnu. Og han bruger Stamets som en af sine hovedkilder i sin 88' artikel.
jeg har prædiket myco til alle der gad høre på mig, og til et par der ikke gad. :wink:
Vil jeg engang have mig en tusch, så bliver det en svamp!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
econol?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]